Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
En liten undring: Varför vill väldigt många PC-användare ha det senaste OS:et? Varför är ni inte pigga på nya saker? En Macanvändare som väljer att köra gammalt finns inte utan det är mer att den mac man kör inte klarar nyare OS.

Du motsäger dig själv i dom första meningarna så det blir väldigt svårt att svara på frågan.

Jag kör alltid senaste versionen på åtminstonde en dator, Vista var jag inte överdrivet nöjd med och körde den bara på en dator alla andra versioner har alltid åkt in på alla.

/Karl
 
Hej igen
Nu har jag kollat lite mer på Komplett. Hittade denna Komplett Home i80 som jag tycker känns prisvärd.

Pris med denna spec - 9955:-
Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM
Silver Power SP-SS500 500W PSU
Intel® Core i7-3820 Processor
Intel® Air Cooling
ASUS P9X79 LE, Socket-2011, KUN PC-PROD
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
MSI GeForce GT 640 2GB PhysX CUDA
Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5"
Western Digital® Desktop Green 1TB
Samsung DVD Writer, SH-224BB
Microsoft OEM Wired Desktop 400
MS COA Label Windows Pro 7
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 SE 64bit
MS ROYALTY Win Pro 7 Nordic

Har faktiskt valt att lägga till för att få Windows 7 istället för 8. Är det att vara en bakåtsträvare?
Har inte arbetat med Windows 7 mer än sen semestern på jobbet och jag gilla det skarpt. Windows 8 har jag inte ens kollat på.......

Vad säger ni skall jag slå till på denna eller byta ut något??
Eftersom att du har valt WIn 7 PRO, har du tänkt lägga in mer minne än 16GB? Annars räcker säkert Premium.
Jag hade lagt in mer minne än 16GB om jag kunde valt det.

Är det en kostnadsfråga att du väljer Geforce gtx 640?
Den har tyvärr bara 384 CUDA-kärnor.
Jag hade valt Geforce GTX 660Ti istället.
För bilder spelar det ingen större roll men för film spelar det stor roll. Framförallt om du skall använda Adobes mjukva Premiere Pro. Premiere Elements vet jag inte om det accelereras av CUDA.

JAG hade valt en större SSD typ 256GB.

Och vare sig om du väljer 640 eller 660 så måste du skriva in DITT kort i i listan av grafikkort i en textfil.
 
Har suttit och läst hela tråden nu, ord för ord! Och jag skulle verkligen rekommendera dig till att bygga/välja delar själv till nästa datorköp istället för att köpa en färdig från t e x Komplett etc.

Man sparar så mycket pengar och får en sådan mycket bättre dator! Så nästa gång det är dags att köpa ny låda så kolla upp/starta en tråd vilken hårdvara som ger mest Prestanda per kr. Och du slipper en massa onödiga omkostnader! Man kan dra en beställning till Inet t e x och för 750kr så bygger dom datorn till dig. Vill du lära dig bygga datorn själv, så kan jag lova att det är inget svårt alls, och det är väldigt roligt, och då sparar du ytterligare 750kr.

En firma som komplett/Elgiganten tar så väldigt mycket extra om man tittar på vilken hårdvara man får.
Jag har delvis förstått det.
Men jag har också fått väldigt tålmodig hjälp.
O det värdesätter jag.

Nästa gg.... 10 år?
Nu skall uppgradera det jag har så att jag får mer minne, SSD, o CUDAstöd
 
Du motsäger dig själv i dom första meningarna så det blir väldigt svårt att svara på frågan.

Jag kör alltid senaste versionen på åtminstonde en dator, Vista var jag inte överdrivet nöjd med och körde den bara på en dator alla andra versioner har alltid åkt in på alla.

/Karl

EDIT: Menar INTE förstås :)

XP är det bästa som finns... kör med det på jobbet, ett multimiljardbolag. Känns himla vintage.
 
Tycker att den där datorn känns lite konstigt konstruerad av Komplett. Att köpa (den dyrare) socket 2011-platformen gör man antingen för att bygga en arbetsstation med en sexkärning processor och/eller med mycket minne (>16 Gb) och/eller flera grafikkort.

För en vanlig bruksdator skulle jag satsa på något av dina tidigare alternativ med en 3570/3770(K) och ett lite bättre grafikkort för en billigare peng och samma (eller antagligen bättre prestanda).

...eller vänta till våren/sommaren då Intels nya processorfamilj rullas ut :)
 
En liten undring: Varför vill väldigt många PC-användare ha det senaste OS:et? Varför är ni inte pigga på nya saker? En Macanvändare som väljer att köra gammalt finns inte utan det är mer att den mac man kör inte klarar nyare OS.

Bara för några månader sen backade en kund jag arbetar med tillbaka till Snow Leopart på några dussin maskiner på grund av problem med Lion/Mountain Lion.

Så jodå.. det finns visst.
 
Av ren nyfikenhet, då jag också precis plockat ihop och köpt ny dator, vad menar du med det ovanstående? =)

/Staffan
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=149596&page=7
Följ inlägg #103
Klicka på bilden till texten:
Default config file showing which cards can utilize MPE GPU Acceleration. (du har textfilen om du har Premiere Pro CS6). Kommer jag ihåg rätt heter filen cuda.....
Denna textfil måste ha DITT grafikkort inskrivet.
Har det inte det så måste du fixa in texten.
Det står i den länkade texten hur du får reda på vad ditt kort kallar sig.

Elements vet jag inte om det funkar på liknande sätt.

Köper du ett kort som redan står i listan så behöver du inte göra ngt alls, då funkar det automatiskt.
 
Hej igen

Har faktiskt valt att lägga till för att få Windows 7 istället för 8. Är det att vara en bakåtsträvare?
Har inte arbetat med Windows 7 mer än sen semestern på jobbet och jag gilla det skarpt. Windows 8 har jag inte ens kollat på.......

Jag har märkt att Windows 8 är märkbart snabbare och stabilare än Window 7 när jag bildbehandlar med Lightroom och när jag använder andra program, även enkel surfning i Firefox och IE är snabbare. Använder också Pavtube och PowerDirector vilka funkar utan problem och upplevs snabbare.
 
EDIT: Menar INTE förstås :)

XP är det bästa som finns... kör med det på jobbet, ett multimiljardbolag. Känns himla vintage.

Du får nog skilja på privatpersoner och företag, det är många företag som fortfarande kör på 3 generationer gamla OS/X-versioner för att slippa uppgradera T.ex. Quark(5k-10k per licens), som bara används för att komma åt historisk data eftersom inDesign används för nya jobb.

Företag är oftast väldigt konservativa, men snart måste i alla fall XP bort eftersom supporten försvinner snart. Jag tycker företag ofta är för konservativa och många gånger inte uppgraderar pga ren lättja.

/Karl
 
Eller så beror det på att de VET att de får en jäkla massa krångel när saker uppdateras... och krångel kostar pengar.
Jobbdatorn är ett exempel, den har ALDRIG funkat problemfritt förutom i början när det satt en gammal XP i den, dvs arbetsgivaren valde bort ett senare OS för att istället installera ett äldre. Då funkade det. Sedan fick jag en ny dator, den har aldrig fungerat som den skall trots ett gäng nyinstallationer, uppgraderingar osv. Exakt samma erfarenhet har alla mina kollegor.

En dator som används skall vara stabil. Punkt. Annan prestanda kommer långt ned på listan, likaså kostnaden för själva burken. Säg att min enskilda dator har kostat ett tiotal timmar i felsökning och ominstallation just nu. Nu kraschar IE hela tiden, men jag har installerat Safari istället och får gå runt lite för att komma åt det webbaserade intranätet så jag ids inte skicka burken till Stockholm igen. Men vad tror ni kostnaden är, särskilt som jag måste byta var tredje år?

Därför är jag förespråkare av så stabila datorer som möjligt, oavsett om de kostar mer. De blir billigare i längden.
 
Jag har delvis förstått det.
Men jag har också fått väldigt tålmodig hjälp.
O det värdesätter jag.

Nästa gg.... 10 år?

Tror mer på 3-6 år. det är min erfarenhet! 10 år är väldigt lång tid när det kommer till hårdvara.

Själv bygger jag ny burk ca vart 3-4 år.
Och då säljer jag min gamla hårdvara på Tradera, precis innan det räknas som skit och då kan man få rätt hyfsat betalt. Det räcker att man väntar en månad för länge så får man knappt nått, så det gäller att sälja i tid :)
Så mellanskillnaden till dom nya delarna är inte så mycket för mig, så det är helt klart det ultimata sättet att få ny hårdvara!
 
En liten fråga till.
klart:
8GB minne
Geforce GTX 660Ti
2st HD för mina backuper på min data

1st SSD 250GB för OS o Program.

Om jag senare vill kan jag skaffa en SSD med PCI-kontakt för att använda som arbetsdisk.
Då tänker jag mig att det material jag skall sätta ihop till en film kopieras hit o sedan arbetar jag mot denna SSD tills min film är klar. Sedan flyttar jag på resultatet o sopar disken ren.
Är denna extra SSD ett vettigt tänk?
Kommer det märkas när jag använder Premiere Pro?
 
Jag tycker det ser mycket bra ut. Bra komponenter fr erkända tillverkare.

Tankar:

* Kanske bra att vänta med grafikkort. Testa de program (/de arbetsmoment) du kör och om HD 4000 får svettas så är det enkelt att köpa ett dedikerat grafikkort.

* Jag kommer nog inte uppgradera mina Win7 till Win8 på befintliga burkar...men när jag bygger nytt så kommer jag köra på Win8. Om inte annat några hundralappar billigare ;) Smaksak.

* Noctua-kylaren är mycket bra. Den är också mycket stor ;) Beror lite på hur moderkortet sitter monterat i chassit men känns som kylaren kan vara lite hög sett till chassits bredd. Men om du väljer montering så lär ju Inet hojta till om det skulle vara problem :)

* Kanske en intern DVD-RW för en hundring eller två?
 
Jag tycker det ser mycket bra ut. Bra komponenter fr erkända tillverkare.

Tankar:

* Kanske bra att vänta med grafikkort. Testa de program (/de arbetsmoment) du kör och om HD 4000 får svettas så är det enkelt att köpa ett dedikerat grafikkort.

* Jag kommer nog inte uppgradera mina Win7 till Win8 på befintliga burkar...men när jag bygger nytt så kommer jag köra på Win8. Om inte annat några hundralappar billigare ;) Smaksak.

* Noctua-kylaren är mycket bra. Den är också mycket stor ;) Beror lite på hur moderkortet sitter monterat i chassit men känns som kylaren kan vara lite hög sett till chassits bredd. Men om du väljer montering så lär ju Inet hojta till om det skulle vara problem :)

* Kanske en intern DVD-RW för en hundring eller två?

Hej

Missade DVD-RW helt. Har fortsatt och tittat vidare.

- Bytte ut SSD till 256 för en hundralapp extra
- Ett annat chassi och därmed bort med fläkten. Detta chassi har två medföljande fläktar vilket borde räcka till att börja med då jag inte har något extra grafikkort.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2832405/2013-01-11_ubbe-2
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.