Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
För Lightroom spelar videokortets prestanda ingen roll, men i Photoshop blir det fler och fler funktioner som bara fungerar eller fungerar mycket snabbare med ett bra videokort.

Och att du får den reduktionen i bitdjup efter profilering stämmer ju bara om du har en enklare skärm som inte kan kalibreras. Har du en hårdvarukalbrerad skärm är det 8 bitar ut från ett 8 bitars kort, eftersom all korrigering sker i skärmen. Har du inte en sådan skärm, men har kontroller på skärmen så att du kan ställa in önskad färgtemperatur och ljusstyrka och sedan gör din profilering med inställningarna på Native, så är det också där 8 bitar ut från ett 8 bitars kort. Det är bara om du har riktigt enkla skärmar som inte har några möjligheter till inställningar som det är en reell fördel med 10 bitars kort.
Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

På en hårdvarukalibrerad skärm håller jag med dig. Är skärmen inte hårdvarukalibreringsbar men har lite kontroller (tex. Eizos icke hårdvarkallibreringsskärmar) blir tappet givetvis mindre kanske med ett slutresultat på 7-bitar, hurvida det är en reell skillnad eller inte överlåter jag till betraktaren men för mig är det en synlig skillnad.

/Karl
 
Jag har precis bytt dator och så här såg mitt paket ut:

Intel Core i7 3770K 3,5 GHz ur k-serien Komplett.se 2676kr
Asus P8Z77-V http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746635&cks=ASS&assoc=B99EC1DD-959C-4C0C-9D36-284FB69F5D76 1290kr
ASUS GTX650 1GB PCI-E Grafik http://www.netonnet.se/art/dator/ko...nvidia-pci-e/asus-gtx6501gbpci-e/180418.7063/ 1190kr
CORSAIR Simm DDR3 PC1866 16GB CL9 Multitec 881kr
Antec Kühler H2O 620 vattenkylning NetOnNet 449kr
Samsung 250GB 840 Basic NetOnNet 1539kr
Western Digital Caviar Red 3TB SATA NetOnNet 1349kr
Fractal Design Design Define R4 låda Komplett.se 889kr
Corsair Builder Series CX 80+ 600W NetOnNet 619kr

Jag köpte delarna på tre olika ställen för att spara några slantar. Summan blev 11000kr istället för 9000kr för den datorn som TS föreslog. För dessa två tusen extra så fick jag:

Intel 7i istället för 5i
3TB istället för 1TB
16GB 1866MHz ram istället för 32GB 1600MHz
1GB grafik istället för 512MB (Båda utan fläkt)
600W nätdel istället för 350W
Större låda med USB3 framtill

Stor låda var inte en fördel för mig då jag har stoppat in datorn i mitt skrivbord. Det blev svårt att komma år USB-uttagen som sitter fram upptill. Jag tror mer på 16GB minne som är snabbt än 32 lite långsammare, tror inte att 32GB går åt till bildredigering och ska man redigera film så är 5i i minsta laget. SSD-disk är ett måste tycker jag. Det var mycket lätt att klocka upp datorn till i mitt fall 4,3GHz då det fanns en färdig autofunktion för detta. Dessutom så sjunker den ner på minimal frekvens när den inte arbetar. Kylningen var kanske lite i överkant märkte jag, processorn brukar ligga på 28 grader. Fläkten låter lite grann men inte alls störande, ligger på 1400 rpm och borde kunna sänkas betydligt. 600W nätdel är bra om man vill peta i större grafikkort i framtiden. 2 extra TB hårddisk var nödvändigt då jag inte kör med NAS. CD-läsaren tog jag från gamla datorn.

Jag startar Windows 7 på 21 sek och PS på 1,5s. En RAW-fil på 24Mpix konverteras på 1s. Jag får minimalt med eftersläp när jag drar i reglagen i RAW-konverteraren. Är helt nöjd förutom att lådan är för stor för min skrivbordshurts.
 
På en hårdvarukalibrerad skärm håller jag med dig. Är skärmen inte hårdvarukalibreringsbar men har lite kontroller (tex. Eizos icke hårdvarkallibreringsskärmar) blir tappet givetvis mindre kanske med ett slutresultat på 7-bitar, hurvida det är en reell skillnad eller inte överlåter jag till betraktaren men för mig är det en synlig skillnad.

/Karl

Sen jag skaffade belysning med rätt färgtemperatur så har jag bara behövt göra små justeringar i skärmen. Innan så var jag tvungen att justera riktigt mycket och då syntes de tappade bitarna väl, nu är tappet osynligt.
 
Sen jag skaffade belysning med rätt färgtemperatur så har jag bara behövt göra små justeringar i skärmen. Innan så var jag tvungen att justera riktigt mycket och då syntes de tappade bitarna väl, nu är tappet osynligt.

Under optimala förhållanden blir tappet väldigt litet. Sedan är ju frågan om man skall skaffa ett 10-bitarskort och anpassa skärmen efter omgivningen eller anpassa omgivningen efter skärmen.

Har man riktigt tasktig belysning från början och ändå skall fixa till det kan man givetvis göra omgivningen optimal för skärmen, men när du sedan köper en ny skärm i framtiden så är det inte säkert att den fungerar optimalt i samma ljus som det ljus du nu har och då är du tillbaka på ruta noll.

För mig har 10-bitarskort i många fall löst många situationer bra på ett väldigt prisvärt sätt. En hårdvarukalibrerad lösning är givetvis bättre, men oftast betydligt dyrare.

/Karl
 
På en hårdvarukalibrerad skärm håller jag med dig. Är skärmen inte hårdvarukalibreringsbar men har lite kontroller (tex. Eizos icke hårdvarkallibreringsskärmar) blir tappet givetvis mindre kanske med ett slutresultat på 7-bitar, hurvida det är en reell skillnad eller inte överlåter jag till betraktaren men för mig är det en synlig skillnad.

/Karl

Även om du kör kalibreringsprogrammet med inställningar för färgtemperatur och ljusstyrka på Native?
 
För mig har 10-bitarskort i många fall löst många situationer bra på ett väldigt prisvärt sätt. En hårdvarukalibrerad lösning är givetvis bättre, men oftast betydligt dyrare.

/Karl

Men oftast betydligt bättre. En hårdvarukalibrerad skärm är ju oftast inte bara den funktionen. Det är ju också ofta en större färgrymd, en bättre jämnhet över skärmytan med mera som en hårdvarukalibrerad skärm erbjuder.

Stefan
 
Mac är inte aktuellt ser jag men det tål att nämnas deras Fusiondisk, SSD-prestanda på 3 terabyte. Inget lågpris förstås men Apple är ju inte lågpris. En maxad iMac kostar 32000 kr! men sen är den bara millimeter tjock på kanterna.

SSD-prestanda på 3TB tror jag inte riktigt på (eller är det SSD på hela 3TB??), men hybrid-SSD är ett intressant alternativ tycker jag. Jag köpte en Seagate Momentus XT 750GB med 8GB SSD cache och den funkar rätt bra. Ingen SSD-prestanda, men klart bättre programstarter än vanlig hårddisk. Intel har någon liknande teknik som kanske är bättre än Seagate.
 
Hej
Har inte haft MAC i tankarna. Känns idag som lite overkill för mig samt att det handlar om andra pengar. SSD eller inte verkar råda delade meningar om. Dock så är RAM det som ni alla nämner i era svar. Idag så är det "ganska" vanligt med en SSD på 120GB i diverse paket till en ganska låg kostnad därav mina funderingar på nyttan med en SSD.

//Urban
Den som säger nej till SSD vet inte vad den pratar om...Dessutom är de inte så dyra längre.
 
Även om du kör kalibreringsprogrammet med inställningar för färgtemperatur och ljusstyrka på Native?

Förmodligen skulle försämringen i färgdjupet bli väldigt liten då, men nativ ljusstyrka och färgtemperatur har än aldrig varit optimal för miljön där skärmen stått. `

Om man inte profilerar skärmen efter miljön den står i varför profilerar man då?

/Karl
 
Hej på Er och god fortsättning. Tipsen rullar in och jag försöker ta till mig allt.
Har satt ihop två paket på Komplett:

Paket 1- Pris 8335:- med rabatt på 2000:- (som har gått)
Cooler Master Elite 310 Svart/Silver
Silver Power SP-SS500 500W PSU
Intel® Core i7-3770 Processor
MSI B75MA-P45, Socket-1155
Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB
MSI GeForce GT 640 2GB PhysX CUDA
Seagate Barracuda® 7200.12 1TB
Samsung SSD 840 Series 120GB 2.5" OEM
Samsung DVD Writer, SH-224BB
ASUS PCE-N53 11n N600 PCI-E Adapter
Microsoft OEM Wired Desktop 400
Logitech OEM S-120 2.0 högtalare
MS ROYALTY Win 8 Nordic
MS COA Win 8 32-bit/x64 Nordic
Garanti 3 års inskicksgaranti

Paket 2 - Pris 9784:-
Corsair Carbide 300R Midi Tower Svart
Silver Power SP-SS500 500W PSU
Intel® Core i7-3770 Processor
MSI B75MA-P45, Socket-1155
Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 16GB
Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5"
Western Digital® Desktop Black 1TB
Samsung DVD Writer, SH-224BB
MS ROYALTY Win 8 Nordic
MS COA Win 8 32-bit/x64 Nordic
Garanti 3 års inskicksgaranti

Är paket 2 värt de extra 1500:- föutsatt att man kan få rabatten som tydligen gått ut?
 
SSD-prestanda på 3TB tror jag inte riktigt på (eller är det SSD på hela 3TB??), men hybrid-SSD är ett intressant alternativ tycker jag. Jag köpte en Seagate Momentus XT 750GB med 8GB SSD cache och den funkar rätt bra. Ingen SSD-prestanda, men klart bättre programstarter än vanlig hårddisk. Intel har någon liknande teknik som kanske är bättre än Seagate.

