ANNONS
Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du testat? Jag kan läsa att den inte är tillgänglig. Man får väl tolka detta som att ny är på intågande där man inte kan få smäll på fingrarna av fläktarna.

Nej, jag har inte köpt en för att visa att det går. :)

Jag tittade på svenska Apple Store och såg den listad bland övriga datorer, med ett "pris från".
Har de plockat bort den?
 
Nej, jag har inte köpt en för att visa att det går. :)

Jag tittade på svenska Apple Store och såg den listad bland övriga datorer, med ett "pris från".
Har de plockat bort den?

Det står också ej tillgänglig under priset. Detta. för att det ska komma ut en ny och uppdaterad modell nu i vår. Som jag förstår det:)
 
Ännu kuligare vore det om priset blir lägre också. Mac Pro är visserligen en rätt OK dator, men lite i dyraste laget. Fast målgruppen är kanske inte privatpersoner i första hand.
 
Absolut, finns ingen anledning att köpa en Mac pro när det går att bygga en egen i7 burk för under 9k som absolut är nog vass för bildbehandling. Undantaget om musikproduktion är något som man sysslar med. Men ändå alltid roligt när tekniken går framåt.
 
Tänkte uppgradera min dator genom att byta moderkort, processor och minne.

Är det en i5-3570K som gäller om man vill ha så prisvärd prestanda som möjligt? Det mesta man hittar på nätet rör användande i spel. Jag är enbart ute efter prestanda i lightroom. Har idag en äldre AMD tvåkärnig processor som duger bra till vardagsanvändning men det är just i.o.m. lightroom 4 som den inte alls hänger med längre.

Har spanat in dessa två uppgraderingspaket eller motsvarande:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752347
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774713

Sen finns ju varianten med i5-3470 också som är betydligt billigare.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752348

Har en låda som tar vanliga ATX kort.
 
Får man be om synpunkter på följande "paket":
http://www.dustin.se/Favorites.aspx?list=3f0a0307a9a14840aac26b184413e3c0

Framför allt bildredigering, men även video- och musikredigering.

Kommer vara en kanonburk, dock osäker hurvida kylaren kommer passa!

NOCTUA NH-D14 är jättebra men jättestor!

Skulle själv haft den om den fått plats, ibland slår den i ramminnena (och dina är höga) och i mitt fall slog den i luckan på datorn.

Så dubbelkolla om kylaren får plats annars är det bara och köra! Googla lite på hur du ska få till gpu acceleration med ditt kort i Adobes program så kommer datorn bli kanon!
 
Tack Adam!

Då är jag inte helt ute och snurrar. Jag kommer välja lågprofilsminnen istället, och försöka hitta info huruvida kylaren får plats.
 
När man håller på med musikproduktion så kan man behöva ett separat ljudkort.
Men jag har ingen aning om varför.

Skillnaden på signalbehandling för I/O:sarna är enorm mellan de inbyggda och separata korten,

Sen har jag för mig att utgångsimpedansen är olika beroende om man ska koppla in ett par hörlurar eller koppla vidare till annan förstärkare.
 
Jag är en sådan som ofta kommer hem med 20-40GB RAW-filer med min D800 och jag tycker det snurrar på bra med min Core 2 Quad med 4GB RAM. Beror kanske lite på vilket bildredigeringsprogram man kör också. Jag kör ViewNX2 för grovsorteringen och CaptureNX2 för bildredigeringen, vilket vad jag förstått är mycket snabbare än Adobes varianter. Kör man Adobeprogram så behöver man ofta fläska på ordentligt med hårdvara.

Förmodligen har du samma problem som mig med din dator att den inte går att uppgradera till mer än 4GB eftersom du förmodligen bara har 2 minneskortsplatser av inte senaste modell där minnesmoduler på över 2GB blir löjligt dyra.

/Karl

Jag kör själv med 12 gb ram och fyrkärning processor och enda platsen jag upplever att det går långsamt är i capture nx. Speciellt att gå igenom en sån enorm mängd bilder i Capture NX, där det väl bara går att öppna 8-9 bilder åt gången..
Jag fotar dock inte på det sättet, massor av bilder utan betydligt mindre urval. Men jag hade nog gått på lightroom eller nåt för själva sorteringen av så många bilder.

Sen med mer ram kommer behovet att köra 64 bitar. Kommer faktiskt inte ihåg om jag kör 64 bitars capture nx, men vet att jag gör det i photoshop. Problemet för mig kan ligga där.
 
Teoretiskt sett (men även praktiskt) behöver man matcha utgångsförstärkarna mot vilket motstånd man tänker hänga på i andra sidan av kabeln. Det är en väldig skillnad för utgångsförstärkaren på en tungdriven hörlur på 30ohm och en höglastad förförstärkaringång på 100,000 ohm.

Rent digitalt ligger inte inbyggda codecs-chip långt efter de bästa externa ljudkorten, det är i störningar och analogt förstärkarbrus skillnaden finns.

Externa kort har dessutom (såvida vi inte pratar om USB-kopplade kort) bättre möjlighet till extremt låga latencies, dvs att det kommer ut en signal i andra sidan samma hundradel (tusendel?) som man stoppar in något på ingångssidan. Viktigt om man mixar inspelat med live material osv.
 

I/O betyder in- och utgångar.

De integrerade korten är inte av lika hög kvalité och kan inte ta hand om in-signaler eller ut-signaler på samma sätt som de dedicerade korten. Det resulterar i något högre distorsion både på inspelat och uppspelat material(ljud).


I ljudkortets sista del sitter en förstärkare. Förstärkare fungerar bäst (blir bäst ljud och strömsnålast) om man bygger förstärkaren efter ett vist motstånd. På en högtalare burkar impedansen(motståndet vid växelström) vara på 4 eller 8 Ohm medan ca 150 ohm för hörlurar och ca 1000 Ohm för en förstärkaringång om jag kommer ihåg siffrorna rätt, men bör stämma ganska väl.

Så man kan säga att dedicerade ljudkort är bättre på att flytta signalen utan att förstöra den, Datorn jobbar ju med ljudet digitalt och även delen som konverterar ljudet brukar vara mer effektivt på bättre grejer. Påstår verkligen inte att man hör skillnad på ett 10 000 kort och ett för 30 000 i en ljudaffär men skillnad på 3$ kort och ett för 700 är det..
 
Jo jag har räknat på impedansoptimeringar under gymnasietiden.

Så det enkla svaret är att ljudet blir renare o är mer optimerat i utgångarna för PA-utrustning som mixerbord?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.