martinot
Aktiv medlem
Alla verkar prata bara om objektiven som grumliga men det är ju faktiskt sensorerna också. Det är faktiskt en viss skillnad på de sensorer som inte har AA-filter och de första sådana vad jag vet var de som satt i Sony A7r och Nikons D800E med den 36 MP-sensorn. Skälet är att man behöver än fler pixlar än de 24MP som nu är standard i APS-kamerorna för att minimera de negativa effekterna av att inte ha AA-filter och därför är det bara FF-kameror vad jag vet som man inte har AA-filter framför sensorerna. Nikon och Sony har väl släppt åtminstone 3 modeller var utan detta filter och Canon en (en av 5Ds-modellerna vad jag vet) och det har man inte gjort i en enda APS-modell.
Detta är också ett av skälen till att välja FF om man verkligen vill ha max detalj.
Nej. Det stämmer inte att det är bara är FF-kameror som finns utan AA-filter.
Fuji kör utan AA-filter på i princip alla sina X-kameror, både APS-C (X-Trans) och MF (Bayer). Redan de som bara har 16 mpx. Min Panasonic GX-80 (också endast 16mpx), kör även den utan AA-filter på sin m43-sensor.
Så det korrekta svaret är att det finns att välja på AA-lösa kameror med sensorstorlekarna m43, APS-C, FF och MF (dvs. i princip alla normala sensorstorlekar).