en sensor är väl inte så betydande för IQ det är väl mer objektivens egenskaper som avgör IQ? Fuji som har satsat på högkvalitetsglas till crop har ofta lika bra eller bättre IQ än vad många FF objektiv/kameror presterar. Jag menar att när man pratar IQ ska man inte fastna i sensorns storlek.
Pratar man upplösning så ger mer pixlar möjligheter att beskära bilden mer men mm för mm på sensorn så är inte totalen av storleken på sensorn det som definierar upplösningen.
Marginell fördel FF = lite lite kortare skärpedjup, lite lite bättre svagtljus egenskaper.
Crop har sina fördelar.. självaste cropfaktorn i vissa sammanhang, att de är mindre/lättare/ ofta billigare.
Nu har ju mycket av den här tråden kommit att handla just om sensorer, det innebär inte att man underskattar betydelsen av optik
Fujifilm gör bra objektiv, men de är inte på något tydligt sätt bättre än någon annan kameratillverkares, och definitivt inte så att de kan kompensera för skillnaden mellan APS-C-sensorer och småbildssensorer
Däremot är det så att sensorprestanda idag har kommit så långt att i väldigt många fotografiska situationer (jag skulle säga de flesta) så har prestandaskillnaden mellan APS-C och småbild liten eller försumbar betydelse. Annorlunda formulerat: I de flesta av de bilder vi fotografer tar hade det inte haft någon betydelse om vi tagit bilden med en APS-C-kamera eller en småbildskamera.
Men rent tekniskt finns skillnaden, och den är enkelt uttryckt ett steg: ett steg större/mindre skärpedjup, ett steg mer/mindre brus, ett steg större/mindre omfång (och alltihop beror på ett steg mer/mindre ljusinsamling). Vad jag säger i föregående stycke är bara att det steget idag ofta inte har någon större praktisk betydelse.
Undantaget är förstås alla de gånger vi pressar prestanda - fotograferar i svagt ljus, kämpar med omfånget, vill ha största möjliga/minsta möjliga skärpedjup. Då märks det där steget i skillnad.