ANNONS
Annons

Applicera logga på 1000st bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska bränna en del bilder till en kund men innan dess så skulle jag vilja sätta min logga på bilderna på ett snabbt sätt. Det handlar om ca 1000 bilder.

Någon som vet om man kan göra det i något program t ex Lightroom eller PS? Hur gör man det så att appliceringen på 1000 bilder går snabbt och gärna automatiskt?

Tacksam för svar!
/Marie

Det finns en ruta du kan kryssa i i export-dialogen i Adobe Lightroom som heter "Add Copyright Watermark". Denna tar väl iof endast copyright-parametern från EXIF-datan till bilden och lägger på, och inte någon speciell logga.

Du kan göra ett funktionsmacro i PS och sedan köra ett skript där du lägger in ditt macro.
Det viktiga är att du ser till att din logga hamnar på ett ställe på bilden som kommer med oavsett om du har en liggade eller stående bild och även att loggan kommer med på dina minsta bilder. Mao lägg in funktionsmacrot på en stående liten bild, då är du säker på att få med den på alla bilder.Funkar dock bäst om bilderna är ungefär i samma storlek(Bredd).
Macrot spelar du in i "Funktion" och skripet kör du i "Bildbearbetaren"
Lycka till

genne skrev:
Det finns en ruta du kan kryssa i i export-dialogen i Adobe Lightroom som heter "Add Copyright Watermark". Denna tar väl iof endast copyright-parametern från EXIF-datan till bilden och lägger på, och inte någon speciell logga.

Måste fråga, vad jag kan se finns det inga som helst inställningar för denna watermark-funktion? Rätt opraktiskt. Mycket annat går ju att finjustera in absurdum i LR.

Jag kan också rekommendera Faststone viewer, det löser detta problem snabbt och enkelt.

Det var en tid sedan jag lade in detta tråd och fortfarande har jag inte löst problemet. Någon föreslår Faststone men då jag arbetar på MAC funkar inte det.

Att göra macro i PS funkar inte heller hur jag än gör. Prövat att göra macro där jag på en bild lägger på min egengjorda stämpel, copyright, och sedan sparar som. Öppnar en ny bild och kör macrot. Stämpeln kommer inte med. Av någon anledning verkar inte macrot registrera att jag använder Brush med stämpeln.

Har även provat med att markera ett annat dokument med loggan som jag sedan drar över till bilden. När jag sedan kör macrot blir det stop. Överföringen av loggan vill inte registreras.

Har även provat med att rita dit en Copyright. Men den hamnar på olika platser beroende på om det är liggande eller stående bild.

Tips?

/Marie

Jag har min logotyp i ett separat dokument som jag öppnar, markerar och kopierar till vanliga copy/paste-bufferten innan jag kör igång en batchutsparning.

I mitt script för att applicera logotypen har jag ett paste/klista in-kommando och då hamnar logotypen i ett eget lager som sen automatiskt kan läggas nere i hörnet eller var man nu vill ha den med hjälp av align-kommandot.

Stämpel fick jag aldrig att funka bra och ren text är inte aktuellt. Även om det är bökigt att man inte får använda ctrl+c på något annat under tiden som scriptet rullar så är jag tillräckligt nöjd för att inte orka bråka mer.

henq skrev:
Måste fråga, vad jag kan se finns det inga som helst inställningar för denna watermark-funktion? Rätt opraktiskt. Mycket annat går ju att finjustera in absurdum i LR.
Om du söker lite här i forumet, så kan du hitta hur du kan göra det med LR, genom en plugin som heter LR mogrify.

/Daniel.

Har även provat med att rita dit en Copyright. Men den hamnar på olika platser beroende på om det är liggande eller stående bild.

Tips?

Problemet med stående vs. liggande bild går ju att lösa genom att köra processen (när du väl har hittat en metod som funkar alls.) delad i två steg. En för stående och en för liggande. Lite mer jobb, men knappast särskilt betungande.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar