Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Falumas och ebermark, eran diskussion bidrar inte nämnvärt... Min Windowsmapp ligger på 32GB W7-64bit-Pro. Man klarar sig ofta bra på en 160GB.. och ser inte anledningen till att köpa mindre än 120...
Nej kanske inte rent praktiskt för mig.
Men pingismatchen roar mig lite, även om jag inte förstår skruvarna.
 
Ok då förstår jag varför jag inte hittade ngt först.
Så om jag söker på GeForce GTX 570 så kan jag välja vilken tillverkare som helst?
Prisjakt.nu ger allt ifrån drygt 1700 till 4500.
Det verkar ligga en hund begraven i prisskillnaden.

ta en av dem som är populärast och säljs i många butiker... Tror att det är Nvidia som bygger Själva GPUn till all GTX 570...
 
ta en av dem som är populärast och säljs i många butiker... Tror att det är Nvidia som bygger Själva GPUn till all GTX 570...
Jag har hittat ett begagnat.
Hur vet jag om det passar i datorn?
Kontakterna verkar i alla fall vara desamma som mitt AMD har idag.

O hur vet jag om datorns trafo på 620W klarar att byta mitt AMD-kort:
Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5
till ett Geforce GTX 570?
 
Jag har hittat ett begagnat.
Hur vet jag om det passar i datorn?
Kontakterna verkar i alla fall vara desamma som mitt AMD har idag.

O hur vet jag om datorns trafo på 620W klarar att byta mitt AMD-kort:
Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5
till ett Geforce GTX 570?

PCI Express är standard på båda så det är inga konstigheter, 620w räcker väldigt långt om du inte skulle ha flera grafikkort och 12HDDs.

Det passar, kort sagt...

Kolla bara att du har rätt skärmingångar
 
Tack det var ju enkelt.

Ehhh hur eller vad skall kolla?

HDMI
Mini-HDMI
Displayport
och DVI är exempel på digitala skärmutgångar, kolla vad du ha för kabel från skärmen idag och att det uttaget finns på nya kortet. Det finns adaptrar/kablar mellan de olika standarderna, blanda inte in VGA bara. Om du inte har nån digital ingång på skärmen så rekommenderar jag starkt en ny skärm på önskelistan.
 
HDMI
Mini-HDMI
Displayport
och DVI är exempel på digitala skärmutgångar, kolla vad du ha för kabel från skärmen idag och att det uttaget finns på nya kortet. Det finns adaptrar/kablar mellan de olika standarderna, blanda inte in VGA bara. Om du inte har nån digital ingång på skärmen så rekommenderar jag starkt en ny skärm på önskelistan.
Vet att det inte är bästa bildskärmen men pengar räcker inte till allt man VILL ha.

Eizo 23" LCD Foris FS2331-BK
 
Kanske onödigt att nämna men för säkerhets skull, rensa bort AMD kortets drivrutiner & ladda hem de senaste till ditt nya Nvidia innan bytet. Installera sedan de nya drivarna efter kortbytet.
 
ATI tools? Catalyst Control Center har det hetat i jag vet inte hur många år ;)


Däremot finns det ett tredjepartsprogram som heter ATI Tray Tools, men det är utdaterat sen länge.
 
Om vi ska återgå till huvudfrågan. Hur få bättre flyt vid redigering av video ( och bild) ?

Byte av CPU till en i7, och fläska på med minst 16 gb i ramminne. Sen flyter det, det kan jag lova !
Har gjort samma byte själv, och det är som natt och dag !

När du ändå håller på, så peta in en SSD på minst 120gb, där du lägger OS och de "tunga" programmen.
 
Fast då måste jag väl byta moderkort också?
Känns inte riktigt som att det är ett bra alternativ ekonomiskt.

En fyrkärnig i5 är en i7 utan HT (Hyper threading). Hur mycket nytta det gör eller om Premiere Pro öht utnyttjar det vet jag inte.
SSD i RAID0 verkar rätt onödigt, det är ju inte läs/skrivhastigheten som är problemet vid rendering.

Edit: Premiere Pro drar nytta av HT, runt 25% prestandaboost snackas det om.
 
En fyrkärnig i5 är en i7 utan HT (Hyper threading). Hur mycket nytta det gör eller om Premiere Pro öht utnyttjar det vet jag inte.
SSD i RAID0 verkar rätt onödigt, det är ju inte läs/skrivhastigheten som är problemet vid rendering.
Att konfigurera dem i RAID0 är mer ett sätt att skapa en större.
Jag har ca 500GB på systemdisken.
Men då ligger det också dubbla Adobe CS-versioner 5,5 & 6. O det behöver jag inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.