Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan är om SSD:er kommer hjälpa. Eftersom renderingen tar sån tid så kan ju knappast skrivning/läsning till/från disk vara flaskhalsen.
Jag menar, hur stor är en 1 tim 20 minuters film? Om det tar 3 dygn att köra antiskak så spelar det ju ingen roll om man så skriver datan till det segaste av USB minnen.

Skaffa mera minne, men kolla upp så ditt OS inte har en begränsning för hur mkt du kan stoppa i.

Home Basic har en gräns på 8Gb i 64-bit Win 7.
Home Premium har 16Gb i 64-bit Win 7.
Professional och bättre har en övre gräns på 192Gb i 64-bit Win 7.

Använder du 32-bit Win 7, så är det en stor flaskhals.

Självklart måste du se begränsningarna med ditt moderkort, hur mkt minne det stödjer.

Nej, du kommer inte klara dig på enbart en SSD.
Så vidare du inte har extern lagring.

Personligen skulle jag skippa SSD, till en början.
Den kan du alltid skaffa senare.

Satsa på prollen och minnen, om det är enbart bilder du skall hantera.
(Självklart lagringsutrymme!)

Jag är inte så bra på sånt här men finns det BARA en SSD på 120GB i burken?
Bara 120GB är för lite enligt mig.

JAG vill ha en HD där jag lägger alla program, systemdisk.
JAG vill ha en annan HD där jag lagrar alla originalfiler. Denna tar jag backup på.
Jag vill ha en SSD för OS och scratch när man jobbar.

Ett par hörlurar är kanon när man redigerar o andra slipper lyssna på att det sitter en idiot o lyssnar på samma 15 sek om o om igen.
Köpte Logitech G35 Gaming headset 7.1 men då var det ngt specialpris o det är säkert ngn som kan ge tips om bättre lurar framförallt för musik/ljud. Dessutom slipper man alla datorspelsljud när ngn annan spelar. Jag gillar lurarna.

Hade jag köpt idag så hade jag lagt pengar på en DVD OCH Blue-ray skrivande spelare men det är inget måste DVD funkar..

Kläm in så mycket minne det får plats. Det är lika bra att fylla med en gg.

Vattenkylning nog inte så dumt. Det skall ju vara tystare. O det är ngt jag kan tänka mig betala för idag...

Du skriver inte vilken processor du har, är det en med upplåst multipel så går det ju att skruva upp klockfrekvensen. Det kräver ju å andra sidan sina kunskaper det med.
Du har ju någon sorts överklockningshjälp i form av OC Genie på moderkortet också. Hur den fungerar däremot vet jag inte. Själv föredrar jag att fixa sånt i BIOS/UEFI.

Mer minne eller SSD kommer nog inte ge dig mer än marginella skillnader i prestanda då redigeringen även kräver åtskilligt med processorkraft.

Är personligen dåligt insatt i hur Quadrokorten hjälper till vid renderingen men du har ju 2 st PCIe x16 platser på moderkortet. Så ett eller 2 såna kanske skyndar upp processen lite. Sen kräver det säkert sin man att konfigurera mjukvaran optimalt.
Intel® Core i5-2500 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

Det där med att konfigurera o stöka i en dator är inte min grej.

Jag har idag en NAS 2TB för musik/bilder samt en extern 1TB för bilder m.m. så min tanke är att använda SSD till OS och diverse program. Sen tänkte jag att hantera de senaste bilderna som jag arbetar med på SSD och sen flytta dem vidare, rätt tänkt?

Har fått för mig att en SSD hjälper till med snabbheten. Det jag saknar idag är att det tar så lång tid när jag gör ändringar i RAW-filen.

Sitter idag på en Quad 8200 2,33GHz med 4GB i ram och kör Vista 64-bitars. Mer minne till denna kanske hjälper men då sonen är i behov av en dator så tänkte jag passa på och investera till mig själv.

//Urban

Minnet är jag inte övertygad om att det kommer göra underverk, SSDer kommer förmodligen snabba upp saker och ting en hel del. Räkna dock inte med att saker kommer gå på ett ögonblick, även om det kommer gå snabbare än vad det gör idag.

Video är något av det värsta man kan plåga en dator med.

/Karl
Nä underverk blir det nog inga. Jag visste att video är tungt men inte så här tungt...
Men det vore trevligt om de ekonomiska insatser man gör märks, annars kan det ju kvitta.

Hur funkar det här med SSD?
Jag gissar att jag i Premiere Pro kan styra vad som blir scratch-disk.
Men sen? Måste man installera om en massa o börja från början?
Var hittar man info att läsa om SSD-konfigurering.

Frågan är om SSD:er kommer hjälpa. Eftersom renderingen tar sån tid så kan ju knappast skrivning/läsning till/från disk vara flaskhalsen.
Jag menar, hur stor är en 1 tim 20 minuters film? Om det tar 3 dygn att köra antiskak så spelar det ju ingen roll om man så skriver datan till det segaste av USB minnen.
Kan man byta processor i den dator jag har?
Det kanske inte är lönt?

Skaffa mera minne, men kolla upp så ditt OS inte har en begränsning för hur mkt du kan stoppa i.

Home Basic har en gräns på 8Gb i 64-bit Win 7.
Home Premium har 16Gb i 64-bit Win 7.
Professional och bättre har en övre gräns på 192Gb i 64-bit Win 7.

Använder du 32-bit Win 7, så är det en stor flaskhals.

Självklart måste du se begränsningarna med ditt moderkort, hur mkt minne det stödjer.
TACK DANIEL

Då var 16GB bestämt direkt, Jag har Home Premium 64-bit Win 7.

Du har inte funderat på en MAC? Har en 27" iMac med i7 processor och 8Gb minne. Helt underbar ... (men dyr). Och lite småplock med div program, filer och sånt, så klart.

Jag skulle nog inte satsa på en SSD. Visst - inga rörliga delar = driftsäkrare och startar upp blixtsnabbt, men små och dyra. Att använda den enbart till OS och program är väl inte helt fel - datorn startar upp snabbare, men det känns lite som overkill - tekniken är ny och de kommer nog bli betydligt billigare. Vill du ha snabb bildbehandling är det processorhastigheten och ram-minnet som är prio ett.

Jag är inte så bra på sånt här men finns det BARA en SSD på 120GB i burken?
Bara 120GB är för lite enligt mig.

JAG vill ha en HD där jag lägger alla program, systemdisk.
JAG vill ha en annan HD där jag lagrar alla originalfiler. Denna tar jag backup på.
Jag vill ha en SSD för OS och scratch när man jobbar.

Ett par hörlurar är kanon när man redigerar o andra slipper lyssna på att det sitter en idiot o lyssnar på samma 15 sek om o om igen.
Köpte Logitech G35 Gaming headset 7.1 men då var det ngt specialpris o det är säkert ngn som kan ge tips om bättre lurar framförallt för musik/ljud. Dessutom slipper man alla datorspelsljud när ngn annan spelar. Jag gillar lurarna.

Hade jag köpt idag så hade jag lagt pengar på en DVD OCH Blue-ray skrivande spelare men det är inget måste DVD funkar..

Kläm in så mycket minne det får plats. Det är lika bra att fylla med en gg.

Vattenkylning nog inte så dumt. Det skall ju vara tystare. O det är ngt jag kan tänka mig betala för idag...

Tack för uppmärksamheten, såg att datorn på Komplett inte hade mer än en SSD i grundpriset. Tanken är att ha en vanlig hårddisk upptill detta.

Jag har idag en NAS 2TB för musik/bilder samt en extern 1TB för bilder m.m. så min tanke är att använda SSD till OS och diverse program. Hur man sen väljer att hantera de filer (bilder) som är i arbete vet jag ej. Möjligtvis RAW-hanteringen på SSD och sen vidare med bilden in i Elements via hårddisken, rätt tänkt?

Du har inte funderat på en MAC? Har en 27" iMac med i7 processor och 8Gb minne. Helt underbar ... (men dyr). Och lite småplock med div program, filer och sånt, så klart.

Jag skulle nog inte satsa på en SSD. Visst - inga rörliga delar = driftsäkrare och startar upp blixtsnabbt, men små och dyra. Att använda den enbart till OS och program är väl inte helt fel - datorn startar upp snabbare, men det känns lite som overkill - tekniken är ny och de kommer nog bli betydligt billigare. Vill du ha snabb bildbehandling är det processorhastigheten och ram-minnet som är prio ett.

Hej
Har inte haft MAC i tankarna. Känns idag som lite overkill för mig samt att det handlar om andra pengar. SSD eller inte verkar råda delade meningar om. Dock så är RAM det som ni alla nämner i era svar. Idag så är det "ganska" vanligt med en SSD på 120GB i diverse paket till en ganska låg kostnad därav mina funderingar på nyttan med en SSD.

//Urban

Hej
Har inte haft MAC i tankarna. Känns idag som lite overkill för mig samt att det handlar om andra pengar. SSD eller inte verkar råda delade meningar om. Dock så är RAM det som ni alla nämner i era svar. Idag så är det "ganska" vanligt med en SSD på 120GB i diverse paket till en ganska låg kostnad därav mina funderingar på nyttan med en SSD.

//Urban
Fick precis reda på i min egen tråd att val av Windowsversion påverkar hur mycket minne man kan stoppa i.

För det första behöver du ta rätt på om du har 32 eller 64 bit versionen av Windows7 (jag såg i alla fall inte att TS skrev något om detta).

Enklaste sättet att se vilken version av win7 man har är att högerklicka på Computer (heter den dator på svensk version?) och välja properties/egenskaper
Man får då bland annat upp ett avsnitt som heter system. I det avsnittet finns det ett värde som heter system type och som har datat 64 bit operating system om man har 64 bitars.

32 bit versionen kan inte utnyttja mer än 4 GB minne rent fysiskt. 32 bitar dvs 2^32 blir just 4 GB.
Sen får man räkna av en del från detta pga grafikkortsminne, tillbehörskort som sitter i osv.
I praktiken innebär detta att man kan räkna med 3-3.5 Gb användbart minne i ett 32 bit system.

Är programmet i sig sen 32 bit så kan det max använda 4 gb minne. Dock kan systemet och andra program använda annat minne så man har nytta av 64 bitars även om programmet är 32 men det är ändå något man bör tänka på.

Nästa sak att ta rätt på är just hur mycket minne som programmet och systemet utnyttjar. Sätt programmet i jobb och tryck sen Ctrl+shift+Escape för att ta fram Task Manager/Aktivitetshanteraren. I den finns en flik som heter performace/prestanda.
Där finns en stapel som visar hur mycket minne som används för tillfället.

Har man massor ledigt så kommer mer minne i sig inte ge någon pretandavinst.
Dock kan vi använda minne för en anan sak.
Det finns speciella program som tar en del minne och förvandlar det till en virtuell hårddisk, en så kallad ramdisk.

Fördelen med en ramdisk är att den är blixtsnabb, den klår tom SSD men en ramdisk töms vid omstart så man ska absolut inte lagra nått där men man kan ju skapa tex en 2 gb ramdisk och använda som scratchdisk. Går det väsentligt fortare med den i systemet så kan en SSD som scratchdisk hjälpa. Gör det ingen prestandaskillnad så ger troligen inte SSD:n någon prestandaförbättring heller.

den stora skillnanden mellan I5 och I7 är just hyperthreading och använder inte programmet den funktionen så ser jag inte att en I7 skulle vara en vettig uppgradering heller

ANNONS