Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Så alla de presenterade skulle passa?
Xeon var skitdyrt, inte intressant.
Kanske en i7-3770K i så fall. ca 2700.
Kanske bättre än 2 SSD med tanke på vad ni skriver?

De passar men 3770:n kräver en BIOS uppdatering misstänker jag.
Tror att du får mest effekt per krona med ett GTX570+utökat minne.
SSD diskar lär ju inte hjälpa dig vad gäller renderingshastighet. Att datorn startar på 15 sekunder eller en minut eller att program startar blixtsnabbt är väl en droppe i havet om en rendering tar flera dygn?
 
De passar men 3770:n kräver en BIOS uppdatering misstänker jag.
Tror att du får mest effekt per krona med ett GTX570+utökat minne.
SSD diskar lär ju inte hjälpa dig vad gäller renderingshastighet. Att datorn startar på 15 sekunder eller en minut eller att program startar blixtsnabbt är väl en droppe i havet om en rendering tar flera dygn?
Sökert rätt.
Men
Autospara
Swappning mot disk
Anrop till OS

borde delvis öka hastigheten.
Troligtvis vore det också bra om jag trollar bort CS5.5 men det gör ju inget för hastigheten.
 
Så alla de presenterade skulle passa?
Xeon var skitdyrt, inte intressant.
Kanske en i7-3770K i så fall. ca 2700.
Kanske bättre än 2 SSD med tanke på vad ni skriver?

Även om det skulle gå att köra med en 3770K om du uppdaterar BIOS, är det ingen vits att köpa K-varianten om du inte tänker överklocka processorn.
 
Även om det skulle gå att köra med en 3770K om du uppdaterar BIOS, är det ingen vits att köpa K-varianten om du inte tänker överklocka processorn.
Det kan jag med lättat hjärta hoppa över.
tack

Skall man satsa på ett nytt kort för 200$ + frakt eller ett 10 mån beg för 1200kr?
Jag gissar att 200$ är vettigast eller att pruta på det beg till 1000.
 
Men hur gör man egentligen i praktiken?
Slå på datorn o avinstallera catalyst CC.
Slå av datorn o byt kort.
Slå på datorn o installera drivrutinerna för Geforcekortet.

Klart?

Ja, mer än så ska du inte behöva göra.

Jag är dock skeptisk till att köpa begagnade datorkomponenter, eller över huvud taget att köpa från något annat än en butik där jag kan gå in och dänga prylen i skallen på säljaren om den inte fungerar (något som är förvånansvärt vanligt vad gäller datorprylar) :)
 
Ja, mer än så ska du inte behöva göra.

Jag är dock skeptisk till att köpa begagnade datorkomponenter, eller över huvud taget att köpa från något annat än en butik där jag kan gå in och dänga prylen i skallen på säljaren om den inte fungerar (något som är förvånansvärt vanligt vad gäller datorprylar) :)
Nu finns det tyvaärr vad jag vet inga sådana butiker i Jönköping.
Det verkar som att detta är utgångna modeller som jag behöver Geforce GTX 570 eller 580.
Komplett har 2st kort.
ett 570 demo 2200
ett 580 demo 3000

Eller 225$ från Techno Force Global, jag gissar att det är USA, hittar inte ens ett telefonnummer, ingen adress. Känns inte bra.
Eller 1200 begagnat o köpt mellan 4 ögon.

Ngn som har en synpunkt?
 
nVidia tillverkar väl inga kort själva. De utvecklar/designar väl bara grafikkorten och lämnar över tillverkningen till andra.
Här är en lista på GPU:er som stöder CUDA: https://developer.nvidia.com/cuda-gpus
Menar du att jag kan välja vilket CUDA kort som helst?
Alltså, jag kan välja tex Geforce GTX 660 som då kostar 2200 o ger mer beräkningskapacitet.
Jag måste alltså inte exakt hålla mig till Adobes lista som bla innehåller 570 & 580?
 
Nu har jag läst klart.
Busenkelt
Bara att redigera in sitt eget Geforce GTX-kort i textfilen.

Om vi går in på överkurs så finns det möjlighet att skriva om "namnet" på Grafikkortet. En del CAD-program vill inte röra Geforce alls då går det att döpa om kortet till motsvarande Quadro-kort. Har för mig att GTX480 och quadro 6000 är exakt samma chip med andra minnen. Dock med 25 000 i prisskillnad. Nvida är duktiga på att mjölka kor..
 
Hej

Nu har jag börjat redigera video o stött på patrull, det går långsamt att rendera.

Jag vet att det sitter ett 8GB minne i burken.
Jag skall utöka det men frågan är om man skall lägga till ytterligare 8 GB.
Eller slita ut 8 o ersätta det med 4x6 för det skall tydligen gå att göra det men det verkar i mina ögon liiiite slöseriaktigt att slänga ett fullt fungerande minne.

Vad kan jag mer göra? Är det lönt att göra ngt överhuvudtaget?
Jag har:
En systemdisk för program.
En extra 2TB disk som jag bara lägger bilder o film på. Dessa 2TB drar jag säkerhetskopior på till 2 andra 2TB-diskar.(Skall börja strax)

Intel i5 Quad processor.
Moderkort: MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5
Mjukvara: Adobe Premiere Pro CS6, Windows 7

SSD kan säkert vara ett alternativ till scratch-disk men jag kan inte ett skit om datorkonfigurering.
Jag har inte det minsta emot att datorn tar en liten stund att starta upp, det bryr jag mig inte om.
Men videoredigeringen är irriterande o jag har bara börjat med detta.

Jag har köpt datorn av Komplett o är nöjd med deras hjälp.
Behöver ni ha mer data så fråga gärna, jag vet inte riktigt vad mer man behöver veta för att ge bra råd.
Hoppas på hjälp
/Erik Schalin

Har suttit och läst hela tråden nu, ord för ord! Och jag skulle verkligen rekommendera dig till att bygga/välja delar själv till nästa datorköp istället för att köpa en färdig från t e x Komplett etc.

Man sparar så mycket pengar och får en sådan mycket bättre dator! Så nästa gång det är dags att köpa ny låda så kolla upp/starta en tråd vilken hårdvara som ger mest Prestanda per kr. Och du slipper en massa onödiga omkostnader! Man kan dra en beställning till Inet t e x och för 750kr så bygger dom datorn till dig. Vill du lära dig bygga datorn själv, så kan jag lova att det är inget svårt alls, och det är väldigt roligt, och då sparar du ytterligare 750kr.

En firma som komplett/Elgiganten tar så väldigt mycket extra om man tittar på vilken hårdvara man får.
 
Hej igen
Nu har jag kollat lite mer på Komplett. Hittade denna Komplett Home i80 som jag tycker känns prisvärd.

Pris med denna spec - 9955:-
Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM
Silver Power SP-SS500 500W PSU
Intel® Core i7-3820 Processor
Intel® Air Cooling
ASUS P9X79 LE, Socket-2011, KUN PC-PROD
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB
MSI GeForce GT 640 2GB PhysX CUDA
Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5"
Western Digital® Desktop Green 1TB
Samsung DVD Writer, SH-224BB
Microsoft OEM Wired Desktop 400
MS COA Label Windows Pro 7
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 SE 64bit
MS ROYALTY Win Pro 7 Nordic

Har faktiskt valt att lägga till för att få Windows 7 istället för 8. Är det att vara en bakåtsträvare?
Har inte arbetat med Windows 7 mer än sen semestern på jobbet och jag gilla det skarpt. Windows 8 har jag inte ens kollat på.......

Vad säger ni skall jag slå till på denna eller byta ut något??
 
En liten undring: Varför vill väldigt många PC-användare ha det senaste OS:et? Varför är ni inte pigga på nya saker? En Macanvändare som väljer att köra gammalt finns inte utan det är mer att den mac man kör inte klarar nyare OS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.