** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmm
Jag har börjat läsa lite även i denna länk.
Tror det besvarar min förra fråga.
Man tar alltså en backup på sin systemdisk o sedan sopar allt o börjar om.
Låter inte lockande....
Men jag skall läsa mer.

Både Seagate och WD förmodligen fler har clone:ings-program gratis att ladda ner från sina hemsidor. Dom kräver dock att en av diskarna är gjord av dom. Dessa program gör en exakta kopior av en disk till en annan och det fungerar riktigt bra.

/Karl

Både Seagate och WD förmodligen fler har clone:ings-program gratis att ladda ner från sina hemsidor. Dom kräver dock att en av diskarna är gjord av dom. Dessa program gör en exakta kopior av en disk till en annan och det fungerar riktigt bra.

/Karl
Jaha hmmmm
WD kan det vara Western Digital?`
Jag läste att om man vill ha automatiskt TRIM-stöd (ingen aning om vad det är egentligen) så skulle man välja Intels.
Automatiskt är väldigt bra i mina öron...

Skall ringa Komplett idag o se om man kan uppgradera Win Home Premium till Pro eller om man måste köpa nytt. Kanske måste bli Win 8 i så fall.
Vi får se vad det kostar o om det går överhuvud taget.

Jag uppskattar verkligen ALL hjälp.
Ni måste förstå att min startbana är fylld av hål av motvilja o rädsla skapad av min okunskap för att göra det hela till ngt sämre så att jag inte kan lyfta alls.

Så det spelar ingen roll vilken man väljer?
Är det vettigt att satsa på runt 180GB? Är det för lite?

Windows 7 går att köra på 64GB men det är på hittefåret och kräver att man rensar och trixar lite. Windows 8 borde fungera mycket bättre på 64GB, men jag skulle idag köpt minst 240GB så att alla tempdata får plats på SSDen.

/Karl

Jag är lite skeptisk till att köpa bilighetsmärken.
Tittade på Samsung / Intel
ligger runt 14-18 hundra

Jag "hatar" datorstrul

OCZ, Corsair och Sandisk skulle jag inte tveka att köpa heller. Min Crucial har snurrat 2 år utan problem nu.

Köp hellre inte en precis nyutkommen SSD, det brukar ta ett par firmwareuppgraderingar innan dom blir helt stabila.

/Karl

Windows 7 går att köra på 64GB men det är på hittefåret och kräver att man rensar och trixar lite. Windows 8 borde fungera mycket bättre på 64GB, men jag skulle idag köpt minst 240GB så att alla tempdata får plats på SSDen.

/Karl

Det krävs inte mycket till trixande på 64GB. Min Windows-partition är på 40GB och jag har 5-10GB ledigt trots att swapfilen dessutom ligger där.

Det krävs inte mycket till trixande på 64GB. Min Windows-partition är på 40GB och jag har 5-10GB ledigt trots att swapfilen dessutom ligger där.

Windows7?

Jag har också 5-10GB ledigt, men jag får se till att tömma downloads temp och Capture NX och View NX cacher får inte plats på den samt i stort sett alla program är installerade på en snurrdisk.

/Karl

Windows7?

Jag har också 5-10GB ledigt, men jag får se till att tömma downloads temp och Capture NX och View NX cacher får inte plats på den samt i stort sett alla program är installerade på en snurrdisk.

/Karl
Att du lagt NX-cacherna där har väl föga med Windows att göra? Plats för installation av andra program likaså. Att installera saker på en annan partition än systempartitionen kan man knappast kalla att trixa.

Jag har Windows 7 Home Premium och partitionen har 120GB. Har försök och försökt att att dra ner på allt, men ändå så är äter OS ca 100GB tillsammans med programmen, cache och temp.

LR Cache, bilder, video ligger på en annan HD.
Men klart. Har man bara absolut enbart OS så går det säkert, Win7 sköter sin cache efter HDns storlek med. Men för mig låter det logisk att ha program och dess filer på den snabbaste HDn.

EDIT: Dessutom är ju papperskorgen också normalt inställd efter att följa HDn storlek.

/Stefan

Om jag nu ändå måste in o installera om...
Kan man installera OS på en SSD o program på en annan SSD?
Alltså 2 st, plats i lådan har jag(i alla fall om jag har förstått det rätt)

Att du lagt NX-cacherna där har väl föga med Windows att göra? Plats för installation av andra program likaså. Att installera saker på en annan partition än systempartitionen kan man knappast kalla att trixa.

Tja, du tappar ganska mycket av fördelen av en SSD och måste komma ihåg att ändra installations-pathen varje gång du installerar ett program. Att behöva flytta och ta bort filer är dock trixande.

/Karl

Om jag nu ändå måste in o installera om...
Kan man installera OS på en SSD o program på en annan SSD?
Alltså 2 st, plats i lådan har jag(i alla fall om jag har förstått det rätt)

Är du beredd att ta lite extra risk så är det ju annars bättre att köra diskarna i RAID0 och få bättre prestanda och en partition som är lika stor som SSDerna tillsammans. Risken är att om en SSD går sönder så tappar du all data.

/Karl

Tja, du tappar ganska mycket av fördelen av en SSD och måste komma ihåg att ändra installations-pathen varje gång du installerar ett program. Att behöva flytta och ta bort filer är dock trixande.

/Karl
På vilket sätt tappar man fördelen av en SSD om man installerar program på en annan SSD-partition eller annan SSD? Och poängen var inte fördelen med SSD, utan att windows gott och väl får plats på mycket mindre än en 64GB-partition.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar