Falumas
Aktiv medlem
För Lightroom spelar videokortets prestanda ingen roll, men i Photoshop blir det fler och fler funktioner som bara fungerar eller fungerar mycket snabbare med ett bra videokort.
Och att du får den reduktionen i bitdjup efter profilering stämmer ju bara om du har en enklare skärm som inte kan kalibreras. Har du en hårdvarukalbrerad skärm är det 8 bitar ut från ett 8 bitars kort, eftersom all korrigering sker i skärmen. Har du inte en sådan skärm, men har kontroller på skärmen så att du kan ställa in önskad färgtemperatur och ljusstyrka och sedan gör din profilering med inställningarna på Native, så är det också där 8 bitar ut från ett 8 bitars kort. Det är bara om du har riktigt enkla skärmar som inte har några möjligheter till inställningar som det är en reell fördel med 10 bitars kort.
Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
På en hårdvarukalibrerad skärm håller jag med dig. Är skärmen inte hårdvarukalibreringsbar men har lite kontroller (tex. Eizos icke hårdvarkallibreringsskärmar) blir tappet givetvis mindre kanske med ett slutresultat på 7-bitar, hurvida det är en reell skillnad eller inte överlåter jag till betraktaren men för mig är det en synlig skillnad.
/Karl