Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Mina tankar: SSD; märkbar skillnad i snabbhet av uppstart av dator, program,... Visst, dyrare och ersätter inte gamla diskar för ex lagring men så pass prisvärt och etablerat att jag definitivt skulle rekommendera en. Satsa på en från början. Du kan ju uppgradera senare men att ominstallera OS, program, plug-ins, inställningar,... är ju lite jobbigt :)

SSD för OS och de program du använder mest (se till att inte fylla den helt dock). För att lagra och arbeta med filer så skaffa en intern disk på 1-2 TB. Antagligen både billigare och snabbare än en extern disk (lite beroende på vad du har för anslutningar på moderkortet förstås).

Komplett-datorn verkar onekligen mer prisvärd om jag inte missat något. Bättre, i vissa avseenden, processor, mer minne…visst du får inte en mekanisk hårddisk men det kan du köpa själv för en 500-hundring eller så. Det du däremot får är ett bra dedikerat grafikkort. Måhända lite overkill för dig men det är värt ca 3200:- och det som följer med Inet –datorn är värt ca 200:- Plocka ut och sälj det och lägg pengarna på en HDD och lite mer godis :)
 
32 bit versioner klarar inte mer än 4GB. 2^32 är ju just 4GB så den gränsen gäller oavsett om det är xp,w7 eller w8.

32 bit är en döende tekn7k så skaffa 64 bit versionen om du inte har nått som gör att du absolut måste ha 32
 
Har precis uppgraderat datorn själv med moderkort (Sockel 2011), Processor (i7 3820), 16Gb RAM och 2 st SSD (1x 120Gb för system/program och 1x 240Gb för Outlookfil, Lightroom katalog och previews samt tillfällig disk för nya bilder som jag använder i början när jag jobbar med bilderna som hårdast, flyttar sedan över på en NAS).
Visst lite bättre flyter det väl på med en SSD men väljer man på mer minne/CPU VS SSD så är det ingen tvekan om att valet ska falla på minne/CPU. Redan med 8Gb var det rätt sällan jag Photoshop fick gå över och skriva på disk för att minnet tog slut så har du bara bra med minne är det inget stort problem och använder du LR så är det DEFINITIVT CPU'n man ska prioritera. Är man däremot redan på 16Gb minne så tror jag inte att det är något måste att gå upp till 32Gb, provade det också häromdagen men på det jag testade då så var det ingen skillnad jag märkte iaf..

Har provat att i den här maskinen köra:
1. Utan SSD och enbart "vanliga hårddiskar
2. Endast SSD för system/program
3. SSD för både system/program och LR-katalog etc

och som sagt, visst går det bättre men långt ifrån någon skillnad som fick iaf mig att tappa hakan.

/Micke
 
Mina tankar: SSD; märkbar skillnad i snabbhet av uppstart av dator, program,... Visst, dyrare och ersätter inte gamla diskar för ex lagring men så pass prisvärt och etablerat att jag definitivt skulle rekommendera en. Satsa på en från början. Du kan ju uppgradera senare men att ominstallera OS, program, plug-ins, inställningar,... är ju lite jobbigt :)

SSD för OS och de program du använder mest (se till att inte fylla den helt dock). För att lagra och arbeta med filer så skaffa en intern disk på 1-2 TB. Antagligen både billigare och snabbare än en extern disk (lite beroende på vad du har för anslutningar på moderkortet förstås).

Komplett-datorn verkar onekligen mer prisvärd om jag inte missat något. Bättre, i vissa avseenden, processor, mer minne…visst du får inte en mekanisk hårddisk men det kan du köpa själv för en 500-hundring eller så. Det du däremot får är ett bra dedikerat grafikkort. Måhända lite overkill för dig men det är värt ca 3200:- och det som följer med Inet –datorn är värt ca 200:- Plocka ut och sälj det och lägg pengarna på en HDD och lite mer godis :)
Med tanke på det du skriver så har du inte förstått hur Komplett jobbar.
De föreslår en dator.
Du väljer sedan konfigurera o då kan du lägga till o ta bort saker själv.
Räcker inte detta så funkar det ypperligt att maila eller tom att ringa dem för att diskutera speciella konfigurationer.
 
Med tanke på det du skriver så har du inte förstått hur Komplett jobbar.
De föreslår en dator.
Du väljer sedan konfigurera o då kan du lägga till o ta bort saker själv.
Räcker inte detta så funkar det ypperligt att maila eller tom att ringa dem för att diskutera speciella konfigurationer.

Aha, nej jag har alltid byggt eget, men är det så att man kan välja alla komponenter helt fritt så verkar det ju väldigt smidigt. Då borde Urban få en bättre dator för mindre peng på Komplett.
 
Tack för alla kommentarer. Har en ytterligare lite frågor:

En stor del av kostnaden är grafikkortet om man tittar på de olika specarna för Komplett's datorer.
Om jag inte skall spela spel, hur pass viktigt är det att ha ett separat grafikkort för bildbehandling (både foto + film) samt är det några speciella fabrikat man bör hålla sig till?

Har satt ribban för processor (i7-3770), RAM (min 16GB) och SSD (120GB) så nu återstår grafikkortet.
 
Har själv uppgraderat för 1 månad sen. Då jag endast håller på med bildbehandling och inte 3D/video så vart det CPU, minne och SSD som jag la pengarna på.

i7 3770, 16Gb minne och en 220Gb Intel SSD blev det jag främst la pengarna på. Jag byggde ihop systemet själv och tog delar från min gamla dator, bl.a. grafikkort då Photoshop inte utnyttjar det vid "normal" bildbehandling.

Så min rekommendation är inte att lägga pengar på grafikkort om du inte håller på med video/3D.
 
Tack för alla kommentarer. Har en ytterligare lite frågor:

En stor del av kostnaden är grafikkortet om man tittar på de olika specarna för Komplett's datorer.
Om jag inte skall spela spel, hur pass viktigt är det att ha ett separat grafikkort för bildbehandling (både foto + film) samt är det några speciella fabrikat man bör hålla sig till?

Har satt ribban för processor (i7-3770), RAM (min 16GB) och SSD (120GB) så nu återstår grafikkortet.

För bildbearbetning spelar grafikkortet minimal roll. Ska du profilera skärmen med en profilator så kan AMDs Firepro eller Nvidas motsvarighet vara bra, då dom hanterar 10-bitars färg, vilket oftast gör att man efter profilering har ett 8-bitars resultat. 8-bitarskort ger oftast ner mot 6-bitar efter profilering.

För video kan grafikkortet vara viktigare så du får titta på programvaran du tänker använda om programvaran föredrar AMD eller Nvida eller om det inte spelar någon roll.

I vilket fall kan du börja med den inbygda grafiken och komplettera senare med ett grafikkort till. Numera så brukar det fungera bra att använda både den inbygda och ett externt kort tillsammans. Antingen så att det externa stängs av när det inte behövs (lägre strömförbrukning) eller så att ett av grafikkorten jobbar med att få ut saker och ting på skärmen och det andra med beräkningar (ökad prestanda).

/Karl
 
... Om jag inte skall spela spel, hur pass viktigt är det att ha ett separat grafikkort för bildbehandling (både foto + film)

I jobbet har jag tillgång till dels en dator med en Intel Core i5 2500K, dels en med en MD A8 X4 3870K. Båda processorerna har inbyggda grafikkretsar, och vardera datorn har en SSD som systemdisk (för program + Lightroom-katalogen). I båda datorerna sitter det också 16 GB internminne.

Båda datorerna fungerar alldeles utmärkt för bildbehandling av stillbilder. Video- och videoredigering håller jag inte på med (än så länge).

Intelprocessorn är märkbart snabbare än AMD-processorn, men den senare är i alla fall så pass snabb att det blir fint flyt i Lightroom. AMD:s inbyggda grafik lär dock vara klart snabbare än Intels, så om jag skulle ge mig på videoredigering skulle kanske datorn med AMD-processor vara bättre. Här har du ett omdöme om AMD-processorns lämplighet för video och videoredigering:
https://www.inet.se/produkt/5308697/amd-a8-x4-3870k-3-0ghz-fm1

Till saken hör att AMD-processorn är 1200 kronor billigare än Intelprocessorn. Du skulle ju kunna köpa en processor med inbyggd grafik, AMD eller Intel, och sen komplettera med ett separat grafikkort med mer krut i om det verkligen skulle behövas.

Min egen erfarenhet är att det är bortkastade pengar att köpa riktigt höga datorprestanda. Det näst bästa är oftast mer än tillräckligt bra, och dessutom mycket billigare än det bästa... fast jag tycker i stort sett tvärtom när resonemanget gäller optik... ;-)

Om du ska slösa med slantarna tycker jag att du ska göra det på bildskärmen. Där är det märkbara skillnader mellan skärmarna, och det finns goda skäl till att Eizo, Lacie och NEC tar rundligt betalt för sina bildbehandlingsskärmar.

"Goda råd är billiga, men att följa dem är dyrt."
 
När det gäller processorer så är AMD märkbart efter nu. En intelprocessor med ett AMD-grafikkort är enligt mig klart att rekomendera om man vill ha AMD-grafiken.

/Karl
 
Tack för alla kommentarer. Har en ytterligare lite frågor:

En stor del av kostnaden är grafikkortet om man tittar på de olika specarna för Komplett's datorer.
Om jag inte skall spela spel, hur pass viktigt är det att ha ett separat grafikkort för bildbehandling (både foto + film) samt är det några speciella fabrikat man bör hålla sig till?

Har satt ribban för processor (i7-3770), RAM (min 16GB) och SSD (120GB) så nu återstår grafikkortet.
Bilder spelar ingen större roll när det gäller datorkraften. Ja kanske en D800 med 36MP eller större format.
FILM!!! kräver sin dator.
Som Karl skriver.
Använder man Adobes film-mjukvara så gå in på Adobes hemsida och leta info om vilka kort som rekommenderas, motsvarande för andra fabrikat.
 
Köp SSD säger jag. Helt underbart. Aldrig fått så stort prestandlyft som av SSD (jag har iofs alltid haft tillräckligt med minne, snåla inte på det.). För masslagring av bilder har du ju ändå en extern hårddisk. Värt alla pengarna enligt mig, men överväg en lite större disk kanske.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Mac är inte aktuellt ser jag men det tål att nämnas deras Fusiondisk, SSD-prestanda på 3 terabyte. Inget lågpris förstås men Apple är ju inte lågpris. En maxad iMac kostar 32000 kr! men sen är den bara millimeter tjock på kanterna.
 
Ingen som har några synpunkter ??

Mina synpunkter:

Cpu, där tycker jag du ska satsa på en Intel i7
Minne: minst 16 gb, det är så billigt idag, så det är bara att fläska på. Kan inte få för mycket.
OS : Vill du verkligen ha Win 8 ? Ska ju inte vara världens bästa. Jag skulle ta Win 7
Hårddisk: En SSD på minst 120, gärna större. På den lägger du OS och de viktigaste programen typ PS
Komplettera med en eller fler stora mekaniska diskar. Interna eller externa, eller helst både och.

Bara mina sk 2 cent !

Edit, Windows måste vara 64 bit.
 
Mina synpunkter:

Cpu, där tycker jag du ska satsa på en Intel i7
Minne: minst 16 gb, det är så billigt idag, så det är bara att fläska på. Kan inte få för mycket.
OS : Vill du verkligen ha Win 8 ? Ska ju inte vara världens bästa. Jag skulle ta Win 7
Hårddisk: En SSD på minst 120, gärna större. På den lägger du OS och de viktigaste programen typ PS
Komplettera med en eller fler stora mekaniska diskar. Interna eller externa, eller helst både och.

Bara mina sk 2 cent !

Edit, Windows måste vara 64 bit.

Självklart skall du välja Win 8, lika stort prestandalyft som Vista till 7 och det är inte lite. Jag har installerat Win 8 på en Pentium 4 med ett HD6450-grafikkort och den fungerar perfekt som HTPC och operativet på den flyter minst lika snabbt som på min Core2Quad med Windows 7. Fast det är definitivt ingen bildredigeringsdator.

Sedan tycker jag att den nya interaktiva startmenyn är helt underbar, men det verkar inte alla tycka dom första dagarna.

/Karl
 
För bildbearbetning spelar grafikkortet minimal roll. Ska du profilera skärmen med en profilator så kan AMDs Firepro eller Nvidas motsvarighet vara bra, då dom hanterar 10-bitars färg, vilket oftast gör att man efter profilering har ett 8-bitars resultat. 8-bitarskort ger oftast ner mot 6-bitar efter profilering.


/Karl

För Lightroom spelar videokortets prestanda ingen roll, men i Photoshop blir det fler och fler funktioner som bara fungerar eller fungerar mycket snabbare med ett bra videokort.

Och att du får den reduktionen i bitdjup efter profilering stämmer ju bara om du har en enklare skärm som inte kan kalibreras. Har du en hårdvarukalbrerad skärm är det 8 bitar ut från ett 8 bitars kort, eftersom all korrigering sker i skärmen. Har du inte en sådan skärm, men har kontroller på skärmen så att du kan ställa in önskad färgtemperatur och ljusstyrka och sedan gör din profilering med inställningarna på Native, så är det också där 8 bitar ut från ett 8 bitars kort. Det är bara om du har riktigt enkla skärmar som inte har några möjligheter till inställningar som det är en reell fördel med 10 bitars kort.
Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.