Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Arga butiksägare
- Trådstartare EdwardH
- Start datum
cwe
Aktiv medlem
Per-Olof, jag misstänker att du avser bl.a. mig? Jo, jag förstår att du inte förstår - det är ganska många svenskar som inte bekymrar sig över sådant. Och allt handlar inte bara om att bli "publicerad", bilder och data om dig kan användas till andra syften också.
Om du exempelvis jämför med Tyskland eller England, så är integritetskänslan och integritetsskyddet mycket starkare, enligt min erfarenhet. Och tittar man på USA så finns det en fedral lag som förbjuder alla typer av federala ID-kort, till exempel.
Jag kan se en hel rad skäl till att inte gilla att bli filmad i vareviga stund. Vårt samhälle bygger på "transparans" och kontroll, att myndigheterna och organisationer i alla lägen kan "se in" i oss konsumenters liv och se vad vi gör, gillar/ogillar, våra vanor, vår smak osv.
Och sedan - i effektivitetens namn - anpassa rutiner, utbud, kanske utmäta ett straff? eller ända på en tillämpningsregel? Himla praktiskt, mycket rationellt. Och väldigt fascistiskt, känner jag.
Jag har börjat gå omkring och samla på mig små exempel på "ineffektivitet" (och tidslager). Dom roar mig, jag ser dom som små "motståndsfickor" mot ett total-effektiviserat samhälle. Små exempel på icke-rationalitet och omotiverat humör.
Varför då? Pja, jo, kanske för att jag känner för det?
-Christian
Om du exempelvis jämför med Tyskland eller England, så är integritetskänslan och integritetsskyddet mycket starkare, enligt min erfarenhet. Och tittar man på USA så finns det en fedral lag som förbjuder alla typer av federala ID-kort, till exempel.
Jag kan se en hel rad skäl till att inte gilla att bli filmad i vareviga stund. Vårt samhälle bygger på "transparans" och kontroll, att myndigheterna och organisationer i alla lägen kan "se in" i oss konsumenters liv och se vad vi gör, gillar/ogillar, våra vanor, vår smak osv.
Och sedan - i effektivitetens namn - anpassa rutiner, utbud, kanske utmäta ett straff? eller ända på en tillämpningsregel? Himla praktiskt, mycket rationellt. Och väldigt fascistiskt, känner jag.
Jag har börjat gå omkring och samla på mig små exempel på "ineffektivitet" (och tidslager). Dom roar mig, jag ser dom som små "motståndsfickor" mot ett total-effektiviserat samhälle. Små exempel på icke-rationalitet och omotiverat humör.
Varför då? Pja, jo, kanske för att jag känner för det?
-Christian
Senast ändrad:
pola
Aktiv medlem
cwe skrev:
Per-Olof, jag misstänker att du avser bl.a. mig?
Syftade inte på någon särskild...
Att sätta upp kameror på ex tunnelbanan anser jag vara en vettig åtgärd, kanske kan man på så sätt få ned brottslighet och skaddegörelse.
Sen anser jag att man ska hanskas med materialet på ett bra sätt så att det inte hamnar i fel händer...
Kan förövrigt upplysa om att man inte för foto alla byggnader (utifrån) i USA, då ägarna har copyright märkt byggnaden, kan bli dyrt.
Det är ju rent löjligt!
cwe
Aktiv medlem
Per-Olof, jo visst, ändamålet att få ner brottsligheten ytterligare i ett över-tryggt samhälle helgar medlen att övervaka alla invånare. Och trots att vi är över-trygga är vi super-oroliga.
Som dom säger på gamla ärevördiga Anslagstavlan: "...för din egen skull!"
-Christian
PS. Per-Olof, kan du för övrigt förklara för mig, gärna offentligt, varför du har surfat till porrsajterna playboy.com, Private.com och Hustler.com? Det måste tyda på en dålig karaktär?
Nej, givetvis vet jag inte vad du gör med din dator, och jag skiter i om du ev surfar lite snett ibland, men jag vet att det finns en lång rad organisationer som vet vart du surfar, eller kan ta reda på det om dom vill.
Som dom säger på gamla ärevördiga Anslagstavlan: "...för din egen skull!"
-Christian
PS. Per-Olof, kan du för övrigt förklara för mig, gärna offentligt, varför du har surfat till porrsajterna playboy.com, Private.com och Hustler.com? Det måste tyda på en dålig karaktär?
Nej, givetvis vet jag inte vad du gör med din dator, och jag skiter i om du ev surfar lite snett ibland, men jag vet att det finns en lång rad organisationer som vet vart du surfar, eller kan ta reda på det om dom vill.
pola
Aktiv medlem
cwe skrev:
Vore konstig om du visste.
De skulle få en verkligt tråkig uppgift om de skulle kolla min surfning
jag är inte förespråkare till att man har filmkameror på alla möjliga ställen, ex omklädningsrum i en klädbutik,
men kameran utanför omklädesrummet ser jag ingan problem med.
Graal
Avslutat medlemskap
Till Anders Eriksson: Det var skönt att höra att det idag inte är några problem med fotografering i Arvika centrum. Men det var en livlig debatt och kritik av detta i fototidningarna för ett antal år sedan (kan vara mer än 10 år).
Vet inte om det finns möjlighet att idag lägga in sådana förbud i den lokala ordningsstadgan? Korkat i så fall.
Hälsn, Nils.
Vet inte om det finns möjlighet att idag lägga in sådana förbud i den lokala ordningsstadgan? Korkat i så fall.
Hälsn, Nils.
raderad medlem
Aktiv medlem
cwe skrev:
Kan du inte ge exempel på hur staten filmat någon och sedan använt det för ett syfte som inte var att bekämpa brottslighet? Jag har svårt att se några tecken på detta. Däremot har jag lätt att se situationer där rån och våltäkt kunde ha undivikits/straffats om kameror funnits närvarande. Jag har t.ex. blivit rånad under pistolhot en gång på köpenhamns tågstation. Där hade det suttit finfint med en gömd kamera.
Det känns som den frihet du talar om (som jag f.ö. inte tror finns ens utan kameror) blir på andras bekostnad. För mig är tygghet = frihet.
cwe
Aktiv medlem
Jo, jag kan ju försöka ialla fall, Åsa.
Först ska jag säga att jag tror att du delvis har rätt. För ungefär tio år sedan installerade man omfattande kamera-övervakning i London City, och samordnade hanteringen av dem. (Om man tar en promenad där och är lite uppmärksam kan man konstatera att det inte är många steg man kan ta utan att vara täckt av åtminstone en kamera. Pröva nån gång!) Det har dock inneburit att brottsligheten har gått ner dramatiskt inom det området - det är bara *riktiga puckon* som gör något gatubrottsligt där!
Kritiken mot detta är att dels har varit mycket dyrt, att det bara täckt ett visst (rikt) område, samt att brottsligheten bara flyttat sig mot periferin.
Men trygg kan du nog sägas vara där, det har du säkert helt rätt i!
Mitt eget perspektiv är lite skevt, då jag ju jobbar i (data-)säkerhetsbranschen. Jag vet om hur mycket info som samlas upp om oss av bara farten, och om programvaror som "profilerar" oss, som läser våra email och lyssnar efter nyckelord. (Finns oftast i företagens servrar/gateways). Och alla loggar vi lämnar efter oss på webbplatser, titta exempelvis på denna artikel (http://www.securityfocus.com/news/3711).
Men äsch, nu glider jag iväg. Din fråga om statens nyttjande av "sidoinformation"?
Om du läser vad Säkerhetstjänskommitten skrivit om hur SÄPO/SAPO övervakat "avvikande element" och kommunister under hela efterkrigstiden, fram till för tio år sedan, så får du kanske en bild. Du har ju säkert sett löpsedlarna, "100.000 svenska övervakade" (som mest) osv... (SOU 2002:88--SOU2002:95).
Så har dom slutat med det då? Ja, säkert. Kommunister är inte så himla spännande idag... Nej, idag pratar man nog mer om "profiler", terroristsskydd (övervaka alla invandrare?) och early warning-system. Elektroniska dammsugare, skulle man kunna säga. Med en "profil-funktion" och en ringklocka på vilka man ska titta närmare på? ("Staten" är ju inte homogen, och det här är ju bara en *liten liten* del av tillvaron. Jag är inte konspiratoriker...)
Vad var effekten för de som övervakades tidigare? Tyst stoppade karriärer, stängda dörrar, kränkt integritet. Inget allvarligt, med andra ord.
Du kan ju titta på sajten Identix (http://www.identix.com/) för att se hur man jobbar med databearbetning med videomaterial.
Åsa, det är delvis ett svar på din fråga? Det är en svårt avvägning, indeed. Det kommunistiska hotet var under perioder verkligt osv. Och ett tryggare samhälle, jo visst, till ett visst pris. Och det kanske är värt det priset? Det skulle inte bli många utomhus-våldtäkter i de övervakade områdena?
Fast hur många kameror behövs för att vi ska börja respektera varandra? Att respektera ett "nej"? För att vi inte ska vara rädda när vi går hem på kvällen?
Jag tror/vet att vi ändå lever i ett mycket tryggt samhälle, men samtidigt hör jag många som oroar sig. Jag tror att det delvis beror på att vi pratar och umgås för lite med varandra, vi svenskar. Helt enkelt.
-Christian
PS. Ett kort koncist svar, eller hur?
Först ska jag säga att jag tror att du delvis har rätt. För ungefär tio år sedan installerade man omfattande kamera-övervakning i London City, och samordnade hanteringen av dem. (Om man tar en promenad där och är lite uppmärksam kan man konstatera att det inte är många steg man kan ta utan att vara täckt av åtminstone en kamera. Pröva nån gång!) Det har dock inneburit att brottsligheten har gått ner dramatiskt inom det området - det är bara *riktiga puckon* som gör något gatubrottsligt där!
Kritiken mot detta är att dels har varit mycket dyrt, att det bara täckt ett visst (rikt) område, samt att brottsligheten bara flyttat sig mot periferin.
Men trygg kan du nog sägas vara där, det har du säkert helt rätt i!
Mitt eget perspektiv är lite skevt, då jag ju jobbar i (data-)säkerhetsbranschen. Jag vet om hur mycket info som samlas upp om oss av bara farten, och om programvaror som "profilerar" oss, som läser våra email och lyssnar efter nyckelord. (Finns oftast i företagens servrar/gateways). Och alla loggar vi lämnar efter oss på webbplatser, titta exempelvis på denna artikel (http://www.securityfocus.com/news/3711).
Men äsch, nu glider jag iväg. Din fråga om statens nyttjande av "sidoinformation"?
Om du läser vad Säkerhetstjänskommitten skrivit om hur SÄPO/SAPO övervakat "avvikande element" och kommunister under hela efterkrigstiden, fram till för tio år sedan, så får du kanske en bild. Du har ju säkert sett löpsedlarna, "100.000 svenska övervakade" (som mest) osv... (SOU 2002:88--SOU2002:95).
Så har dom slutat med det då? Ja, säkert. Kommunister är inte så himla spännande idag... Nej, idag pratar man nog mer om "profiler", terroristsskydd (övervaka alla invandrare?) och early warning-system. Elektroniska dammsugare, skulle man kunna säga. Med en "profil-funktion" och en ringklocka på vilka man ska titta närmare på? ("Staten" är ju inte homogen, och det här är ju bara en *liten liten* del av tillvaron. Jag är inte konspiratoriker...)
Vad var effekten för de som övervakades tidigare? Tyst stoppade karriärer, stängda dörrar, kränkt integritet. Inget allvarligt, med andra ord.
Du kan ju titta på sajten Identix (http://www.identix.com/) för att se hur man jobbar med databearbetning med videomaterial.
Åsa, det är delvis ett svar på din fråga? Det är en svårt avvägning, indeed. Det kommunistiska hotet var under perioder verkligt osv. Och ett tryggare samhälle, jo visst, till ett visst pris. Och det kanske är värt det priset? Det skulle inte bli många utomhus-våldtäkter i de övervakade områdena?
Fast hur många kameror behövs för att vi ska börja respektera varandra? Att respektera ett "nej"? För att vi inte ska vara rädda när vi går hem på kvällen?
Jag tror/vet att vi ändå lever i ett mycket tryggt samhälle, men samtidigt hör jag många som oroar sig. Jag tror att det delvis beror på att vi pratar och umgås för lite med varandra, vi svenskar. Helt enkelt.
-Christian
PS. Ett kort koncist svar, eller hur?
raderad medlem
Aktiv medlem
cwe skrev:
Jo, jag misstänkte att du skulle ta upp kommunist/säpo-grejjen. Jag håller med om att det är ett problem, men när det kommer till kritan så skulle jag hellre ha en stoppad karriär än bli våldtagen.
Visst lever vi i ett förhållandesvis tryggt land, och mycket rädsla beror nog på att vi litar på media att ge oss en bild av vårt samhälle istället för att snacka med folk personligen som du säger. Och de ställen där man blir mest kränkt är ju inte alltid där man anat fara... att söka socialbidrag t.ex. var nog bland det otrevligaste jag varit med om. Urk!
cwe
Aktiv medlem
Åsa,
jag ser egentligen inte det där med säpo-biten som ett så stort problem, jag är på tok för svensk för det, dessvärre.
Och media, jajamen, är med dig på den. Att söka socialbidrag har jag inte behövt göra själv, men jag känner folk som behövt göra det - definitivt inte något som man får behålla integriteten när man går igenom. För 'rättvisans' skull?
Men du Åsa, du duckade för min fråga om stereotypsering av oss män. Du har ju träffat mig, tror du att jag är lagd till att våldta? Är jag verkligen fullt ut ansvarig för vad en liten missanpassad grupp av sjuka män med svaga egon gör mot kvinnor? (Om vi nu håller oss till Sverige, där jag tror att det faktiskt är så.)
Frågan är om det faktum att man tillhör en identifierbar grupp om 50% av befolkningen gör en delaktig och ansvarig i missdåd som görs av en liten delgrupp?
Man brukar ju säga att man inte ska vara "rasistisk", att alla juggar/afrikaner/romer/nollåttor/... inte är lögnhalsiga/stöldbenägna/stroppiga/dansanta (para ihop som du vill). Men då är det ju ofta en *mycket* mindre grupp som man inte får generaliser inom. Nu pratar man om halva befolkningen som den andra halvan ska passa sig för?
En trevare...
-Christian
jag ser egentligen inte det där med säpo-biten som ett så stort problem, jag är på tok för svensk för det, dessvärre.
Och media, jajamen, är med dig på den. Att söka socialbidrag har jag inte behövt göra själv, men jag känner folk som behövt göra det - definitivt inte något som man får behålla integriteten när man går igenom. För 'rättvisans' skull?
Men du Åsa, du duckade för min fråga om stereotypsering av oss män. Du har ju träffat mig, tror du att jag är lagd till att våldta? Är jag verkligen fullt ut ansvarig för vad en liten missanpassad grupp av sjuka män med svaga egon gör mot kvinnor? (Om vi nu håller oss till Sverige, där jag tror att det faktiskt är så.)
Frågan är om det faktum att man tillhör en identifierbar grupp om 50% av befolkningen gör en delaktig och ansvarig i missdåd som görs av en liten delgrupp?
Man brukar ju säga att man inte ska vara "rasistisk", att alla juggar/afrikaner/romer/nollåttor/... inte är lögnhalsiga/stöldbenägna/stroppiga/dansanta (para ihop som du vill). Men då är det ju ofta en *mycket* mindre grupp som man inte får generaliser inom. Nu pratar man om halva befolkningen som den andra halvan ska passa sig för?
En trevare...
-Christian
raderad medlem
Aktiv medlem
cwe skrev:
En trevare...
-Christian
Ah, jag duckade inte, jag missade. Ibland måste man säga saker rakt ut till mig för jag har svårt att fatta mellan raderna.
Jag skapar en ny tråd för detta
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=9656
pola
Aktiv medlem
pola skrev:
Kan man bli avtagen filmrullen om man har fotat på någon "olämplig" plats?
Var i Estland för ett par år sedan och var 300 meter från Ryska gränsen, tog fram kompaktkamera och riktade den mot gränsen på ett vackert slott alldeles över gränsen. Plötsligt blev det ett fasligt ståhej, beväpnade vakter kom rusande och skrek på estniska, vår estniska kompis fick ett väldigt jobb med att förklara för vakterna att vi inte var spioner utan turister. Vakterna hotade flera gånger med att ta av oss rullarna ev. förstöra kamerorna.
Kan man råka ut för sådant i Sverige?
EdwardH
Aktiv medlem
pola skrev:
förklara för vakterna att vi inte var spioner utan turister.
1. Skulle spioner verkligen bara stå där och ta bilder mitt på ljusa dagen?
2. Om de vill hålla något hemligt får de allt ta och täcka över det så att det inte syns från flera kilometers håll...
Idioter.
pola
Aktiv medlem
EdwardH skrev:
2. Om de vill hålla något hemligt får de allt ta och täcka över det så att det inte syns från flera kilometers håll...
Idioter.
Måhända att de var idioter med det var ruskigt obehagliga idioter med automatvapen...
johanlundahl
Aktiv medlem
pola skrev:
Vakterna hotade flera gånger med att ta av oss rullarna ev. förstöra kamerorna.
Kan man råka ut för sådant i Sverige?
Jajjemensan!
Om Per-Olof fick behålla bilderna så skulle en duktig spion kunna göra likadant. Eller...?EdwardH skrev:
johanlundahl
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Om Per-Olof fick behålla bilderna så skulle en duktig spion kunna göra likadant. Eller...?
Nä! Spioner jobbar inte så. Oftast kör dom undercoveroperationer och använders sej av klockkameror med microfilm. I vissa fall används en slags glasögonskamera. Om Per-Olof var en spion skulle han troligtvis inte blivit rädd utan istället avväpna vakterna med hjälp av judo eller karate, åkt hem med en miniubåt och kunnat lämna sin film i ett skåp på centralstationen. Givetvis sker allt detta på natten.
raderad medlem
Aktiv medlem
Hahaha Tack för den Johan.johanlundahl skrev:
Nä! ...detta på natten.
Ja, den var fin. Framför allt jag som tycker att James Bond är höjden av töntighetjohanlundahl skrev:
Nä! Spioner jobbar inte så.
pola
Aktiv medlem
ville bara göra er uppmärksam på detta:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,290712,00.html
kanske kan man ha nytta av övervakningskameror...?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,290712,00.html
kanske kan man ha nytta av övervakningskameror...?