Fotovärlden är mitt uppe en stor förändring. Den framtida världen är definitivt spegellös.
Det gör kamerorna billigare att tillverka. Mer elektronik mindre mekanik.
Se på Hasselblad eller Fuji mediumformat. Visserligen bara lite mediumformt men ändå med 50 MP högkvalitativa pixlar.
Ser vi sedan på vilket format som är det optimala så får man också beskriva på vilket sätt.
Packar man några fasta Hasselbladsobjektiv ett extra batteri samt en Hd5 kamera med bakstycke så skall man helst också vara framgångsrik och ha några assistenter som hjälper en att släpa på grejorna. Jag har provat och det blir lätt något svetigt en varm sommardag.
Det är säkert också orsaken till att om man beställer en X1D från Hasselblad får man vänta till minst i April innan man får någon kamera.
En fullformatskamera är lättare men man spelar också stor roll när man pratar FF eller APS_C.
Speciellt om man har en väska med för att täcka det vanliga området 14-200 mm i FF så blir det redan där en stor Cirka 2,5 kg för en Fuji X-T2 med objektiv och 4,3 kg med för Canikon. Detta inräknat ett kamerahus.
Vikt är en viktig faktor när man väljer system. Tabellen hittar ni bifogad.
Jag har kört stora dSLR kameror har nu helt lämnat dem efter at kört Fujis senaste kameror och objektiv i 6 månader. Det tog lite tid innan jag vågade ta steget att helt lämna för APS-C men har inte ångrat det steget alls. En X-T2 med rätt objektiv kan idag matcha en Canon 5DMKIII vad gäller AF. Det tar lite tid att ställa om. System fungerar lite olika och man får lära om en del.
Det finns faktiskt redan många kända professionella fotografer av alla typer som redan gått över till spegellöst.
Oftast Sony eller Fuji.
En av våra mest kända naturfotografer är Serkan Günes som just använder Fuji.
Han gick över till Fuji för flera år sedan. Om han klarade sig redan med Fujis 16 Mp sensor så tror jag att jag och de flesta andra på fotosidan klarar oss ganska bra med deras nya 24 Mp sensor från Sony.
Länk till Serkan här nedan. Det finns också gott av exempel från andra kända fotografer på samma ställe som nu valt APS-C och Fuji.
http://fujifilm-x.com/photographers/serkan-gunes/