Jag gick igenom hela "byråkratsafarin" rörande fotograferande i tunnelbanan i vintras, pratade med alla på Connex och SL osv.
Jag skrev in resultatet som en kommentar till Miperts artikel i ämnet. (Som jag inte hittar just nu.) Kort uttryckt, som privatperson har man rätt att fotografera i tunnelbanan.
Filippa Carle, kommunikationsavdelningen SL säger:
> Såhär tänker SL om fotografering i tunnelbanan:
>
> Tunnelbanan är en offentlig miljö där alla har
> rätt att vistas och också fotografera.
> Begränsningarna i detta utgörs bara av
> ordningsstadgan och SL-trafikens krav på
> trygghet och säkerhet. Det betyder att den
> som ska spela in en film i tunnelbanan och ha
> mycket folk och utrustning på plats,
> måste ha tillstånd för det och också
> Connexpersonal på plats.
> Men den som vill besöka tunnelbanan i sällskap
> med sin kamera kan inte hindras från det, så
> länge som fotograferandet inte utgör någon
> säkerhetsrisk. Den eventuella
> gränsdragningsproblematiken när det gäller
> vad som utgör respektive inte utgör en sådan
> risk, löses dock enklast med att kontakta
> Connex och få ett tillstånd från dem.
> Hoppas du och dina fotokompisar är nöjda med
> det svaret.
Så jag brukar säga till vakterna som kommer fram att jag gör det helt privat, och att jag pratat med SL och Connex.
Samtidigt är frågan ju egentligen helt absurd. Hur många har reagerat på att Falck Security uppenbarligen verkar ha fått titta på banden till de 10 kameror som sitter dolda i varje (ny) tunnelbanevagn och spelar in allt som sker? Trots att det bryter mot kameratillståndet som utfärdats för dessa kameror? Jag tycker att det är obehagligt att bli filmad vareviga dag, bara "för säkerhets skull", som det så vackert heter. Jag kan vara så trygg så, bara jag inte har något att dölja!
Men passar er noga för en "vardagsantecknare", som vill fånga tillvaron i små situationsbilder - där har ni ett HOT!
-Christian