Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Åja, så länge man vet om och söker en skärm med sRGB är inte ASUS-skärmen dålig. Lite pillrig i inställningarna, men Samsungs PLS-teknik är minst lika bra som IPS.

Det som finns i vettig inställningsmöjlighet Adobe RGB i närheten av denna prisklass är ju egentligen bara Dell, och deras uppdaterade U2713H. Vet inte hur vanlig den är ute i handeln än, men den verkar riktigt trevlig med sin uppdaterade backlight och förprocessning - och dessutom möjlighet för hårdvarukalibrering (14-bit styrning)

Det är väl mest en fråga om hur man placerar sina resurser. Om man bygger en dator som kostar >20 tkr och väljer en skärm runt 2-3 tkr tycker jag det är en obalans. Jag har hittills aldrig sett en skärm under 6000 kr som ger acceptabel prestanda. Och ska man göra någon form av utskrift på sina bilder tycker jag det är stor skillnad på skärmar som täcker in sRGB eller Adobe RGB.

Stefan
 
Det hela är en prioriterings sak. Jag håller dock med stefohl i mångt och mycket eftersom detta är en fotosida. Visst man sitter inte med skägget i brevlådan om man kör med den ASUS-skärmen, men jag sitter hellre på en dator med 4GB och IPS-panel och jobbar med mina bilder än på en dator med 16GB som har en skärm utan IPS-panel.
Det finns ok (förmodligen bättre än ASUS-skärmen) IPS-skärmar för under 6000kr enligt mig, men upp till 6000kr händer det en del för varje krona extra man betalar.

/Karl
 
Det är väl mest en fråga om hur man placerar sina resurser. Om man bygger en dator som kostar >20 tkr och väljer en skärm runt 2-3 tkr tycker jag det är en obalans. Jag har hittills aldrig sett en skärm under 6000 kr som ger acceptabel prestanda. Och ska man göra någon form av utskrift på sina bilder tycker jag det är stor skillnad på skärmar som täcker in sRGB eller Adobe RGB.

Stefan

Naturligtvis, och du vet att jag håller med dig om skärmkvalitet. Men i detta fallet verkar det ju snarare vara en dator för 9000kr elektronik - då är ju 6000kr skärm ganska balanserat. Mer balanserat än en Eizo för 20.

Hade vi talat MacPro däremot hade ju datorn kostat ca 30,000kr för samma prestanda, då hade skärmkostnaden hamnat i ett annat läge....
 
Nä, tvärtom. Om man köper en för dyr dator har man inte råd med en dyr skärm ...

Inte blir väl den där Asus-skärmen sämre om man kopplar den till en MacPro istället för till en hembyggd PC?
 
Nej, till skillnad från alla (dyrare) 10-bit skärmar så blir den inte fysiskt sämre av att bli kopplad till en Mac än till en PC.

Sen anser jag att ligger man på gränsen i budget är det bättre att ta till dator-andelen så att man inte blir vansinnig på prestandan, och skärm så att man inte behöver bli missnöjd. Jag kan inte se många tusenlappar att spara in på hans datorhårdvara (utan att kompromissa med prestanda rejält!), så mer pengar till skärm blir det ju helt enkelt inte.

Det finns säkert bättre, kanske t.o.m för exakt samma pengar - men nu köpte han en sån. Skillnaden är inte jättestor, förrän man börjar hårdvarukalibrera. sRGB vs större är ju ett eget val, som får bero på vad målet med bildbehandlingen är.

Jag hade valt något annat, men många är väl betjänta av sRGB - det förenklar mycket i hanteringen, om man nu inte vill ta hela rundan - och nu menar jag HELA rundan - med färghantering. Detta kräver dessutom grundläggande kunskaper, som kanske i nuläget är för svaga. Utan dessa kunskaper är risken för större fel i hanteringen ganska överhängande.
 
Jag hade en budget på ca.25.000 därav val av just denna
skärm som faktiskt kostar runt 5.000 och inte 2-3000 som antytts.
Dator komponenter har jag valt efter tips och råd från många
av er på just detta forum likaså skärmen.Jag jämförde denna skärm
med de skärmar som alina hade inne på sin butik,Asus skärmen var den enda
som stack ut bland dem. Nu fanns det ju inga andra dyrare skärmar
där att jämföra med + att Alina killarna rekomenderade denna skärm
till den dator jag beställt hos dem. Ni får gärna komma med förslag
på bättre skärmar,men de bör ligga inom prisklassen 6000.
 
Jag har gjort många utskrifter från min Dell ips - skärm för 2300. Såklart man får beställa mer testutskrifter än med en proffsskärm men tror absolut det blir bra med asus-skärmen:)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
 
och vad jag kan se när jag kollar på Alinas hemsida så ska det vara en IPS-skärm...

Fast om man skall tro ASUS själva så är det en PLS-skärm, vilket är mycket bättre än en TN men snäppet sämre än IPS.

http://ch.asus.com/de/Display/LCD_Monitors/PB278Q/#specifications

The_Suedell nämde också något mycket tankvärt att när man skaffar dyrare skärmar så bör man faktiskt titta på hela paketet och i det ingår färgen på väggar och tak, belysning och att man tar hand om och underhåller hela färghanteringskedjan i dator och skrivare. För som med nästan allt så väger svagaste länken väldigt tungt.

/Karl
 
Tyvärr är svagaste länken i ett [minst halvbra] system nästan alltid användaren... :)

Därför brukar jag (när kunden / den frågande inte verkar vilja lägga för mycket tid på det) rekommendera:
Stabila basinställningar och ett ordentligt försök att slipa bort dom värst påverkande felen innan systemet tas i bruk.
Tar man bort dom [värsta felen] är man oftast flera gånger närmre det färgkorrekta systemet än om man köper ett jättedyrt och avancerat system som man aldrig lär sig att nyttja korrekt eller ställa in ordentligt.

Alternativ två är att köpa ett dyrt system, och att låta någon installera och kalibrera det åt dig. Och då måste sedan en lista med förhållningsregler följas. Typ:
1) Ska du publicera mot web, använd dessa inställningar, dessa exportinställningar, dessa orginalinställningar.
2) Ska bilderna användas i.....(osv för alla tänkbara scenarion)

Listan kan bli ganska lång. Och jobbig.
...................

PLS - som ASUS-skärmen bygger på - är nätt och jämnt tillräckligt annorlunda i grundkonstruktionen jämfört med IPS för att man (Samsung) ska kunna tillverka det utan att betala patent-royalties till LG. Det är ett alldeles utmärkt system, som är minst lika bra som IPS, men än så länge har Samsung inga riktiga high-end skärmar med full-Adobe och hårdvarukalibrering på alla punkter.
 
Det här med hur man prioriterar mellan skärm och dator är intressant.

Som så ofta beror svaret väldigt mycket på vem man är som fotograf. Vi kan ta två exempel med ganska tydligt olika prioriteringar:

A) En fotograf som med stor omsorg tar till exempel landskaps-, arkitektur- eller inredningsbilder och som sedan noga efterarbetar varje bild och göra stora påkostade printar av dem. Här spelar datorprestanda lite mindre roll eftersom fotograf A sällan bearbetar så många bilder i taget och kanske inte under så stor tidspress. Däremot är färgkraven höga och det kan bli dyrt att göra fel (t.ex. att en bunt påkostade utskrifter måste göras om) vilket gör bildskärmen mycket viktig.

B) En fotograf som till exempel tar mycket sportbilder, mängder av snabba gatubilder eller fotogarferar barnen så släkten kan hållas ständigt uppdaterad. Bilderna efterbearbetas ganska snabbt, visas ofta upp enbart på webben, skrivs ut någon enstaka gång eller kanske rentav säljs till en dagstidning. Här gäller det ofta att gå igenom och sålla i stora mängder bilder som skall bearbetas mycket snabbt - kort sagt här spelar datorprestanda stor roll, medan färgkraven är ganska låga och att ha större färgrymd än sRGB är i praktiken poänglöst.

Givetvis hamnar majoriteten av fotografer någonstans i gråzonen mellan A och B ovan, men det kan ändå vara värt att fundera på vilka prioriteringar man har och vilken av typerna som oftast stämmer bäst in på hur man jobbar och vilka krav man har.

Samtidigt är det värt att påpeka att en skärm håller mycket längre än en dator och tänker man enligt principen "vad kommer grejerna att kosta mig per månad under livslängden" så kan man ofta kosta på en skärm lite extra. Själv använder jag fortfarande en skärm som jag köpte 2005 och som nu definitivt börjar bli pensionsfärdig - men den skärmen är inne på sin fjärde eller om det faktiskt är femte dator ...
 
Ang valet av skärm

Hej!
Om det är någon annan som kommer in på denna tråd och funderar på val av skärm runt 4k för bildredigering skulle jag säga att man bör kolla på dell u2313 eller 2713h (utan M). Visst att man tappar lite arbetsyta (1920x 1200 vs 2550 x 1440) på den första men man vinner istället stöd för adobeRGB och hårdvarukalibirering (om än begrännsad). u2713 ligger lite över priset men tror den är väldigt prisvärd. Eller som tftcentral säger:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2713h.htm

"Like the U2713H we feel it falls a little short of being a truly high end professional screen, but given its retail price is ~£273 less than something like the NEC PA241W it is still an interesting alternative. It carries some of the performance features you might want and certainly delivers with a wide range of connections, adjustments and extra features. Another very good screen from Dell and well worth considering if you want something high end, but at a very reasonable cost."

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2413.htm

Bara ett allmänt tips!
 
Hjälp! Behöver ny dator.

Jag behöver en ny dator. Har en Dell Inspiration från 2006 nu, AMD Athlon Dual Core 5600 2,8 ghz, 4GB Ramminne. kostade typ 7.000:- då. Med Vista tyvärr, har aldrig gillat det. Trögdrivet och segt. Nu vill jag ha en ny maskin, med bra prestanda för fotoredigering m.m, men med så bra pris/prestanda som möjligt. Max 10.000:- får den kosta. Vill ha två diskar, en för OS och en för lagring av bilder. Bilddisken får gärna vara på en 2TB. Har 500 GB idag som nu är fullt. Vad skulle du köpa i mina kläder?
 
Köpte för 2v se en ny dator från komplett.se, den har 2 st discar en SSD och en mekanisk, jag valde en på 1TB men det finns möjlighet att byta.
Du konfigurerar själv datorn och dom bygger o installerar. Dra iväg ett mail till dom och beskriv vad du vill göra md datorn så kommer dom med ett förslag, för mig funkade det utmärkt och datorn kostade 7500 med officepaketet och W8
 
Det finns ju hundratals olika moderkort, hårddiskar, chassier och strömförsörjningar att välja på. Hur vet man vad som är bra och inte där då?
 
Mr Pc

Jag har köpt flera datorer från Mr PC. Jag är mycket nöjd med det han byggt, dessutom bra priser.
Jag har beskrivit för honom vad jag ska göra (bildbehandling), därefter har jag fått datorn anpassad
 
Det finns ju hundratals olika moderkort, hårddiskar, chassier och strömförsörjningar att välja på. Hur vet man vad som är bra och inte där då?

Man få läsa på eller lita på andra. Slängde ihop ett paket på Inet.se Tog W7 men det går givetvis att ändra om man vill. Kan man bygga själv och skaffa windows-licens på egen hand blir det givitvis billigaere.
120GB SSD för OS/program
2TB hårddisk
3770K (går att överklocka extremt lätt, även nybörjare fixar detta)
Z77 moderkort
Bra cpu-kylare som gör datorn betydligt tystare
Ljuddämpad chassi i bra kvalitet
XFX nätdel. Bra pris och med bra komponenter (japanska kondingar osv)
16GB minne.
Det enda som saknas är grafikkort. Ska du/ungarna spela på datorn? Om inte klarar man sig med det inbyggda även om ett riktigt graikkort kan ge lite bättre prestanda i tex. Photoshop.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2967333/2013-02-10
9400:- inkl. frakt
 
Det finns ju hundratals olika moderkort, hårddiskar, chassier och strömförsörjningar att välja på. Hur vet man vad som är bra och inte där då?

Som jag skrev och som även någon annan tippsade om, så tala om vad du skall använda datorn till så tar dom fram ett förslag, med största sannolikhet bättre än en standard PC från HP eller liknande
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.