Annons

Ateljéblixtar & Elverk utomhus? Erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenheter från användning av ateljéblixtar som drivs med elverk vid fotografering utomhus?

Det finns massa teorier om "smutsig" ström med dåliga sinusvågor etc, etc, men detta är jag inte intresserad av att veta mer om. Bara om det är någon som verkligen kör på den hör lösningen och hur bra det fungerar.

Även tips på märke/typ/storlek av elverk som kan rekommenderas skulle vara väldigt intressant.

Finns det någon tillverkare som har rekommenderat eller bestämt avrått från detta?

Mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:

Finns det någon tillverkare som har rekommenderat eller bestämt avrått från detta?

Mvh /Peter

Jag ringde Aifo och frågade vad de trodde om att köra mina Elinchrome FX-blixtar på elverk. De avrådde från det pga att blixtarna suger mycket ström när de precis löst ut, och då rusar elverket upp i varv och kan leverera strömspikar högre än vad blixtarna är konstruerade för att klara.

Jag har funderat på att använda en UPS/överspänningsskydd mellan elverket och blixtarna. Det borde funka om man hyr ett ganska kraftigt elverk som inte behöver jobba så mycket. Ett elverk som är spänningsstabiliserat borde ju funka tycker jag. Måste kolla upp det mer!
 
hallå Peter.
Vi har kört en del elverk utomhus på location. men då för fotografering med hmi-ljus.
Det har fungerat kanon. det enda man får se till är att inte överbelasta elverket.
Angående blixtar så kör jag alltid med pro7b agg utomhus.
Tycker att det är smidigare än elagg till location.
Men det borde absolut inte vara något problem.
Jag har alltid med mig speciell ass till el vid större produktioner. vet inte vilket märke vi har kört, men vet att vi hyr från tidemanns i göteborg.
elverken är rätt tunga grejer. pick up eller lätt lastbil behövs. eller så tar man ett som har sitter på kärra......
 
Det var intressant. Kan nog mycket väl vara möjligt att det levererar lite för mycket ström.. Undrar om man kan avhjälpa detta genom ett "för stort" elverk. Alltså ett så överdimensionerat så att det inte går upp nämnvärt i varv.

Annars borde det gå med en spänningsvakt som du säger. Jag ska också forska vidare i det, så får vi se vad vi tillsammans kan komma fram till.

Mycket intressant!

//Peter
 
plippen skrev:
Angående blixtar så kör jag alltid med pro7b agg utomhus.
Tycker att det är smidigare än elagg till location.

Jag har också sneglat lite på profotos batterilösningar, men eftersom jag (än sålänge) driver min huvudsakliga fotografering inomomhus så tänkte jag att man kunde lösa enstaka plåtningar med elverk för att spara lite pengar.

Tyngden är givetvis besvärlig, men det går att leva med ända tills jag börjar göra mer omfattande jobb utomhus där det behövs blixtar.

För närvarande gäller det ett jobb att fotografera skateboardåkare i ramp. Där funkar det att köra fram med bil och bara lyfta ur ett elverk.

Mvh /Peter
 
tycker att det låter lite to much med elverk.
kan du inte hyra portabla blixtar?
kostar inte många kr. Och så slipper du störa nervösa snowboardåkare med ett dånande elverk.....
 
peter_wahlström skrev:
Det var intressant. Kan nog mycket väl vara möjligt att det levererar lite för mycket ström.. Undrar om man kan avhjälpa detta genom ett "för stort" elverk. Alltså ett så överdimensionerat så att det inte går upp nämnvärt i varv.

Annars borde det gå med en spänningsvakt som du säger. Jag ska också forska vidare i det, så får vi se vad vi tillsammans kan komma fram till.

Mycket intressant!

//Peter

Jag ringde just en uthyrare här i stan (Umeå) Han påstod att de elverk han hyrde ut (Honda) alla levererade "jämn och fin ström", för att huvuddelen av hans kunder krävde det nuförtiden. (Datorer, mätinstrument etc.) Forskar vidare!
 
plippen skrev:
tycker att det låter lite to much med elverk.
kan du inte hyra portabla blixtar?
kostar inte många kr. Och så slipper du störa nervösa snowboardåkare med ett dånande elverk.....

Varför?
Det skulle ju fungera perfekt för enstaka plåtningar. Jag har ju redan bra blixtar. Vore ju kanon att kunna använda dessa även till detta.

Elverkat måste inte stå precis brevid rampen. Det går ju att ställa 25 meter bort och bara använda förlängningssladd på rulle.

Till snowboardfoto skulle jag inte tveka att hyra en batteriblixt. Men nu gällde det skateboard. Det är ett bekränsat utrymme de vistas på. Därför är behovet av en lätt mobil anläggning inte överhängande.

Mvh /Peter
 
Gagarin skrev:
Jag ringde just en uthyrare här i stan (Umeå) Han påstod att de elverk han hyrde ut (Honda) alla levererade "jämn och fin ström", för att huvuddelen av hans kunder krävde det nuförtiden. (Datorer, mätinstrument etc.) Forskar vidare!

Gör Honda elverk? Det får man kanske undersöka då...

Har letat lite efter spänningsstabilisatorer. Men dessa är både tunga och dyra. Det finns nog andra lösningar som ger samma resultat. I moderna elverk (som Honda?) Så finns säkert en stabiliseringskrets inbyggd.

Forskningen fortsätter... =o)

Mvh /Peter
 
Du har nog rätt. det låter som du har bra koll på dina behov.

kolla bara så alla sladdar och kopplingar är vatten och väderskyddade
 
Vad är drivkraften (vitsigt värre...) till hela projektet? Och vad kostar det att hyra ett elverk?

Jag rättar in mig i ledet och tycker det verkar väldigt mycket enklare att hyra en batteriburk. Kostar ca. 600-700:- per dygn.
 

Bilagor

  • macgyver.jpg
    macgyver.jpg
    43.2 KB · Visningar: 540
plippen skrev:
Du har nog rätt. det låter som du har bra koll på dina behov.

kolla bara så alla sladdar och kopplingar är vatten och väderskyddade

Skateboardåkarna undviker också gärna regn, så det ska nog gå bra.. hehe...

Ett 7b "kit" kan nog vara intressant längre fram för bröllop och porträtt utomhus. Smidigt och effektivt. Skulle vara intressant att hyra ett över en helg och prova någon gång... Men det är en annan diskussion =o)

Mvh /Peter
 
Mycket yrande och lite kunskap, bitvis.

Det som aifo säger, att elverket skulle "leverera för mycket ström" när det går upp i varv, det stämmer inte. Tänkbart är i så fall att det blir en spänningsspik. Ström är något som en apparat drar, det går inte "trycka" in för mycket ström. Om däremot spänningen stiger så stiger även strömmen.

Det som jag i så fall snarare kan tänka mig är skadligt är om inte sinusvågen är bra. Om sinusvågen har fel form så kan den faktiska effekten bli högre än med en korrekt sinusvåg. Men alla moderna elverk ska leverera en korrekt sinusvåg. Dessutom så har, vad jag vet, de flesta moderna elverk även en ordentlig stabiliseringskrets. I alla fall de som vi har på jobbet. Vi har fem-sex elverk, och dom verkar alla lämna en jämn och fin spänning. När man belastar elverket ordentligt så händer det att spänningen går ner en aning, men inte att den går upp. Men det skulle i så fall vara just det att blixtarna har laddat klart när elverket har kommit upp i varv som gör att spänningen stiger, men det borde stabilisatorn ta hand om tycker jag...
 
Håller helt med Christoffer. Det elverk jag äger och har använt (inte till blixtar iof) har uppträtt exakt så, går ner i varv vid hård bealstning. Skall bara för sakens skull prova om det funkar med mina elinchrom aggregat och återkommer med resultat....
 
Perfekt!
Det visste jag inte fanns... Låter ju helt klart som ett givet alternativ om man inte vågar lita på elverket. Den klarar upp till 4 kompakter och det ska väl räcka om man ska kunna driva det med ett hanterbart elverk =o)

Fast priset 3750.- (+moms) var ju kanske lite saftigt för några enstaka användningstillfällen... hmmm... Kanske går att hyra den där lilla manicken några veckor istället.

Tack för bra tips!

/Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.