Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp lite mer ram, har typ detsamma som du och det går bra. Det blir lite väntetid med en del filter i photoshop, men det är inget som stör mig. Stöd för usb 3 är väldigt trevligt.
 
Om du är en sån som efter en ett fototillfälle kommer hem med 7-10 gb RAW och redan grovsorterat i kameran. Då behöver du ny fyrkärnig dator med 12 gb i ram och ett hyffsat grafikkort. Men alla fotar ju inte på det viset.
 
Jag är en sådan som ofta kommer hem med 20-40GB RAW-filer med min D800 och jag tycker det snurrar på bra med min Core 2 Quad med 4GB RAM. Beror kanske lite på vilket bildredigeringsprogram man kör också. Jag kör ViewNX2 för grovsorteringen och CaptureNX2 för bildredigeringen, vilket vad jag förstått är mycket snabbare än Adobes varianter. Kör man Adobeprogram så behöver man ofta fläska på ordentligt med hårdvara.

Förmodligen har du samma problem som mig med din dator att den inte går att uppgradera till mer än 4GB eftersom du förmodligen bara har 2 minneskortsplatser av inte senaste modell där minnesmoduler på över 2GB blir löjligt dyra.

/Karl
 
För bildrediegring är det nog inga problem. Det är bättre att satsa på att uppgradera datorn senare. Jag tror inte du kommer se någon större skilllnad nu när du kör de större filerna. Sedan ska man inte bara titta på hur mycket ram man har, även ramminnen har olika hastighet.

Filmredigering är mer krävande än fotoredigering, ditt grafikkort bör dock klara det med.

Största skillnaden jag märker är att det tar stor plats att lagra filerna, så man får rensa lite hårdare bland raw-filerna.
 
Hade samma problem men köpte en ny dator med 8GB internminne så nu "sväljer" den D800:ans gigantiska filer utan större problen :).
 
Tack för svar!
Förtydligande: jag håller inte på med video.
Och jag är egentligen inte orolig över CPU-prestandan, vare sig på den dator jag har i dag eller en eventuell uppföljare, men det skulle kännas fånigt att byta till en CPU som inte är snabbare än den jag redan har.
 
Här kan du bli klokare, det har jag i alla fall blivit:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=149596&highlight=i5

Jag hade nog inte gjort ngt alls vid den datorn.
Jag hade om det behövs köpt en kraftfullare.

NVIDIA kort, har du redan.
Troligtvis måste du tweaka textfilen för att få CUDA-hjälp av grafikkortet.
Fast du har bara nytta av det om du kör vissa funktioner(ett 20-30 tal stycken) i Adobe Premiere PRO, tex image stabilizer och fast color correctur. I alla fall i CS5.5 o CS6.
Elements drar ingen nytta av grafikkortets CUDA enligt Adobe.
 
Bildbehandlingsdator

Hoppas ni inte blir trötta på alla oss blåbär som ständigt vill ha hjälp i datorkonfigurationens djungel.
Det är värt mycket att få åsikter om valet innan man ringer och diskuterar med leverantören.

Förutsättningar : Bildbehandling , ingen videoredigering inga spel

Inget xtra grafikkort. Tagit maximalt RAM minne och behöver därför ingen xtra scratch disk ?

Fungerande och framtidssäkrat ett par år ?



http://www.inet.se/kundvagn/visa/3028905/2013-02-24



Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB
2 090 kr

Corsair 32GB (4x8192MB) CL10 1866Mhz VENGEANCE Quad Channel RÖD
1 876 kr

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
2 679 kr

2TB WD Caviar Green
791 kr

Asus P8Z77-V PRO THUNDERBOLT
1 890 kr

Fractal Design Define R4 Vit
889 kr

be quiet! Straight Power E9 580W 80+ Gold Modulär
950 kr

DVD±RW Samsung 24X DL Svart
249 kr

Windows 8 Pro Svensk 64-bit OEM
1 240 kr

Byggnation och test av dator med valfria komponenter
799 kr


// Björn
 
Idé att sätta i mera RAM-minne?

Hej,

Funderar på om jag kan nå någon märkbar prestandaökning genom att utöka RAM-minnet. Jag har idag 8 GB men funderar på att utöka till 16. Se bilden för info om processor osv.

Moderkort: http://www.inet.se/produkt/1901902/msi-p55a-g55

Om jag har fattat rätt skulle dessa minnen passa: http://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1600mhz-vengeance-lp


Tillägg: Jag kör mycket Lightroom 4.1 och tycker det vore käckt om t ex inzoomning till 100% kunde gå lite snabbare.
 

Bilagor

  • uppsättning.jpg
    uppsättning.jpg
    8.3 KB · Visningar: 376
Hej, jag uppgraderade från 6 till 16 GB i höstas på en maskin i ungefär samma generation/klass som din. Jag märke tyvärr ingen direkt skillnad just för LRs rendering vid inzoomning (eller LR-prestanda i allmänhet), men däremot flyter maskinen som helhet bättre när jag har flera grejer igång samtidigt. Jag tror att det i mitt fall (liksom i ditt) skulle göra mer nytta med rappare processor för att få fart på LR.

Däremot kan man ju se det som att minne idag är så pass billigt att det finns ingen större anledning att inte sätta i mer.
 
LR verkar kräva mycket, har 8Gb och en Core 2 Duo E8500 på 3,17 GHz som iofs inte är något prestandamonster men har aldrig råkat ut för att varken spel eller program går långsamt, tills jag började med LR då... :)
 
Från 4 till 8...tveklöst ja. Från 8 till 16...det beror på, i a f för LR ;) Men som Claes säger, för multitasking så är det bra om inte annat. Och för video, 3D,...är det riktigt bra.

Att tänka på:

* Win 7 Home (Basic) har en gräns på 8 Gb RAM. Vill du ha 16 så är det Home Premium (eller "högre" versioner) som gäller.

* För prestanda och funktionalitet så skulle jag råda dig att först kolla vad du har för minne i burken. Först för att se hur dina befintliga 8 Gb är fördelade, 2 Gb*4 st, 4 Gb*2 st,...? Du har ju 4 minnesplaster så det kan vara bra att se om du har något ledigt. Om möjligt så skulle jag råda dig att köpa likadana minnen som du har idag. Minnen brukar trilskas minst om de är av samma typ (storlek, frekvens,...).
 
* Win 7 Home (Basic) har en gräns på 8 Gb RAM. Vill du ha 16 så är det Home Premium (eller "högre" versioner) som gäller.

Jag har Home Premium, så det ska vara lugnt.

* För prestanda och funktionalitet så skulle jag råda dig att först kolla vad du har för minne i burken. Först för att se hur dina befintliga 8 Gb är fördelade, 2 Gb*4 st, 4 Gb*2 st,...? Du har ju 4 minnesplaster så det kan vara bra att se om du har något ledigt. Om möjligt så skulle jag råda dig att köpa likadana minnen som du har idag. Minnen brukar trilskas minst om de är av samma typ (storlek, frekvens,...).

Jag har idag 4 st på 2 GB st. Enligt Inet går de befintliga inte att kombinera med nya pga att de har "väldigt annorlunda latens".

Så det som skulle kunna vara tänkbart är att byta ut alla minnen mot de jag länkade till tidigare. Men av de svar jag fått hittills verkar det ju som om det inte är särskilt mycket att vinna på den tusenlappen, eftersom jag inte kör varken spel, video eller 3D.

Så, jag får väl sitta nöjd. Tack för svaren.
 
Photoshop skriver alltid till scratch oavsett hur mycket minne man har. PS har sin egen minneshantering skiljd från Windows så man vet inte säkert om de skriver samtidigt. Det är därför man ska ha en separat scratch i en redigeringsdator.
 
Under den här rubriken samlar vi frågor som kommer in om hur man bygger sig en dator för bildbehandling, om de inte innehåller några unika frågor. På det viset slipper vi kanske massor av frågor om samma sak ...

Om jag pillat ihop för många ämnen får ni säga till, så löser vi det.

Kommentarer tages i forumet fotosidan.se.

/Mod
 
Bra upplägg !

Under den här rubriken samlar vi frågor som kommer in om hur man bygger sig en dator för bildbehandling, om de inte innehåller några unika frågor. På det viset slipper vi kanske massor av frågor om samma sak ...

Om jag pillat ihop för många ämnen får ni säga till, så löser vi det.

Kommentarer tages i forumet fotosidan.se.

/Mod

Perfekt att dra ihop allt. När man plöjt detta material får man svar på frågor man inte ens visste borde ställas.

// Björn
 
Sedan så var jag till Mediamark och köpte en Asus PB278Q skärm.
Nu är det bara att vänta in datorn.

Jag förstår ju inte riktigt varför du bygger upp en riktigt bra dator och sedan köper en rätt enkel skärm. För mig är ju skärmen den viktigaste delen. Det är där jag umgås med bilden och styr upp den till det utseende jag vill att den ska ha. För mig är grundkraven på en skärm att den har en IPS-panel, att den har ett färgomfång som täcker in Adobe RGB-omfånget och att skärmen har en variation på färg och ljus på max 5% över ytan.
 
Åja, så länge man vet om och söker en skärm med sRGB är inte ASUS-skärmen dålig. Lite pillrig i inställningarna, men Samsungs PLS-teknik är minst lika bra som IPS.

Det som finns i vettig inställningsmöjlighet Adobe RGB i närheten av denna prisklass är ju egentligen bara Dell, och deras uppdaterade U2713H. Vet inte hur vanlig den är ute i handeln än, men den verkar riktigt trevlig med sin uppdaterade backlight och förprocessning - och dessutom möjlighet för hårdvarukalibrering (14-bit styrning)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.