Erik Schalin
Aktiv medlem
Home Premium 64-bit Win 7
När Adobe Audition drar igång tar den direkt 7GB.
Så 8GB ytterligare minne blir det snart.
När Adobe Audition drar igång tar den direkt 7GB.
Så 8GB ytterligare minne blir det snart.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mats jag följde länken o tittade på Win 8.
4GB?????
Läser jag på fel sätt?
Med tanke på det du skriver så har du inte förstått hur Komplett jobbar.Mina tankar: SSD; märkbar skillnad i snabbhet av uppstart av dator, program,... Visst, dyrare och ersätter inte gamla diskar för ex lagring men så pass prisvärt och etablerat att jag definitivt skulle rekommendera en. Satsa på en från början. Du kan ju uppgradera senare men att ominstallera OS, program, plug-ins, inställningar,... är ju lite jobbigt
SSD för OS och de program du använder mest (se till att inte fylla den helt dock). För att lagra och arbeta med filer så skaffa en intern disk på 1-2 TB. Antagligen både billigare och snabbare än en extern disk (lite beroende på vad du har för anslutningar på moderkortet förstås).
Komplett-datorn verkar onekligen mer prisvärd om jag inte missat något. Bättre, i vissa avseenden, processor, mer minne…visst du får inte en mekanisk hårddisk men det kan du köpa själv för en 500-hundring eller så. Det du däremot får är ett bra dedikerat grafikkort. Måhända lite overkill för dig men det är värt ca 3200:- och det som följer med Inet –datorn är värt ca 200:- Plocka ut och sälj det och lägg pengarna på en HDD och lite mer godis
Var hittar jag info om hur SSD funkar o ställs in?
jag tycker sånt är skittrist men måste man så måste man.
Med tanke på det du skriver så har du inte förstått hur Komplett jobbar.
De föreslår en dator.
Du väljer sedan konfigurera o då kan du lägga till o ta bort saker själv.
Räcker inte detta så funkar det ypperligt att maila eller tom att ringa dem för att diskutera speciella konfigurationer.
Tack för alla kommentarer. Har en ytterligare lite frågor:
En stor del av kostnaden är grafikkortet om man tittar på de olika specarna för Komplett's datorer.
Om jag inte skall spela spel, hur pass viktigt är det att ha ett separat grafikkort för bildbehandling (både foto + film) samt är det några speciella fabrikat man bör hålla sig till?
Har satt ribban för processor (i7-3770), RAM (min 16GB) och SSD (120GB) så nu återstår grafikkortet.
... Om jag inte skall spela spel, hur pass viktigt är det att ha ett separat grafikkort för bildbehandling (både foto + film)
Tack det skall jag göra nästa år.Goggla på bengans och ssd så finns en fantastisk handledning på en blogg
Bilder spelar ingen större roll när det gäller datorkraften. Ja kanske en D800 med 36MP eller större format.Tack för alla kommentarer. Har en ytterligare lite frågor:
En stor del av kostnaden är grafikkortet om man tittar på de olika specarna för Komplett's datorer.
Om jag inte skall spela spel, hur pass viktigt är det att ha ett separat grafikkort för bildbehandling (både foto + film) samt är det några speciella fabrikat man bör hålla sig till?
Har satt ribban för processor (i7-3770), RAM (min 16GB) och SSD (120GB) så nu återstår grafikkortet.
Ingen som har några synpunkter ??
Mina synpunkter:
Cpu, där tycker jag du ska satsa på en Intel i7
Minne: minst 16 gb, det är så billigt idag, så det är bara att fläska på. Kan inte få för mycket.
OS : Vill du verkligen ha Win 8 ? Ska ju inte vara världens bästa. Jag skulle ta Win 7
Hårddisk: En SSD på minst 120, gärna större. På den lägger du OS och de viktigaste programen typ PS
Komplettera med en eller fler stora mekaniska diskar. Interna eller externa, eller helst både och.
Bara mina sk 2 cent !
Edit, Windows måste vara 64 bit.
För bildbearbetning spelar grafikkortet minimal roll. Ska du profilera skärmen med en profilator så kan AMDs Firepro eller Nvidas motsvarighet vara bra, då dom hanterar 10-bitars färg, vilket oftast gör att man efter profilering har ett 8-bitars resultat. 8-bitarskort ger oftast ner mot 6-bitar efter profilering.
/Karl