Intel har en SSD-cache lösning, dvs du cachar en hårdisk/ett stripeset med en cache där ofta använda sektorer kopieras till en SSD disk och läses därifrån. Apples fusiondrive fungerar liknande med flyttar ofta använda sektorer till SSD-disken, vad jag läst fungerar fusiondrive endast tillsammans med en hårddisk.

Jag har också mycket goda erfarenheter av Seagates Momentus XT. Fördelen med Momentus XT är att den sköter allt självt utan att kräva några extra drivrutiner (som säkert behöver minne och CPU-kraft) och fungerar med alla OS.

Håller även med om att SSD eller hybridlösningarna är otroliga prestandahöjare.

/Karl
 
Förmodligen skulle försämringen i färgdjupet bli väldigt liten då, men nativ ljusstyrka och färgtemperatur har än aldrig varit optimal för miljön där skärmen stått. `

Om man inte profilerar skärmen efter miljön den står i varför profilerar man då?

/Karl

Men jag sa ju att du började med hjälp av skärmens inställningar ställa in skärmen till den önskade färgtemperaturen och ljusstyrkan. Därefter använder du profileringsprogrammet för att skapa en profil. Resultatet blir då detsamma som när du kalibrerar en hårdvarukalibrerad skärm, det vill säga att signalen från videokortet inte bearbetas.
 
Men jag sa ju att du började med hjälp av skärmens inställningar ställa in skärmen till den önskade färgtemperaturen och ljusstyrkan. Därefter använder du profileringsprogrammet för att skapa en profil. Resultatet blir då detsamma som när du kalibrerar en hårdvarukalibrerad skärm, det vill säga att signalen från videokortet inte bearbetas.

Även om du kör kalibreringsprogrammet med inställningar för färgtemperatur och ljusstyrka på Native?

Du skrev nativ och på många annars bra skärmar är möjligheterna få att ställa in färgtemperaturen och ljusstyrkan med gamma på ett bra sätt. Så nativ är många gånger väldigt begränsat.

/Karl
 
Men oftast betydligt bättre. En hårdvarukalibrerad skärm är ju oftast inte bara den funktionen. Det är ju också ofta en större färgrymd, en bättre jämnhet över skärmytan med mera som en hårdvarukalibrerad skärm erbjuder.

Stefan

Jo en hårdvarukalibrerad skärm har oftast andra fördelar och skall man ha ett perfekt resultat är det dom som gäller. För dom flesta amatörer så räcker dock 95% och dit kommer man lätt med många halvbilliga IPS-paneler med 10-bitarsfärgdjup, en profilator och hårdvara och mjukvara som hanterar 10-bitars färgdjup.

/Karl
 
MSI B75MA-P45, Socket-1155

Moderkortet är ett micro-ATX men chassit du valt har plats för ett ATX. Om du vill ha en liten dator, välj ett mindre chassi. Vill du ha chassit du valt välj ett ATX moderkort så får du mer kortplatser, anslutningar,...

I övrigt är väl SSD och hårddiskar rätt likvärdiga. Hur mycket användning du har av ett biffigare grafikkort kan bara du svara på (förhoppningsvis är du lite klokare efter att läst inläggen i den här tråden ;)

Ett tips är att köra på en annan processorkylare än den som kommer boxad fr Intel. Kostar mer och tar lite plats (så kolla storlek på chassit), men ger en svalare processor och tystare dator.
 
Moderkortet är ett micro-ATX men chassit du valt har plats för ett ATX. Om du vill ha en liten dator, välj ett mindre chassi. Vill du ha chassit du valt välj ett ATX moderkort så får du mer kortplatser, anslutningar,...

I övrigt är väl SSD och hårddiskar rätt likvärdiga. Hur mycket användning du har av ett biffigare grafikkort kan bara du svara på (förhoppningsvis är du lite klokare efter att läst inläggen i den här tråden ;)

Ett tips är att köra på en annan processorkylare än den som kommer boxad fr Intel. Kostar mer och tar lite plats (så kolla storlek på chassit), men ger en svalare processor och tystare dator.

En SSD är otroligt mycket snabbare än en snurrdisk att kalla dom likvärdiga låter väldigt främmande i mina öron.

/Karl
 
En SSD är otroligt mycket snabbare än en snurrdisk att kalla dom likvärdiga låter väldigt främmande i mina öron.

/Karl

Hehe, då uttryckte jag mig oklart, sorry. Visst är det stor skillnad på SSD och traditionella hårddiskar. Det jag menade är att SSDn i Urbans paket 1 är ungefär likvärdig med SSDn i paket 2. Samma med hårddiskarna.
 
Hehe, då uttryckte jag mig oklart, sorry. Visst är det stor skillnad på SSD och traditionella hårddiskar. Det jag menade är att SSDn i Urbans paket 1 är ungefär likvärdig med SSDn i paket 2. Samma med hårddiskarna.

Ok, då har jag inget att klaga på. Aldrig skall man få vara riktigt missnöjd. :)

/Karl
 
Nu har jag läst punktlistan.
hmmm det var mycket...
Förstår framförallt inte riktigt om man nu kopplar bort allt utom SSD o installerar Win7 på SSD.
Vad händer då med den gamla systemdisken när den kopplas in senare?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.