Vikt är en viktig faktor när man väljer system. Tabellen hittar ni bifogad.
Håller helt med om att vikt är viktig, men du har skruvat din jämförelse lite. Skall du göra en prestandamässigt mer rättvis tabell bör du jämföra med ett stegs skillnad i objektivens ljusstyrka mellan småbild och APS-C - då jämför du samma tekniska prestanda.
Skillnaden i vikt du påvisar i tabellen handlar inte så mycket om småbild vs APS-C utan hur mycket mer utrustningen väger om du vill samla in lite drygt ett steg mer ljus. För det är kärnan i det hela: Ju mer ljus du vill samla in, ju tyngre blir utrustningen. Kan man däremot leva med att ge upp ett eller par stegs ljusinsamling - och det kan man ju ofta med dagens sensorer - så kan man spara mycket vikt. Det är det som gör kompaktkameror så små och smidiga - de ger upp många stegs ljusinsamling för att få ned storleken rejält.
Jag håller med dig om att spegelfritt lär dominera i framtiden, som du säger är det en enklare konstruktion och det enkla är oftast det geniala. Men faktum är att valet mellan spegel eller spegelfritt har en rätt marginell inverkan på totala vikten (en spegelmekanism och optisk sökare väger några få hekto). Det som däremot spelar stor roll för vikten är vilka optiska prestanda man kräver. Skall du bygga ett högpresterande och ljusstarkt objektiv blir det ungefär lika stort oavsett om du har spegel eller inte. Varför? Eftersom man tvingas till i stort sett samma retrofokuskonstruktioner som om man haft en spegel. Kika på Sonys högpresterande objektiv till A7-kamerorna - de är precis lika stora och tunga som motsvarande objektiv för Canon/Nikon/Pentax.
Missförstå mig inte, jag håller med om att spegelfritt kommer att dominera i framtiden, och jag håller med om att det är bra att vi nu har utrustningsalternativ som prioriterar vikt och storlek. Jag vill bara påpeka att det i huvudsak är a) ljusinsamling och b) optiska prestanda som styr vikten och storleken på utrustningen.