Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant, ska kolla lite tester på 3770

Återigen så är fördelen med socket 2011 att den är bättre på videoredigering, annars mäter sig 3770k bra mot 3930.
Då kan du få mer pengar över till andra komponenter, beror som sagt vad du skall ha datorn.
Med den spec:en borde både paint o notepad flyta på rätt fint iaf.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Jag håller på med tester mellan ett Radeon 6950 o NVIDIA 660 Ti.
Vissta Adobe Premiere Pro vet att det sitter ett CUDA-kort men det gör inte mycket för att minska tiden om vi tittar på analyseringar, renderingar.
Dött lopp faktiskt med en i5 Q4.
Men processorkraft påverkar tiden, jag borde valt en i7 med multithreading.
Det sura i kråksången är att jag lika gärna kunde köpte ett NVIDIA från början om jag vetat att jag skulle valt det. Nu måste man köpa det extra...

Det som alltså på sikt kommer att flytta ut i grafikkretsarna, är det mesta av de oberoende, vektoriserbara flyttalsberäkningar som fnv utförs av processorns SIMD-instruktioner.

Det var väl AMD's idé från början. "Fusion". För att det skall vara ide för mjukvarutillverkarna att göra program med sådan kod, måste det vara garanterat att datorerna har sådana processor-resurser. Alltså tillverkas alla processorer (nästan) numera med inbyggd grafikprocessordel. Intel insåg väl tidigt hotet och har också hoppat på vagnen. Därmed kan vi vara säkra på att denna utvecklingen verkligen kommer.

Man skulle kunna se det som en massiv utbyggnad av processorns vektor-resurser. För att det inte bara skall vara en massa hårdvaru-dödkött som gör processorn större, dyrare och varmare, låt det vara GPU-resurser, som normalt används till skärm-rendering.

De beräkningar som har med transformationer för att rendera objekt på skärmen utförs redan alltid av GPUn. De beräkningar som har mer med applicationens egen bildprocess att göra utförs fortfarande av den gamla processor-delen. Men att detta kommer att ändras i framtiden är garanterat. Det tar bara tid. Först måste hårdvarustandarden ändras, sedan kommer mjukvaran långsamt efter. Redan '386'an stödde 32-bits mjukvara. Det dröjde ända tills Windows95 innan detta utnyttjades, och då av Pentium processorer. Redan Athlon64 stödde 64-bits mjukvara. Det har dröjt ända tills Windows7 innan vi ser detta utnyttjas, och då av Core i, Phenom, FX etc.

Själva gränsnittet till GPUns beräkningsresurser kan väl kanske bli ett crux. AMD's ide är nånting kallat OCL. Men eftersom Intel är en mycket ful buffel som inte drar sig ens för grova förbrytelser (eftersom de vet att det lönar sig mycket väl, även om de blir straffade) för att trycka ner sina konkurrenter, förväntar jag mig inte att de plötsligt skall samarbeta här. Det är i praktiken Intel som kommer att bestämma hur gränssnittet kommer att se ut.

nVidias CUDA ser jag som redan marginaliserat. Det var i princip samma ide, använda grafikprocessorn i för stora parallella beräkningar. Det används av nån superdator byggd med Geforce kort, och några spel för PC med Geforce. nVidia kommer liksom AMD att bli tvingat att anpassa sig till vad Intel gör, och Intel kommer att försöka lägga så många hinder som möjligt i vägen. Bla vill nog Intel hindra att koden också kan köras på lösa, kraftfulla grafikkort från nVidia och AMD.

Oavsett vilket, när koden verkligen kommer, blir prestandavinsten enorm. Men om den inte går att vidarlämnas till ett perifert grafikkort, kommer vi alltid att tillskriva den till processorn.
 
Nu framgår det inte av dina tidigare poster, men om du tänkt köra nåt virtuellt är 3770K inte bästa valet då den saknar VT-d och VT-Pro. Den billigare versionen utan K har dessa, men är inte lika bra för överklockning.
 
Här kommer ett förslag. Har precis fått detta paket.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2858439/2013-01-17

Nu vet jag inte vad du skall ha den till. I mitt fall så är det endast foto som gäller därav inga pengar på extra grafikkkort. Funderade på en extra fläkt men skippade den. Den är bra tyst för min del.
Sen är det en 1155-sockel till skillnad från ditt paket.

//Urban
 
HJÄÄÄÄÄÄÄLP

Nu är datorn på plats sen några dagar. Nu till mitt stora problem. Tänkte börja lägga in program och mina filer i helgen. Startar maskinen och det står A2 i högra hörnet. Har googlat lite och det verkar som om denna felkod står för att moderkortet är trasigt.

Det är detta som sitter i:

http://www.inet.se/produkt/1902374/msi-z77a-g43-atx

Finns det någon som kan hjälpa mig eller är det endast INET som har svaret?? Har skickat mail till supporten men det lär väl dröja till måndag innan jag får svar.

Så jäkla typiskt när helgen kommer och man har lite tid.......

//Urban
 
Har googlat lite och det verkar som om denna felkod står för att moderkortet är trasigt.

Då förstår jag inte hur du Googlat. A2 betyder på 7-serien av MSI-kort att systemet försöker detektera IDE-diskar. Gissningsvis har du någon enhet som inte är korrekt ansluiten, eller om du använder gamla PATA-enheter så kan den vara felbyglad.

1. Koppla bort ALLA interna och externa diskar, optiska enheter och eventuella SD-kort
2. Startar datorn nu? (Ja, den kan ju inte boota, men den bör komma förbi A2)
3. Anslut nu EN disk och försök igen

upprepa proceduren tills du vet vilken enhet som är problemet.
 
Då förstår jag inte hur du Googlat. A2 betyder på 7-serien av MSI-kort att systemet försöker detektera IDE-diskar. Gissningsvis har du någon enhet som inte är korrekt ansluiten, eller om du använder gamla PATA-enheter så kan den vara felbyglad.

1. Koppla bort ALLA interna och externa diskar, optiska enheter och eventuella SD-kort
2. Startar datorn nu? (Ja, den kan ju inte boota, men den bör komma förbi A2)
3. Anslut nu EN disk och försök igen

upprepa proceduren tills du vet vilken enhet som är problemet.

Tack för svaret.
Har haft igång datorn varje dag sen i måndags men nu vill den inte. Varför problemet dyker upp efter ett par dagar veta jag ej men kanske är det en disk som är dåligt ansluten. Skall testa att koppla ifrån den externa disken, SSD och den interna. Vill helst inte gå in i datorn men det bör väl ej vara någon fara....

//Urban
 
Då förstår jag inte hur du Googlat. A2 betyder på 7-serien av MSI-kort att systemet försöker detektera IDE-diskar. Gissningsvis har du någon enhet som inte är korrekt ansluiten, eller om du använder gamla PATA-enheter så kan den vara felbyglad.

1. Koppla bort ALLA interna och externa diskar, optiska enheter och eventuella SD-kort
2. Startar datorn nu? (Ja, den kan ju inte boota, men den bör komma förbi A2)
3. Anslut nu EN disk och försök igen

upprepa proceduren tills du vet vilken enhet som är problemet.

Tack. Kopplade ur den externa disken och nu kommer jag in i datorn. Får kolla vidare vad det var som orsakade felet.

//Urban
 
Den försökte kanske boota från extrerna disken. Kika på bootordningen i bios.

Har kollat BIOS nu och det är följande ordning som står:
1. CD/DVD
2. SSD
3. USB KEY
4. Network

Datorn gick ned när jag kopplade in den externa disken i en USB-ingång. Kan även inte boota med tangentbordet som sitter kopplat med USB-sladd utan fick koppla in ett tangentbord med "vanlig" kabel. Vad kan detta bero på??

Skall man ta bort USB från Boot-läget? Antar att det finns en finess att ha USB som boot-läge om de andra ingångarna ej är OK. Vad skall jag göra??

//Urban
 
Har kollat BIOS nu och det är följande ordning som står:
1. CD/DVD
2. SSD
3. USB KEY
4. Network

Datorn gick ned när jag kopplade in den externa disken i en USB-ingång. Kan även inte boota med tangentbordet som sitter kopplat med USB-sladd utan fick koppla in ett tangentbord med "vanlig" kabel. Vad kan detta bero på??

Skall man ta bort USB från Boot-läget? Antar att det finns en finess att ha USB som boot-läge om de andra ingångarna ej är OK. Vad skall jag göra??

//Urban

Hej alla kunniga
Finns det något tips angående ovanstående problem???


Annars går datorn som tåget, vilken skillnad mot den gamla!!
 
Har du testat att köra 1.ssd, 2. Cd/dvd och ta bort de andra två?
Testa en annan usb-port för tangentbordet med, är det en usb-variant lr har du en adapter för usb?

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Om du får problem med vadsomhelst anslutet i en USB-port så är det ganska troligt att USB-kortet är trasigt. Jag hade ett sådant problem med en dator för några år sen. Det luriga var att det hände lite olika saker för varje gång jag bootade. Oftast blev det blåskärm efter ett tag.

Reklamation, och byte av USB-kort, gjorde susen.
 
Det som alltså på sikt kommer att flytta ut i grafikkretsarna, är det mesta av de oberoende, vektoriserbara flyttalsberäkningar som fnv utförs av processorns SIMD-instruktioner.

Det var väl AMD's idé från början. "Fusion". För att det skall vara ide för mjukvarutillverkarna att göra program med sådan kod, måste det vara garanterat att datorerna har sådana processor-resurser. Alltså tillverkas alla processorer (nästan) numera med inbyggd grafikprocessordel. Intel insåg väl tidigt hotet och har också hoppat på vagnen. Därmed kan vi vara säkra på att denna utvecklingen verkligen kommer.

Man skulle kunna se det som en massiv utbyggnad av processorns vektor-resurser. För att det inte bara skall vara en massa hårdvaru-dödkött som gör processorn större, dyrare och varmare, låt det vara GPU-resurser, som normalt används till skärm-rendering.

De beräkningar som har med transformationer för att rendera objekt på skärmen utförs redan alltid av GPUn. De beräkningar som har mer med applicationens egen bildprocess att göra utförs fortfarande av den gamla processor-delen. Men att detta kommer att ändras i framtiden är garanterat. Det tar bara tid. Först måste hårdvarustandarden ändras, sedan kommer mjukvaran långsamt efter. Redan '386'an stödde 32-bits mjukvara. Det dröjde ända tills Windows95 innan detta utnyttjades, och då av Pentium processorer. Redan Athlon64 stödde 64-bits mjukvara. Det har dröjt ända tills Windows7 innan vi ser detta utnyttjas, och då av Core i, Phenom, FX etc.

Själva gränsnittet till GPUns beräkningsresurser kan väl kanske bli ett crux. AMD's ide är nånting kallat OCL. Men eftersom Intel är en mycket ful buffel som inte drar sig ens för grova förbrytelser (eftersom de vet att det lönar sig mycket väl, även om de blir straffade) för att trycka ner sina konkurrenter, förväntar jag mig inte att de plötsligt skall samarbeta här. Det är i praktiken Intel som kommer att bestämma hur gränssnittet kommer att se ut.

nVidias CUDA ser jag som redan marginaliserat. Det var i princip samma ide, använda grafikprocessorn i för stora parallella beräkningar. Det används av nån superdator byggd med Geforce kort, och några spel för PC med Geforce. nVidia kommer liksom AMD att bli tvingat att anpassa sig till vad Intel gör, och Intel kommer att försöka lägga så många hinder som möjligt i vägen. Bla vill nog Intel hindra att koden också kan köras på lösa, kraftfulla grafikkort från nVidia och AMD.

Oavsett vilket, när koden verkligen kommer, blir prestandavinsten enorm. Men om den inte går att vidarlämnas till ett perifert grafikkort, kommer vi alltid att tillskriva den till processorn.
Skall jag tolka ditt utvecklande svar som att jag bör lämna tillbaka NVIDIA-kortet?
 
Om du får problem med vadsomhelst anslutet i en USB-port så är det ganska troligt att USB-kortet är trasigt. Jag hade ett sådant problem med en dator för några år sen. Det luriga var att det hände lite olika saker för varje gång jag bootade. Oftast blev det blåskärm efter ett tag.

Reklamation, och byte av USB-kort, gjorde susen.

Jag köpte ett ruskigt billigt USB3.0-kort när USB3.0 var nytt, det gav upp i slutet på förra året och gav då också liknande symptom. Så reklamation av moderkort efter att ha uppdaterat EFI/BIOS till senaste versionen och problemen kvarstår rekommenderar jag också.

/Karl
 
När du installerar windows. Ha endast systemdisken ikopplad då. Koppla in övriga diskar först efteråt.

Vet att många haft problem med att windowsinstallationen skriver saker både till c-disken och d-disken. Vilket gör att systemet inte kommer att starta upp då d-disken inte är ansluten.

Hade själv samma problem då jag klonade min c-disk och la över den på en ny SDD. Kunde inte starta på den nya disken förrän jag kopplad in d-disken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.