Annons

Använda PMS-guide för att rätta till skrivarfärgerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lärfars

Aktiv medlem
Jag har problem med att min skrivare (Canon IP5000) skriver ut färgerna fel, det blir inte riktigt som jag tänkt mig. Jag testade att printa ut några PMS-färger i från Photoshop och jämförde sen dessa mot en PMS-guide. Borde det inte överensstämma någorlunda då eller är jag ute och cyklar? Det är framförallt de gula färgerna som blir fel, min skrivare skriver för mörkt jämfört med guiden.

Hej Johan

Man kan väl säga att de ska stämma väldigt bra men det hela bygger på att man har papper som klarar av detta, bläck och profiler som kommer överens med skrivaren.

Har ingen erfarenhet utav just denna skrivare som du har men det är ju proffs modell från Canon med 12 patroner, så visst ska den klara av detta om du använder rätt papper och rätt profil.

Mvh Amin

Lärfars skrev:
Jag har problem med att min skrivare (Canon IP5000) skriver ut färgerna fel, det blir inte riktigt som jag tänkt mig. Jag testade att printa ut några PMS-färger i från Photoshop och jämförde sen dessa mot en PMS-guide. Borde det inte överensstämma någorlunda då eller är jag ute och cyklar? Det är framförallt de gula färgerna som blir fel, min skrivare skriver för mörkt jämfört med guiden.

Re: Re: Använda PMS-guide för att rätta till skrivarfärgerna?

Glömde skriva detta.

Det finns verktyg som du kan använda för att se hur stor skillnad det är på ett visst Pantone färg mot en profil som du har.
Sedan kan programmet också ge RGB eller CMYK värden för att få skillnaden ännu mindre.

Är tyvärr lite avancerat att förklara hur det hela fungerar i ett forum, och så hänger det på att din profil är 100% korrekt.

Om du är intresserad om hur du kan göra detta kan du alltid höra av dig till mig så försöker jag hjälpa dig.

Mvh Amin

Amin Color skrev:
Hej Johan

Man kan väl säga att de ska stämma väldigt bra men det hela bygger på att man har papper som klarar av detta, bläck och profiler som kommer överens med skrivaren.

Har ingen erfarenhet utav just denna skrivare som du har men det är ju proffs modell från Canon med 12 patroner, så visst ska den klara av detta om du använder rätt papper och rätt profil.

Mvh Amin

Hej Amin,

Det är tyvärr ingen proffsmodell utan en konsumentmodell med 5 patroner, jag vill inte lägga ner några pengar på att kalibrera och fixa utan tänkte försöka få det så bra som möjligt med dom resurser jag har, och det jag har är en PMS-guide. :)

Det jag ser när jag printar ut framför allt "PMS Yellow" så är min utskrift mycket "mastigare" gul än PMS-guidens som är mera vit, hur gör man om man vill justera enbart en färg liksom...ååååhh jag känner att jag är dålig att förklara! :)

Ok, kollade modell numret lite för snabbt.

Men den skrivaren har jag erfarenhet utav och den bör kunna skriva ut dina PMS färger, åtminstone de flesta utav de.

Programmet jag snackade om är Gretagmacbeths (nu x-rite) ColorPicker.
Kostar en massa pengar men fungerar i demo läge och den kan göra det du behöver göra i demo läge så därför är den typ gratis kan man säga för ditt ändamål.

Angående profil kan du ju testa med profilerna som canon ger dig och se hur det fungerar.

Kan du möjligen skriva vilken Pantone nummer detta problem färg har?

Mvh Amin

Lärfars skrev:
Hej Amin,

Det är tyvärr ingen proffsmodell utan en konsumentmodell med 5 patroner, jag vill inte lägga ner några pengar på att kalibrera och fixa utan tänkte försöka få det så bra som möjligt med dom resurser jag har, och det jag har är en PMS-guide. :)

Det jag ser när jag printar ut framför allt "PMS Yellow" så är min utskrift mycket "mastigare" gul än PMS-guidens som är mera vit, hur gör man om man vill justera enbart en färg liksom...ååååhh jag känner att jag är dålig att förklara! :)

Jag har testat med Canons profil "Canon ip5000 SP4". Enligt vad jag har förstått så är det den profilen jag ska ha till min skrivare med papperet PP-101 från Canon.

Den färg jag har problem med just nu heter bara "Pantone Yellow C" och finns på första fliken "Pantone Basic Colors".

Den utskriften jag får från skrivaren ser mer ut som PMS 109 C, tittar man på blandningen på den färgen så innehåller den 98,5 % Pantone Yellow och 1,5 % Warm Red, kan det vara så att det är den röda som spökar. Det jag gjorde när jag testade igår var att printa ut enbart PMS Yellow C, körde dokumentet i Adobe RGB och valde att skriva ut med ovanstående profil, och sen i skrivardrivrutinen sätta manuell färghantering, aktivare ICC, men sen dra lite i de reglage som finns, en för varje färg. När jag drog ner den gula så långt det gick stämde den rätt bra, men då var t.ex. den bruna helt off, men det kanske var cyan som man skulle ha justerat istället...

Men allt det där kanske löser sig om man testar det där programmet du nämnde, ska testa det när jag sitter på datorn som är kopplad till skrivaren.

Hej igen.

Kollade detta färg mot några profiler som vi har skapat och det är på typ Glossy eller Satin variant utav papper som den kan efter likna Pantone färgen.

På Epsons premium semiglossy på en epson 4000 pro så får vi en delta värde på 2.6 Delta E 2000

Kan få ner detta till 2.1 om man gör editeringa manuellt.

Delta E 1 är så pass litet skillnad på från original att man knappt kan se skillnaden.

Delta E 2 och neråt skulle jag kalla väldigt bra utan att man behöver oroa sig över skillnaderna.

Självklart vore det ultimata delta E 0

Ja säg till om du behöver någon hjälp med Colorpicker, kan skapa en video om du vill som du kan kolla för att förstå hur det fungerar.
Men om du lägger ner ca 5 min tid så tror jag att du kommer förstå själv.

Mvh Amin

Lärfars skrev:
Nej, det har jag inte, men jag tror inte det spelar någon roll i detta sammanhang, eller tänker jag fel?

Sådär, nu sover ungarna och jag är vid rätt dator! :) Vilket program är det jag ska ha? Det fanns en uppsjö på x-rite.com

Problemet är att jag inte hittar någon fil för nedladdning alls...är jag på rätt sida?? Jag hamnade i deras onlineshop där dom ville ha $2000 som jag inte hade! :)

Jag hann inte testa så mycket förren sent igår och jag ska vara ärlig, jag fattar ingenting!! :)

Eller, jag får inte igång Profile Maker, den säger HASP not found och sen stänger den ner.

Ok det var konstigt för om man inte har haspen så ska den gå igång i demo läge.
Har testat hos oss här och den går igång utan haspen.

Du kanske måste installera hasp delen vid installation för att det ska fungera.

Jag kan testa på måndag igen genom att ta bort vårt hasp för att se vad den säger.
Återkommer då.

Mvh Amin

Lärfars skrev:
Jag hann inte testa så mycket förren sent igår och jag ska vara ärlig, jag fattar ingenting!! :)

Eller, jag får inte igång Profile Maker, den säger HASP not found och sen stänger den ner.

Lärfars skrev:
Jag har testat med Canons profil "Canon ip5000 SP4". Enligt vad jag har förstått så är det den profilen jag ska ha till min skrivare med papperet PP-101 från Canon.,

Ursäkte ett inhopp i tråden, men hur har du kommit fram till at det är SP4 som gäller? Jag tänker närmast på "4", jag har inte kunnat hitta någon dokumentation på vilken siffra man skall gå på. Jag tolkade det som att siffran följer det kvalitetsläge som man kan ställa in i skrivardrivrutinen och då är väl 1 högsta kvalitén?

Det jag gjorde när jag testade igår var att printa ut enbart PMS Yellow C, körde dokumentet i Adobe RGB och valde att skriva ut med ovanstående profil, och sen i skrivardrivrutinen sätta manuell färghantering, aktivare ICC,

Skall man inte deaktivera ICC på skrivaren och välja "Ingen" om man man kör med en profil i Photoshop?

Nyfiken.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar