Flash Gordon
Aktiv medlem
Ja men det har jag väl aldrig hävdat! Det är nog du bara du som hävdar att åt mig just nu. Det jag säger är bara att vi ibland har kortare och ibland lite längre avstånd i prestanda mellan APS-C och FF precis som Martin hävdar när han skriver att "skillnader består" fritt citerat. Jag tror inte det är särskilt kontroversiellt att hävda det.
De små sensorerna som utvecklas snabbast ligger ofta i en eller flera generationer senare teknik. När den blir billigare att tillämpa på större sensorer så sluts gapet när de kameror kommer som får de då senaste FF-sensorerna. Så är det och har varit ett bra tag nu. Senast det begav sig var ju när Sonys 24 MP sensor kom i NEX 7 och den sensorn i en del avseenden presterade lika bra och bättre än den som satt i Leicas M9 (tror jag det var). Men den ordningen återställdes när det kom nya FF-sensorer igen. Man kan ju även nämna det faktum att Exmor-R den bakbelysta sensortypen först kom till kompakterna och det skedde kanske för en fyra fem år sedan. Först för ett drygt år sedan kom det i A7r II också men än idag finns ingen bakbelyst APS-C i någon Sony-kamera i alla fall. Möjligen tog Samsung fram en sådan innan de somnade in helt.
Jag tillhör verkligen de som också skrivit en hel del om den avtagande nyttan med nya stora sensorer när det gäller bildkvalitet rent generellt och mycket av det beror ju på att vi nu ser att vi är rätt mycket tekniskt hemma nu prestandamässigt med de sensorer och systemkameror som finns nu. Jag ser själv väldigt små incitament för att skaffa mig nya kamerahus och jag har både flera FF-hus och ett nyare APS-C -hus att jämföra med. Det är snarare helt andra faktorer än sensorerna som gjort det meningsfullt att hålla sig med olika typer av kamerahus för de som nu gör det och det har Martin redan avhandlat.
Ska man säga något generellt om tidens tecken så är det väl att alla dagens systemkameror är så pass bra att de nog sällan är kamrorna som är flaskhalsarna i bildskapandet - eller som Martin skrev så är det mesta vi har i den vägen nu "good enough". Så jag tror det är onödigt att lägga alltför mycket energi på att slå in de öppna dörrarna idag. De som ändå gör det har nog mest ett eget behov att rättfärdiga sina val för sig själva, vilket också är rätt förspilld energi eftersom det är svårt att välja "fel" idag, vad man nu än väljer.
Du för ursäkta om jag började bli trött och hade haft en lång debatt med en Jonas som kom med rena felaktigheter i flera inlägg.
Så kanske formulerade jag mig klumpigt.
Du har helt rätt i att sensorer går delvis i generationer. Fast inte helt. Se på nya Nikon D5. Den har varken hög upplösning eller bra DR för det är inte fokus för den tänkta målgruppen.
Fast för rätt användare är den säkert en drömkamera.
Trådar som denna irriterar mig något för den blir gärna av typen PC vs Mac.
Så låt oss säga att nästa generation av sensorrer för FF blir lite bättre. Mycket bättre DR kan man med dagens teknologi inte nå.
På papperet kan man säkert påvisa en skillnad.
Fst vad betyder det för någon som köper en ny kamera med dessa egenskaper. Ser jag verkligen att bilderna blir bättre? OM jag skriver ut i rimliga storlekar kan jag då se en skillnad jämfört med den gamla kameran. Du har ju också en A2 skrivare. Vad ser du?
Jag ser ju inte ens skillnad mellan Sonys MF sensor på 50C och en 5DMKIII med sämre objektiv.
Vad jag saknar och är den en diskussion om den praktiska nyttan.
En kamera är mer än bara bildkvalité. I slutändan är det om hur jag upplever helhetslösningen.
För att återgå till hur vi är olika.
Jag är en Appple guy. Jag trivs bäst med Mac. Det har jag gjort sedan den första Macitochen.
JAg startade i PC världen för väldigt många år sedan. Jag var en av de första som fick en PC med fantastiska 10 Mb hårddisk. Nägra år senare blev det Mac och plötsligt stämde allt bättre.
Jusr för det stämde bättre för mig.
Under många år körde jag bara PC. Sedan fick jag själv välja och då blev et igen Apple. NU gnaska förändrat.
Det var som at komma hem.
Sedan har jag ofta på grund av mitt jobb tvingats köra både Mac och PC.
Jag har inga problem att jobba i någon av operativen. Fast får jag välja blir det Macen. För den passar bäst för mig. Det innebär inte att jag ser ner på PC användare. DEt är bara jag är mer Mac än PC.
På samma sätt som jag föredrar BMW före Mercedes.
Vi är olika och det skall vi tillåtas att vara.
Jag var på väg mot Sony A7RII för jag började bli trött på Canon efter 13-14 år.
Testade och klämde på kameran flera gånger hos Scandinavian Foto men det stämde inte. DEt var för mycket rattande i menyer som jag dessutom fann ologiska. När jag sedan tittade på objektiven var det ganska många som inte fick bra kritik. De som fick det var dessutom extremt dyra. Jag gilar inte att gå in i menyer när jag fotar. Det skall vara praktiska reglage när fotar. Jag skall kunna ändra basinställningar snabbt. Ingen djupdykning i meny systemet.
Jag har suttit timmar ibland och undrat vilken inställning jag ändrat på min Cano som ger så konstiga resultat. Ofta av misstag.
Så jag gick vidare på ett annat spår som jag slirat in på när jag bytte ut en av mina Canon kameror till en lätt kamera. Det var X-PRO1. En kamera som hade mycket bra men mest klarade saker som höll sig ganska still. Med X-PRO2 kom förändringen. Nu var den väldigt allround.
Kanske är jag en kuf och helt udda i min uppfattning. Fast jag tror inte det.
Vad det hela för mig gå ut på av vad är den praktiska nyttan/nackdelen. För det ena måste oftast köpas med den andra.
Nu tror jag att jag haft nog av den här debatten . Den kommer fortsätta länge till precis som alla PC- VS Mac debatter alltid gör.