ANNONS
Annons

Arga butiksägare

Produkter
(logga in för att koppla)
Försiktighetsåtgärd?

Jag arbetar ibland extra i ett sörre byggvaruhus.
Vi har någon gång om året s.k. "säkerhetskurser". Det innebär att man bl. a. ska lära sig "se" snattare, rånare och andra skummisar.
Ett säkerhetsföretag håller i kursen och rekommenderar butikspersonalen att hålla ögonen öppna på sådant som är ovanligt, folk som antecknar kassarutiner, fotograferar m.m.
I vårt varuhus finns inga regler mot fotografering (vi har ju egna kameror) men vi brukar fråga. Vi har ju aldrig nekat någon att plåta, men många rånare förbereder ju sina dåd genom fotografering så de kan se butiken i lugn och ro hemma med Björnligan.

Därför kan et väl vara trevligt att meddlela att man tänkte plåta lite i butiken..?
/Johan

EdwardH skrev:
Nästan varje gång jag är och fotograferar i affärer (nu ikväll fotograferade jag en stor godispåse som jag var på väg till att köpa) så kom en anställd och fråga mig var jag kom ifrån.

Vet inte vad lagen säger här men, är inte en butik "privat" område, så egentligen skall man väl fråga innan man slänger upp kameran. Att fråga innan ger ju ett mer seriöst intryck och många missförstånd behöver aldrig inträffa.

Men som sakt var, vet ej vad lagen säger....

gundj skrev:

En flygplats är ett skyddsobjekt.
Det innebär att det finns särskild abestämmelser för fotografering och annan avbildning. Dock inte så allvarligt restriktivt som på en rent militär installation

Nja... Det normala "huvudförbudet" vid ett skyddsobjekt är tillträdesförbud. Detta kan vidare kompletteras med t.ex. fotoförbud, förbud mot att mäta/avbilda, inneha sprängämnen, osv. Sen kanske det går att köra med enbart kompletteringsförbuden också men jag vill minnas att det iaf. är något sånt det står i lagen (genomgick militär skyddsvaktutbildning för en fyra-fem veckor sen).

Sen är det väl också så att "väktarna" på Arlanda inte är väktare utan skyddsvakter. En milsvid skillnad.

Allmän plats

Det är väl i princip skillnad mellan en affär och en galleria. En affär är inte en allmän plats trots att allmänheten bjuds in. Det innebär att en affärsinnehavare kan förbjuda en tillträde till affären så länge han inte gör det på grunder som är förbjudna i lag, dvs pga etnisk tillhörighet, kön eller sexuell läggning.
Gallerier räknas till det som kallas för "kvasi-allmänna platser" vilket innebär att de är något mellanting mellan privat och allmän plats. Det lär också betyda att ingen vet vad som gäller såvida det inte finns något prejudikat på området. Då bör det vara tillåtet att fotografera på en galleria men ovisst hur det blir om man går in i en affär på gallerian.

Problemet är kanske inte så mycket att man fotograferar som hur man gör det. Någon skrev att man fick fotografera vem man ville och att man i princip kunde trycka upp kameran i ansiktet på vem som helst. Så är det naturligtvis inte för om man blir för närgången så kommer man i konflikt med brottsbalkens regler om ofredande. Det är ju på det sättet att man inte får störa ordningen mer än möjligen i sitt hem och fotograferar man på ett sådant sätt att människor känner sig kränkta eller blir störda så stör man ordningen och då finns det nog alltid en lagregel som träder in. Det är lite som med allemansrätten: det finns inga stadganden om vad som gäller utan begränsningarna finns i brottsbalken: olaga intrång, skadestånd osv.

Om det är någon som känner till något prejudikat på området så är jag idel öra. Samma gäller om det har kommit några specialbestämmelser men så här var det när jag läste juridik för tusen år sedan.

Någon som vet vad som gäller på allsvenska fotbollsmatcher? Har något vagt om att det ska finnas ett allmänt förbud, även om det känns lite lustigt. Nån som vet om det stämmer? Från läktarplats alltså.

Jo, så måste det vara. Ännu mer problematiskt blir det om man står ute i gallerian och fotograferar in i affären, fast det måste vara OK. Jag ska kolla hur det förhåller sig på tisdag, då är det arbetsdag och jag kan fråga någon kollega. Detta är inte mitt specialområde precis.

Butikers Sekretess

Hej! Jag srekv ett inlägg i går angående detta. Det var en butik som jag fick tillåtelse att fotografera i bara jag inte lämnade ut deras loggo eller så att den syntes Verner och Verner godkände också att jag fotade inne i butiken. Men de bilderna är jag osäker om jag ska lägga ut eftersom de är nyöppnade och säkert inte vet om detta.

Hej.
Jag har skummat igenom sidorna i den här diskussionen och kom att tänka på:

Jag har inte full koll på lagar och förordningar, men jag brukar göra så här:
Om jag har himlen ovanför mitt huvud så plåtar jag som jag vill. Men om jag har tak över huvet så får jag tänka efter först. Kanske fråga om lov etc.
Jag har plåtat mycket ute hos butiker och på andra "locations" :)
... och då slår jag en signal först, och frågar om lov och (peppar, peppar) hittills så har INGEN sagt
-Nä, här kan du inte fotografera!
Nu får man ju dock vara lite realistisk. Om man ska in på något hemligt special ställe och plåta, så räcker det nog inte med att man gör det för skojs skull.

/Jacob vP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar