Bengf
Aktiv medlem
för att säga något om ekvivalens... Är det bara som jag upplevt det eller ökade ekvivalensdiskussionerna kraftigt efter att Sony släppt sin A7-serie och vissa började snegla på mellanformatskameror som plötsligt började se ut att kunna komma inom räckhåll för vanliga dödliga? Det är som att de som investerar i småbildsformatet plötsligt fått ett enormt ökat behov av att försvara sina inköp.
För egen del bryr jag mig inte. Jag vet vad mina objektiv gör på mina kameror och vad som krävs för min normala bildpublicering. Skärpedjupet är möjligen det minsta problemet jag har.
Frågan kan vara hur komplex som helst, när Canon släppte sin 5D-FF som blev mera tillgänglig prismässigt, så var skillnaderna lite större mot APS-C modellerna och då man under åratal ( analoga ) använt 24X36 som en typ av evig standard ( mellanformat har ju funnits hela tiden, men priserna har inte gjort dom till några allemäns kameror, ärvt någon Hasselbladare efter farfar förekom ju i bland eller andra märken )- vanan från filmens 24x36 skapade önskan hos många att också dom nya digitala borde ha samma format på sensorn.
Antalet pixlar för bildutskrifter av olika storlekar blev nog avklarat för 15 år sedan, gäller det enbart den diskussionen så går det ju bra att behålla dom första 3-4-5 mp kamerorna dom klarar stora utskrifter som sagt. Ekvivalens diskussionerna fans inte på kartan när C/N total ägde hela FF-utbudet. Nikon låg lite konstigt kvar med stora APS-C kameror, innan dom lite senare slog till med D3/D700. C/N var som sagt ensamma på marknaden och Crop med APS-C nämdes mera som bra tele förlängare ett billigare 300mm kunde med Canon öka till 480mm, vilket den största mängden köpare av mellansegmentet av typen 300D och framåt tyckte om.