ANNONS
Annons

arri 650w belysning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jämfört med en blixt så är 650w inte mycket.Dessutom såna här lampor väldigt varma och ger inte så korta slutartider man vill ha ( i studio, typ, 1/250 på bländare 8 )

Jag skulle satsa på et billigt studiopaket med stativ och paraplyer och blixtar. Finns från 1995:- och uppåt.

ahaa. okey men vad är det som skilger sig från en 650w blixt och en 650w lampa?
Kan jag ha 605w lampan till något annat som backrundsljus eller hår ljus eller vad tycks?

Lampors effekt mäts i watt (W)
Blixtenergi mäts i wattsekunder (Ws)

För att få effekten på en blixt måste man dela energin med tiden som blixten lyser.

Det här är ett teoretiskt resonemang. En vanlig blixt brinner av på ungefär en 1/500 sekund. Dvs en blixt på 650 Ws och en urladdningstid på 1/500 sekund blir 500 gånger starkare än en lampa på 650 W. Dvs blixten skulle motsvara en lampa på 300000 watt.

PerFogelberg skrev:
Lampors effekt mäts i watt (W)
Blixtenergi mäts i wattsekunder (Ws)

För att få effekten på en blixt måste man dela energin med tiden som blixten lyser.

Det här är ett teoretiskt resonemang. En vanlig blixt brinner av på ungefär en 1/500 sekund. Dvs en blixt på 650 Ws och en urladdningstid på 1/500 sekund blir 500 gånger starkare än en lampa på 650 W. Dvs blixten skulle motsvara en lampa på 300000 watt.
Precis så har jag funderat om man kan räkna. Är det rimligt ?
Till tv och filminspelningar andvänds ju strålkastare och dom kan ju inte vara hur starka som helst.

/ Erik

aah okey. Men kan jag ha någon nytta med en 650w lampa ? som backrunds ljus eller liknande?

Det blir mest problem med att blanda olika typer av ljuskällor. Jag tycker att antingen jobbar man med blixtljus eller med fastljus.

aa okey. Finns det något man kan lägga på för att det ska bli mjukt ?
Och en 650w lampa går de och ha i vad som hällst? altså typ i parlaply i en soft box som backrundsljus?

Paraply och softbox äter ljus. Det blir inte många lux över som hamnar på objektet. I sådana fall är blixtljus att föredra.

Lux är enheten för ljusstyrka per ytenhet.

När det gäller paraplyer och dylikt riskerar de nog att brinna upp rätt kvickt i kombination med en så pass stark halogenlampa.

Aa okey. för dom 2 softboxarna jag får är från TV som dom ska byta ut. det är en arri 650w och en 800w och ser ut såhär

Bilagor

• dsc09272.jpg
    dsc09272.jpg
    38.1 KB · Visningar: 57
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar