Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

APS-C vs Fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett mer vetenskapligt test skulle väl vara att ta en stilleben inomhus med D7200 70-200/2,8 vid 135mm f/5,6 och D750 samma objektiv vid 200mm f/8 på stativ med VC avstängd. Då är ju förutsättningarna samma och objektivet sätter inga gränser. Sedan kan du sätta upp bilderna i full upplösning på en sajt med t ex nr 1 och nr 2 och så kan medlemmarna i trådan rösta om de tror att bild 1 är D750 eller D7200 och d u rösta pp vilken bild som är bäst. Är de lika bra borde slumpen avgöra. Är de lika bra kan man (nästan eftersom det lär vara för litet urval av betraktare för att ha power att avfärda en mycket liten skillnad) avfärda att FF ALLTID ger bättre bildkvalitet annars inte.

Jag skulle vilja ha ett test under knepiga förhållanden, inte ett jämt ljus inomhus. Gärna ett dåligt/fallande ljus utomhus blandat med lampor och naturligt ljus. Gärna också med högre/olika ISO-tal.

Ett läge där sensorn blir stressad.

Vad är det dessa tester ska visa på?

Ska det gå att få någon uppfattning om den optiska upplösningen på objektivet (vilket jag är tveksam till att har någon påverkan) skulle jag tro att en välbelyst studio med kontrollerbara motiv av olika slag skulle vara en bra start.

Jämförelser av annat slag kan naturligtvis vara intressant men hur avgöra vad som är en funktion av sensorns storlek och vad som är resultat av signalbehandling, brusreducering och alla andra processer som pågår inne i kameran innan en raw-fil slutligen genereras och sparas ner på minneskortet.

Vad är det dessa tester ska visa på?

Ska det gå att få någon uppfattning om den optiska upplösningen på objektivet (vilket jag är tveksam till att har någon påverkan) skulle jag tro att en välbelyst studio med kontrollerbara motiv av olika slag skulle vara en bra start.

Jämförelser av annat slag kan naturligtvis vara intressant men hur avgöra vad som är en funktion av sensorns storlek och vad som är resultat av signalbehandling, brusreducering och alla andra processer som pågår inne i kameran innan en raw-fil slutligen genereras och sparas ner på minneskortet.

Tesen var att FF [alltid] är bättre än crop. Finns det åtminstine en situation där det inte går att se någon skilnad är detta motbevisat. Jag hävdar att även om FF givetvis har mer potential finns många situationer där det inte syns om bilden är tagen med FF eller crop. Motsatsen påstods att det är tydligt och att FF alltid är bättre och detta syns alltså tydligt i bilder.

Tesen var att FF [alltid] är bättre än crop. Finns det åtminstine en situation där det inte går att se någon skilnad är detta motbevisat. Jag hävdar att även om FF givetvis har mer potential finns många situationer där det inte syns om bilden är tagen med FF eller crop. Motsatsen påstods att det är tydligt och att FF alltid är bättre och detta syns alltså tydligt i bilder.

Bra ljus o ingen redigering så lär inte många se skillnad på en mobil eller FF. Så vad tror ni då om apsc vs ff

Det bygger på skillnaden mellan dessa bilder om man tittar på skärpan i ögat, strunta i vitbalansen. Tänk då på att detta är kanske några procent av själva bilden, i vanlig betraktelse ser man ingen skillnad.

Syftet med min test är hur mycket mer kan man beskära en FF tills det är bättre att ta en APS-C sensor, då med mina två kameror D750 och D7200

Men som sagt jag gör om testen enligt lite olika önskemål. Frågan är hur resultatet ska presenteras, ska jag omvandla till jpg och placera dem någonstans? Verkar som det var problem med min dropbox länk jag började med, man kan testa igen. Det dröjer nog någon vecka innan det blir gjort.

Bilagor

• F8F0AE50-0CAE-464F-AA62-1A4BD7F8FE89.jpeg
    F8F0AE50-0CAE-464F-AA62-1A4BD7F8FE89.jpeg
    57.1 KB · Visningar: 172
  • 00EF1345-1A30-4CB3-A5A5-CE81B517725F.jpeg
    00EF1345-1A30-4CB3-A5A5-CE81B517725F.jpeg
    63.7 KB · Visningar: 165
Senast ändrad:
Om vi ser på vad som verkar vara en av de underliggande frågorna i den här tråden - "går det att se skillnad på bilder tagna med olika sensorformat" så är svaret, som så ofta, ja och nej. Ibland gå det och ibland går det inte.

Att olika sensoryta ger upphov till tekniska skillnader tror jag att vi kan fastslå utan att någon protesterar. Frågan blir då mer "spelar de tekniska skillnaderna någon roll?" och det är då svaret både blir ja och nej, beroende på bild och sammanhang.

För några år sedan var det någon på Luminous Landscape som jämförde två bilder av samma motiv, den ena tagen med en mobilkamera och den andra med en mellanformatskamera. På webben, i form av en jpeg-bild på typ 1200x1200 pixlar var det oerhört svårt att se någon som helst skillnad. När artikelförfattaren skrev ut bilderna hemma i formatet 1x1 meter var var skillnaderna fortfarande såpass små att de inte på något avgörande sätt påverkade upplevelsen av att titta på bilden. Men nu var ändå skillnaderna ändå ganska lätta att upptäcka utan att närgranska allt för intensivt. Och, som författaren påpekade: han hade tagit bilderna i ett ljus och av ett motiv som var väldigt lämpligt för mobilkameran.

Jämförelsen ovan är förstås lite extrem, men den fångar ändå det viktiga: Ofta kan man ta bilder med olika sensorformat utan att få någon meningsfull skillnad i teknisk kvalitet - man får bilder som rent upplevelsemässigt är likvärdiga, de förmedlar samma budskap, känsla eller intryck. Skall man hitta skillnader får man detaljgranska oerhört noga på ett sätt som inte längre handlar om att se bilden som helhet.

Men sedan finns det motiv- och ljussituationer där sensorformat verkligen spelar en uppenbar roll och rent av kan vara avgörande för att uppnå den bildupplevelse man är ute efter. Eller i alla fall för att kraftigt öka oddsen för att få de bilder man är ute efter. Att såpass många proffs och entusiaster ändå gör sig besväret att maximera ljusinsamlingen eller maximera upplösningen handlar ju om att man vill maximera möjligheterna att få exakt den bild man är ute efter - till priset av större, tyngre och ofta dyrare utrustning.

Jämför vi - som trådskaparen gör - två så närliggande sensorformat som APS-C och småbild (fullformat) så är det ganska lätt att åstadkomma ekvivalenta bildsituationer, alltså sådana där de tekniska skillnaderna inte längre är speciellt meningsfulla. De kvarvarande skillnader vi då ändå kan upptäcka med noggrann granskning handlar om små skillnader i optiska prestanda, om olika kameraoptimeringar (olika AA-filter, olika hög-/lågiso-prioritering osv).

Om vi ser på vad som verkar vara en av de underliggande frågorna i den här tråden - "går det att se skillnad på bilder tagna med olika sensorformat" så är svaret, som så ofta, ja och nej. Ibland gå det och ibland går det inte.

Att olika sensoryta ger upphov till tekniska skillnader tror jag att vi kan fastslå utan att någon protesterar. Frågan blir då mer "spelar de tekniska skillnaderna någon roll?" och det är då svaret både blir ja och nej, beroende på bild och sammanhang.

För några år sedan var det någon på Luminous Landscape som jämförde två bilder av samma motiv, den ena tagen med en mobilkamera och den andra med en mellanformatskamera. På webben, i form av en jpeg-bild på typ 1200x1200 pixlar var det oerhört svårt att se någon som helst skillnad. När artikelförfattaren skrev ut bilderna hemma i formatet 1x1 meter var var skillnaderna fortfarande såpass små att de inte på något avgörande sätt påverkade upplevelsen av att titta på bilden. Men nu var ändå skillnaderna ändå ganska lätta att upptäcka utan att närgranska allt för intensivt. Och, som författaren påpekade: han hade tagit bilderna i ett ljus och av ett motiv som var väldigt lämpligt för mobilkameran.

Jämförelsen ovan är förstås lite extrem, men den fångar ändå det viktiga: Ofta kan man ta bilder med olika sensorformat utan att få någon meningsfull skillnad i teknisk kvalitet - man får bilder som rent upplevelsemässigt är likvärdiga, de förmedlar samma budskap, känsla eller intryck. Skall man hitta skillnader får man detaljgranska oerhört noga på ett sätt som inte längre handlar om att se bilden som helhet.

Men sedan finns det motiv- och ljussituationer där sensorformat verkligen spelar en uppenbar roll och rent av kan vara avgörande för att uppnå den bildupplevelse man är ute efter. Eller i alla fall för att kraftigt öka oddsen för att få de bilder man är ute efter. Att såpass många proffs och entusiaster ändå gör sig besväret att maximera ljusinsamlingen eller maximera upplösningen handlar ju om att man vill maximera möjligheterna att få exakt den bild man är ute efter - till priset av större, tyngre och ofta dyrare utrustning.

Jämför vi - som trådskaparen gör - två så närliggande sensorformat som APS-C och småbild (fullformat) så är det ganska lätt att åstadkomma ekvivalenta bildsituationer, alltså sådana där de tekniska skillnaderna inte längre är speciellt meningsfulla. De kvarvarande skillnader vi då ändå kan upptäcka med noggrann granskning handlar om små skillnader i optiska prestanda, om olika kameraoptimeringar (olika AA-filter, olika hög-/lågiso-prioritering osv).

Därför tror jag att det som begränsa APS-C mest och skapa skillnad hur foton upplevs är optiken som är "optimerad" för Aps-c. Det flesta av dessa objektiv är helt enkelt en klass sämmre FF optik. Det är helt klart att dem stora kamera tillverkare hålla på så där, för då kan man ju sälja objektivet två gånger när hobbyfotografen blir lite mera krävande och vill byta till ett annat format.

Det jag kan rekommendera är att testa sin APS-C kamera med ff-optik, det är en riktigt lyft (om man inte använda redan sigmas art serie)

Därför tror jag att det som begränsa APS-C mest och skapa skillnad hur foton upplevs är optiken som är "optimerad" för Aps-c. Det flesta av dessa objektiv är helt enkelt en klass sämmre FF optik. Det är helt klart att dem stora kamera tillverkare hålla på så där, för då kan man ju sälja objektivet två gånger när hobbyfotografen blir lite mera krävande och vill byta till ett annat format.

Det jag kan rekommendera är att testa sin APS-C kamera med ff-optik, det är en riktigt lyft (om man inte använda redan sigmas art serie)

Om man tar FUJIFILM som har dedikerad APS-C optik ser jag inget fel på dessa kanske bättre än visa FF objektiv hos andra tillverkare.

Om man tar FUJIFILM som har dedikerad APS-C optik ser jag inget fel på dessa kanske bättre än visa FF objektiv hos andra tillverkare.

Precis, det är min uppfattning också. Det går att bygga optik med hög kvalité till olika format. För mig är det inte formaten som är ett issue utan den optik som finns..

Kanske lättare för Fuji som fokuserar på ett format (mellanformat undantaget). Medan Canon ska tänka strategiskt med alla sina format. Vad är en common APS-köpare beredd att betala för tex motsvarande 16-35, fast 14 och 24-70. Jag tror det finns en risk med APS Canon, som sagts tidigare att fler överger formatet och vad händer med nästa och nästnästa generation APS. Ska den gamla optiken bestå? Det verkar heller inte finnas någon höjd, där tillverkarna kan ta betalt för sina gluggar och allt riskerar bli budget.

Tycker därför att en billigare "gammal" 6D slår ut en ny Canon APS och det beror främst på optiken som finns. Såg en lista på de 10 bästa objektiven till Canon APS, samtliga var dedikerade FF-objektiv.

Verkar på mig som du diskuterar något helt annat än vad Martin Afgfors & Co. gör här (de diskuterar främst sensorstorlek, och mängden insamlat ljus - och även om du har FF- eller MF-optik framför en 1"-kamera, för att ta ett extremare exempel, så ökar du inte mängden ljus/fotoner).

Därför tror jag att det som begränsa APS-C mest och skapa skillnad hur foton upplevs är optiken som är "optimerad" för Aps-c. Det flesta av dessa objektiv är helt enkelt en klass sämmre FF optik.
Om halvformatsobjektivet har sämre upplösningsförmåga än motsvarande småbildsobjektiv så är det knappast optimerat för halvformat.

Det är riktigt att flera kameratillverkare gör fler mycket bra småbildsobjektiv än de gör halvformatsobjektiv, men Fujifilm som inte alls gör småbildsobjektiv har en hel del toppenobjektiv i sitt sortiment. Om man jämför ett av Fujifilms bästa objektiv med ett av Canon bästa (med samma bildvinkel) så tror jag matchen blir jämnare.

Inom varje segment finns ju också olika kvalitetsnivåer. Jag tvivlar lite på att ett Canon EF 35-80mm f/4-5.6, som är avsett för småbild, är bättre än ett Canon EF-S 18-55 av senaste modell, som är avsett för halvformat.

Verkar på mig som du diskuterar något helt annat än vad Martin Afgfors & Co. gör här (de diskuterar främst sensorstorlek, och mängden insamlat ljus - och även om du har FF- eller MF-optik framför en 1"-kamera, för att ta ett extremare exempel, så ökar du inte mängden ljus/fotoner).

Jag tror det har nogåt att göra med ämnet. För många tror att kvalitétsskillnand mellan FF och APS-c beror mycket på sensorn men egentligen är de optiken som är avgörande för bildens skärpa.

Den 13 årige mästerfotografen i fotosidans huvudartikel använda en APS-C/FF objektiv kombination. Det gör han med säkerhet inte för att han gilla dålig kvalitet i sina foton.

Han använder förstås ett småbildsobjektiv eftersom det inte finns något 500mm halvformatsobjektiv (åtminstone inte från Nikon).

Den 13 årige mästerfotografen i fotosidans huvudartikel använda en APS-C/FF objektiv kombination. Det gör han med säkerhet inte för att han gilla dålig kvalitet i sina foton.

Räckvidden!
Börjar iofs suddas ut nu om man köper FF med vädigt höuplösta sensorer som D850. Blir ju 20MPx i APSC-läget.

/Stefan

Det verkar ändå vara så att det finns antydan till ett konsensus:
1. FF leverar inte alltid synligt bättre resultat än APS-C
2. Det finns mer bekostade objektiv till FF i det egna märket än till FF. Skall man ha det mest påkostade objektivet gjort för förmatet gäller FF

Observera dock att alt 2 här innebär en betydligt högre kostnad. Om en fotografering utförs där FF har påtagliga fördelar eller att man kräver högsta byggkvalitet i objektiven och egna märket och man har budget ja då är FF bättre för ens användningslmråde.

Att FF har större potential tror jag få invänder sig emot.

Däremot i enskilda fall med råd till TS som inte uttryckligen krävt det bästa och inte har sagt att denna vill lägga ut 20.000kr på vardera 24-70/2,8 L II och 70-200/2,8 L IS USM II kan jag tycka att generaliseringen att alltid köpa FF kanske inte alltid är bästa rådet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar