Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för era svar. Jag mailade komplett.se förut och de svarade med att helt enkelt rekommendera en av deras spelmaskiner som passade i min budget. Kändes inte som något särskilt skräddarsytt.
Den kommer huvudsakligen att användas för fotoredigering. Kanske lägger jag en patiens vart femte år, mer än så spelar jag inte.
Jag ska titta igenom länkarna och se på era förslag. Förresten, på komplett.se finns det tre kolumner med massvis av hårddiskar att välja ibland, är första kolumnen hårddisken där man lägger OS och de andra tillval eller hur menar de?
 
Man få läsa på eller lita på andra. Slängde ihop ett paket på Inet.se Tog W7 men det går givetvis att ändra om man vill. Kan man bygga själv och skaffa windows-licens på egen hand blir det givitvis billigaere.
120GB SSD för OS/program
2TB hårddisk
3770K (går att överklocka extremt lätt, även nybörjare fixar detta)
Z77 moderkort
Bra cpu-kylare som gör datorn betydligt tystare
Ljuddämpad chassi i bra kvalitet
XFX nätdel. Bra pris och med bra komponenter (japanska kondingar osv)
16GB minne.
Det enda som saknas är grafikkort. Ska du/ungarna spela på datorn? Om inte klarar man sig med det inbyggda även om ett riktigt graikkort kan ge lite bättre prestanda i tex. Photoshop.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2967333/2013-02-10
9400:- inkl. frakt

Ett paket som detta är svårt att slå, då börjar man knapra på marginaler som handlar om hundralappar. Inte värt att lägga tid på...

Det enda jag kan tillägga är att i7 gör väldigt lite skillnad för program som t.ex Photoshop, Lightroom eller Capture One. Threading utnyttjas väldigt dåligt (kan t.o.m göra maskinen långsammare!) när man hanterar stora datafiler - som t.ex råfiler från en DSLR.

Det kan faktiskt bli snabbare att välja den billigare i5-3570K och lägga den sparade knappa tusenlappen på ytterligare en SSD att köra scratch/cache/bibliotek på - alternativt köpa till en snabbare USB3-kortläsare. Totalupplevelsen av datorn är i många fall mycket mer hjälpt av detta än av 2-5% absolut prestandaskillnad under maxbelastning.

Man kan även byta ibland dyrare 2x8=16GB minnen mot billigare 4x4=16GB minne och faktiskt få ut en prestandaökning. Oftast rekommenderar jag inte någonsing mer än 16GB för normalanvändare, så risken att man köpt något i onödan för att man vill ha mer sedan är väldigt liten.
 
Ett paket som detta är svårt att slå, då börjar man knapra på marginaler som handlar om hundralappar. Inte värt att lägga tid på...

Det enda jag kan tillägga är att i7 gör väldigt lite skillnad för program som t.ex Photoshop, Lightroom eller Capture One. Threading utnyttjas väldigt dåligt (kan t.o.m göra maskinen långsammare!) när man hanterar stora datafiler - som t.ex råfiler från en DSLR.

Det kan faktiskt bli snabbare att välja den billigare i5-3570K och lägga den sparade knappa tusenlappen på ytterligare en SSD att köra scratch/cache/bibliotek på - alternativt köpa till en snabbare USB3-kortläsare. Totalupplevelsen av datorn är i många fall mycket mer hjälpt av detta än av 2-5% absolut prestandaskillnad under maxbelastning.

Man kan även byta ibland dyrare 2x8=16GB minnen mot billigare 4x4=16GB minne och faktiskt få ut en prestandaökning. Oftast rekommenderar jag inte någonsing mer än 16GB för normalanvändare, så risken att man köpt något i onödan för att man vill ha mer sedan är väldigt liten.

Visst är skillnaden mellan 3570K och 3770K ganska liten i PS men att HT skulle slöa ner, nja. Har själv testat stänga av HT på min och det var inte solklart vad som var bäst. Vissa moment gick snabbare och andra saktare. Det är dock väldigt länge sedan jag testade. Kan dock hålla med om att det kanske ger mer med en extra SSD istället för HT. Ifall TS filmar med sin kamera är 3770K ett givet köp.

2x8 vs 4x4. Har du några källor som bevisar detta? Jag kör alltid med så få minnesmoduler som möjligt (2,3 eller 4 beroende på plattform) pga. ökad stabilitet, speciellt ifall man överklockar.
 
Jag funderar också på en ny dator och lånar tråden lite. Vad skulle en sån här konfiguration motsvara (på ett ungefär) om man köpte en Mac istället och vad skulle det kosta (också på ett ungefär)?

Jag vill absolut inte starta något off-topic-krig om pc vs Mac. Så ta ett djupt andetag och låt händerna vila om det kliar i skrivarfingrarna på grund av det. Jag har bara fått för mig att man betalar mer för liknande prestanda på en Mac och sitter i läget själv att det är dags att uppgradera datorn.

/Jonas

Man få läsa på eller lita på andra. Slängde ihop ett paket på Inet.se Tog W7 men det går givetvis att ändra om man vill. Kan man bygga själv och skaffa windows-licens på egen hand blir det givitvis billigaere.
120GB SSD för OS/program
2TB hårddisk
3770K (går att överklocka extremt lätt, även nybörjare fixar detta)
Z77 moderkort
Bra cpu-kylare som gör datorn betydligt tystare
Ljuddämpad chassi i bra kvalitet
XFX nätdel. Bra pris och med bra komponenter (japanska kondingar osv)
16GB minne.
Det enda som saknas är grafikkort. Ska du/ungarna spela på datorn? Om inte klarar man sig med det inbyggda även om ett riktigt graikkort kan ge lite bättre prestanda i tex. Photoshop.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2967333/2013-02-10
9400:- inkl. frakt
 
Jag funderar också på en ny dator och lånar tråden lite. Vad skulle en sån här konfiguration motsvara (på ett ungefär) om man köpte en Mac istället och vad skulle det kosta (också på ett ungefär)?

Jag vill absolut inte starta något off-topic-krig om pc vs Mac. Så ta ett djupt andetag och låt händerna vila om det kliar i skrivarfingrarna på grund av det. Jag har bara fått för mig att man betalar mer för liknande prestanda på en Mac och sitter i läget själv att det är dags att uppgradera datorn.

/Jonas

Det är ungefär som en MacPro, men dom får inte säljas inom EU.

Även om det vid första anblicken ser ut att matcha vissa iMac så är iMacsen inte i samma klass då dom använder laptop-processorer som inte är likvärdiga med desktopvarianterna.

/Karl
 
Det finns väl ingen direkt motsvarande MacPro? Är inte MP socket 2011, för att få fyra minneskanaler (men tyvärr bara Sandy-Bridge generationen processorer)?

Det blir motsvarande ca 2-3000kr dyrare att byta PC-versionen mot en 2011 med ungefär motsvarande processor. Dvs ca 12-13,000kr.

För att få detta monterat i ett MacPro-skal får du lägga till 20,000kr i monteringsavgift - samt äppelskatt naturligtvis - du hamnar då på lite drygt 30,000kr i stället för 12,000kr.
 
Visst är skillnaden mellan 3570K och 3770K ganska liten i PS men att HT skulle slöa ner, nja. Har själv testat stänga av HT på min och det var inte solklart vad som var bäst. Vissa moment gick snabbare och andra saktare. Det är dock väldigt länge sedan jag testade. Kan dock hålla med om att det kanske ger mer med en extra SSD istället för HT. Ifall TS filmar med sin kamera är 3770K ett givet köp.

2x8 vs 4x4. Har du några källor som bevisar detta? Jag kör alltid med så få minnesmoduler som möjligt (2,3 eller 4 beroende på plattform) pga. ökad stabilitet, speciellt ifall man överklockar.

Det har en del med värmeavledning att göra. Själv lyckas jag nästan alltid skrämma upp 4x4 i lite högre bandbredd än 2x8. Jag tror egentligen inte ens det är märkbart i prestanda - oavsett vilket håll vågskålen väger på. Det jag reagerade på var priset, att de kostade nästan 1000kr mer än ett motsvarande (erkänt bra och stabilt) 4x4-paket med 1600-minnen.

Tänker man hålla på med filmning är det en helt annan datorkonfiguration som gäller.

Då gäller s2011, 32GB minne i stället för 16, samt minst två större hårddiskar med 1TB-skivor, helst någon av 3TB-diskarna med 200MB/s genomströmning.
 
Det finns väl ingen direkt motsvarande MacPro? Är inte MP socket 2011, för att få fyra minneskanaler (men tyvärr bara Sandy-Bridge generationen processorer)?

Det blir motsvarande ca 2-3000kr dyrare att byta PC-versionen mot en 2011 med ungefär motsvarande processor. Dvs ca 12-13,000kr.

För att få detta monterat i ett MacPro-skal får du lägga till 20,000kr i monteringsavgift - samt äppelskatt naturligtvis - du hamnar då på lite drygt 30,000kr i stället för 12,000kr.

Fast jag tror att ett system med en 3770k motsvarar prestandan mer hos en MacPro med en W3565 än valfri iMac.

/Karl
 
Mitt val

Hej!
Förstår din vånda inför valet. Jag är ingen expert men hade turen att "få" en superbra dator när jag köpte nytt i november -12.
Det är en HP modell h8-1216eo med Intel Core i7-2600 CPU @ 3.40 GHz och 8 GB RAM. En hårddisk på 1 TB. Det är en bordsdator med plats för ytterligare HD vid behov. Skärmen är en BenQ XL2420T.

Datorn är extremt snabb, RAW-filer öppnas och bearbetning i PS elements10 går mycket snabbt och problemfritt.

Snabb processor, ordentligt med RAM och en väl tilltagen HD är alltså mitt förslag. Kanske du kan behålla din skärm?

Köpte hos SIBA för i runda tal 15tkr varav själva datorn kostar ca 10tkr.

/lycka till!
 
Det finns väl ingen direkt motsvarande MacPro? Är inte MP socket 2011, för att få fyra minneskanaler (men tyvärr bara Sandy-Bridge generationen processorer)?

Det blir motsvarande ca 2-3000kr dyrare att byta PC-versionen mot en 2011 med ungefär motsvarande processor. Dvs ca 12-13,000kr.

För att få detta monterat i ett MacPro-skal får du lägga till 20,000kr i monteringsavgift - samt äppelskatt naturligtvis - du hamnar då på lite drygt 30,000kr i stället för 12,000kr.

Ok. Tack, då vet jag.
 
Det har en del med värmeavledning att göra. Själv lyckas jag nästan alltid skrämma upp 4x4 i lite högre bandbredd än 2x8. Jag tror egentligen inte ens det är märkbart i prestanda - oavsett vilket håll vågskålen väger på. Det jag reagerade på var priset, att de kostade nästan 1000kr mer än ett motsvarande (erkänt bra och stabilt) 4x4-paket med 1600-minnen.

Tänker man hålla på med filmning är det en helt annan datorkonfiguration som gäller.

Då gäller s2011, 32GB minne i stället för 16, samt minst två större hårddiskar med 1TB-skivor, helst någon av 3TB-diskarna med 200MB/s genomströmning.

Jojo men då kommer du spränga 10K budgeten. Det med värmeavledning är ingenting jag har märkt av, däremot har jag svårigheter att klocka lika högt med 4 moduler vs 2. Troligen pga. minneskontrolleren blir belastad mer. Hur som helst är den diskussionen nog lite ointressant för Dez........

Offtopic:
Vem har fått den vansinniga idén att sammanfoga alla datorbygg trådar? Blir ju helt omöjligt att hitta runt och hur kommer det bli när man står med en 400 sidor lång tråd? Då får man leta sig igenom en sjukt utdaterad information (tänker givetvis på hårdvaran). Hade varit mycket bättre med ett underforum istället. Jag kommer tyvärr skita i denna del av forumet fr.o.m nu.
 
Offtopic:
Vem har fått den vansinniga idén att sammanfoga alla datorbygg trådar? Blir ju helt omöjligt att hitta runt och hur kommer det bli när man står med en 400 sidor lång tråd? Då får man leta sig igenom en sjukt utdaterad information (tänker givetvis på hårdvaran). Hade varit mycket bättre med ett underforum istället. Jag kommer tyvärr skita i denna del av forumet fr.o.m nu.

Det är jag som kommit på den briljanta idén - samma frågor ställs om och om igen utan att söka i tidigare inlägg, och sådana frågor passar i samma tråd.

/Mod
 
Även om frågorna upplevs som samma för dig så är de svar som
lämnas väldigt olika och vinklade. Viktiga och lärorika för novisar som mig.
Tyvär blir det väldigt svårt att följa en tråd såsom det är nu.
Skulle vara lättare att följa en tråd om de låg i undergrupper.
 
Även om frågorna upplevs som samma för dig så är de svar som
lämnas väldigt olika och vinklade. Viktiga och lärorika för novisar som mig.
Tyvär blir det väldigt svårt att följa en tråd såsom det är nu.
Skulle vara lättare att följa en tråd om de låg i undergrupper.

Tycker det är bra, denna tråd är till för omtugg. Som inte blir omtugg, målet rör på sig.

Alla byter dator med ett par års mellanrum, oftare om det finns både lap- och desktop inblandade.

Jag hade järnkoll på hårdvara förut men nu förlitar jag mig på andras omdöme av tidsskäl. Oftast blir det rätt och blir det fel går det att fixa eller så får man stå ut med felet ett tag. Just nu sitter jag på kanondator med snygg men dåligt ljuddämpad låda. Grrr! Byta? Neeeej. Det kommer ta ett par timmar plus shoppingtid. Tack du-vet-vem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.