Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fotografera "isolöst"

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant om A7/A7R närmar sig isolöshet :) Jag har bara använt en sådan sensor, det var den som satt i D90/D5000 (själv hade jag D5000) testade att underexponera basiso 100 utomhus i mörker motsvarande iso 25000 och lyfte sedan bilden i ACR. Inte en tillstymmelse till bandning - dock brusigt :) Så jag är mycket intresserad av en FF-sensor som som klarar kraftig underexponering då man blir mycket friare i sin fotografering. Tex så klarar bara min D600 ca 2-3 steg innan bandningen visar sitt fula ansikte.
 
...............Som någon påpekade så är en nackdel med "ISO-lös" fotografering att det inte går att se bilden på något bra sätt på kamerans skärm, men det är mest ett förbiseende av kameratillverkarna som inte har fattat det här än.

Om jag sedan ägnar mig åt att göra en Per, så kan man ju tillägga att ett uttryck som "ISO-lös" för tankarna åt helt fel håll, då det alltså inte handlar om att ta bilder "utan ISO" utan med konstant ISO på bas-ISO (=utan förstärkning). Alltså, ta bilder med "ISO-konstans på bas-ISO" eller ta bilder med "konstant ISO på bas-ISO). Så ISO-lös är inget bra uttryck om man är ute efter att det ska avspegla vad det hela handlar om.

Vad är ISO-lösa sensorer för något? Alla sensorer är väl i grunden ISO-lösa i så fall antar jag, eftersom förstärkningen av signalerna väl sker i senare steg eller hur?
 
Det sker en analog förstärkning av signalen när man höjer ISO. På vissa modeller sker detta på alla ISO som är numrerade. Har man några utökade lägen på känslighet är det en rent digital förstärkning.

Andra modeller har bara några få steg analog förstärkning innan det övergår till digital sådan. Sensorn som sitter i D7000 funkar såhär upp till ISO 800 sen är det rent digitalt.

Det är den som är närmast isolös vad jag vet.

Sensorn i D800 verkar gränsen vara högre. Nånting händer vid 1250 ISO men om gränsen är det eller 1600 eller kanske 2000 har jag inte fått helt klart för mig.
 
Det må vara hur det vill, oavsett kamera. Isolös är ett inte helt lyckat uttryck som blivit vedertaget på ngt sätt.
Se tidigare inlägg där jag benämner det hela som METOD istället.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1989945&postcount=1944

D v s utgå från basiso och utnyttja DR vid vissa motiv för att sedan ordna förstärkningen i rawkonverteraren istf kamerans interna förstärkning. Det finns ett antal trådar på FS som klart visar konsekvenserna av förfarandet. Även på Dpreview.

D7000 har samma pixeldensitet som D800 och A7r samt liknande DR-kurvor.

Ämnet isolöst kanske vore en idé att starta en separat tråd om? När är metoden att föredra? När är den inte? Och hur går det till?

Bara en idé

//Lennart
 
Kom igen, kan du ge ett exempel på en praktisk situation:)? Det verkar ju inte vara ett alternativ till att vrida på isoratten för vardagsfotandet?
 
Om du har ett motiv med både väldigt ljusa och väldigt mörka partier blir det oftast bäst att fotografera på basiso och exponera efter högdagrarna, och dra upp skuggorna i efterbehandlingen (som i min bild med Volvon), men det förutsätter att sensorn är skapt så att råfilerna tillåter den behandlingen utan att det blir ful bandning och andra artefakter.

Med min D3 går det inte att göra på det viset utan att det blir fult, utan där måste jag få skuggorna något så när rätt från början (antingen med längre exponering eller höjd ISO), medans det fungerar utmärkt med alla kameror som har Sonys 16MP-sensor eller A7r och D800(e) som bygger på samma teknik.

Det är som sagt inget som är så praktiskt användbart till vardags, men i vissa situationer är det mycket trevligt att fotografera med kameror som har de egenskaperna.

Den här bilden hade inte gått att få till lika bra med min D3 eller NEX-7 som med A7r just för att skuggorna är rejält lyfta: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/11009024423/
 
Aa nu har jag gjort mitt lilla test o kan konstatera att iaf A7an inte är iso-lös. O med iso-lös menas alltså att man ska kunna köra på bas-iso o sen pressa den till vilken iso man vill o få det att se exakt likadant ut som om man hade fotat direkt med det iso-talet.
Här har ni en bunt länkar:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/a7iso/6400.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/a7iso/3200.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/a7iso/1600.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/a7iso/800.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/a7iso/400.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/a7iso/200.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/62204349/a7iso/100.jpg

Jag tog alltså först en bild på iso 6400 o sen gick jag ner ett steg i taget ner till basiso, sen drog jag in bilderna i ACR o pressade upp alla till 6400.
Från 3200 o ett steg upp gick utan problem, 1600 syns liiite skillnad o 800 likaså, vid 400 börjar det dock bli lite blått i skuggorna samt att det börjar lysa lite i underkant. Vid 200 börjar det bli massa blåa blobbar o 100 bara massa blått fult. Mellandagrarna funkar iofs bra på dom flesta iso-talen.
Men iso-löst är det inte alls iaf. Fick ju nån raw-fil från en D7000 för nåt år sen som gick nästan perfekt att pressa från 100 till 6400, o det är inte A7an ens i närheten av. Fast den är iaf bättre än min fd D700, så det är ju najs, även om jag hade hoppats på ännu bättre..
 
A7 har inte samma sensorteknik som A7r eller D800 (förstås), så det är möjligt att den inte är lika bra i det avseendet.
 
Aa så är det ju, så jag skulle gärna vilja se samma test på en A7r. Men A7an är iaf tyvärr inte iso-lös som vissa påstår.
 
A7r har samma sensorteknik som t.ex. D7000, Fuji X-Pro1 och D800 som alla fungerar bra för den här metoden, så jag kan inte se varför den skulle vara sämre.
 
Man kan använda det om man vet sensorns beteende. Som D7000 efter ISO 800 är resten digital förstärkning. Då kan man göra det i efterhand och kontrollera så att man inte klipper highlights tex.

Det är ungefär som att aktivera Active Dynamic Lighting. Kameran underexponerar lite och justerar Jpeg så den ser normalexponerad ut. Lite brusigare I skuggor bara.

Det här funkar i Capture NX också så det är kanske en bättre metod att använda till vardags.

Fotar man ISO-löst bara för at slippa oroa sig för klippta högdagar så tycker jag man skjuter sig själv i foten lite. Sant att D800 har stort tonomfång men det innebär också att man kan rädda mycket av högdagar man tror är klippta om man tittar på en jpeg. Man har mycket fler värden att jobba med i högdagar än skuggor.
 
Ja, det gäller ju att veta hur kameran beter sig på olika ISO-tal om man ska ha nytta av den här metoden och det är definitivt inte något som ska användas för all fotografering. När ljuset är riktigt besvärligt lönar det sig dock att ha koll på detta tycker jag, då man kan göra bilder som inte går att få till om man låter kameran bestämma.
 
Kom igen, kan du ge ett exempel på en praktisk situation:)? Det verkar ju inte vara ett alternativ till att vrida på isoratten för vardagsfotandet?

Med en ideal "isolös" sensor så är det ingen större mening med att ha något annat än bas-ISO inställt. Sen väljer man bländare och tid efter behov när man fotograferar. Eftersom all förstärkning sker digitalt så kan den ju lika gärna göras vid efterbehandlingen när man dessutom har tid att i lugn och ro välja en förstärkning som passar motivet. Med en bra bildbehandlare bör man också kunna förstärka olika delar av bilden olika mycket, vilket ju sällan en kamera gör.

Nu är kanske inte ens de "isolösaste" sensorerna ideala än, men flera av Sonys sensorer är ganska nära och kan med fördel användas på ovanstående beskrivna sätt till stor del (om än inte alltid).

Jag tycker att utvecklingen är lovande och ser fram mot den tid då man slipper bry sig om ISO-inställning helt i kameran. Egentligen borde man kanske börja om från början med digital fotografi och inte använda så många begrepp och termer från kemisk fotografi. Det är ju rätt stor skillnad på de båda teknikerna.
 
Jag tycker att utvecklingen är lovande och ser fram mot den tid då man slipper bry sig om ISO-inställning helt i kameran. Egentligen borde man kanske börja om från början med digital fotografi och inte använda så många begrepp och termer från kemisk fotografi. Det är ju rätt stor skillnad på de båda teknikerna.

Vi har ju auto-iso, fast det ger inte samma resultat vi kanske önskar. Likadant med DR-lightning (Nikon) eller DRO (Sonys Digital Range Optimizer).
Så jag kan sympatisera med din tanke om terminologin. Begrepp som tid, bländare, brännvidd etc...etc.. l'r dock kvarstå.

// Lennart
 
Att inte tillverkarna kunde göra oss den lilla lilla tjänsten att de talade om när en RAW-fil hade utfrätta och igensopate partier, så hade det mesta av detta varit överflödigt. Då hade man bara backat exponeringen tills man hamnade rätt i svåra situationer.

En funktion där kameran tog två bilder, en för att avgöra hur högt det går att exponera utan att blåsa högdagrar och sedan en en slutlig exponering efter värdet från den första hade ju varit ännu trevligare.
 
Att inte tillverkarna kunde göra oss den lilla lilla tjänsten att de talade om när en RAW-fil hade utfrätta och igensopate partier, så hade det mesta av detta varit överflödigt. Då hade man bara backat exponeringen tills man hamnade rätt i svåra situationer.

En funktion där kameran tog två bilder, en för att avgöra hur högt det går att exponera utan att blåsa högdagrar och sedan en en slutlig exponering efter värdet från den första hade ju varit ännu trevligare.

Men det är väl just det Sony gjort som första tillverkare ut med den s.k. Zebra-funktionen .... eller?

Med den förbättrade EVF:en så ser man dessutom nyanserna mycket bättre än tidigare och en av finesserna med EVF är ju (om effects = on är på) at man ser hur bilden kommer bli med de inställningar man har. Det är ju det som är en av EVF:ens stora fördelar.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar