iSolen.se
Guest
Hehe, om det inte var teknisk förklaring, den förra, så ska du nog inte bli lärare Kan lova att ingen som inte fotar kommer förstå dina icke tekniska förklaringar.
Det jag läser av dina svar får mig att förstå att du kan en hel del om detta så jag är tacksam att du besvarar mina kommentarer/frågor.
Siten du länkade till inger inget större förtroende dock då författaren använder sig av meningar som denna:
"This is why there can never be an effective software antialias filter."
och andra misstag i texten.
Säger man på det sättet så förstår man sig inte på tekniken och dess utveckling. Det är rätt grundläggande inom teknik att aldrig påstå aldrig.
Man måste inte heller skapa ETT filter mjukvarumässigt som klarar motsvarande AA-filter effekten utan man kan faktiskt skapa flera mjukvarufilter som jobbar tillsammans.
Här är en bild, tyvärr inte i full storlek, som visar ett foto som tagits med kamera utan AA-filter och sen efterbehandlats för moiren i LR. Personligen tycker jag det ser bra ut, det som kan ses.
http://nikonrumors.com/2012/02/04/w...kon-d800e.aspx/comment-page-2/#comment-230298
Sen har vi de tester mellan AA och icke AA hos bythom som fått mig att tänka till också:
http://bythom.com/nikond3xreview.htm
Gå ner till över halva sida, sektionen "Resolution". Det är ganska kraftiga förbättringar utan AA-filter och även om man får CA och moire så tycker jag det tyder på att programvarorna klarar av båda dessa problemen väldigt bra redan nu.
Har ni sett Adobe's presentation i slutet av förra året (tror jag det var) där dom presenterar ny teknik som gör att dom kan få enormt suddiga bilder att bli skarpa igen? nu har jag för mig att de bilderna var rörelseoskärpa, inte för att jag vet alla detaljer om vad som gör skillnad i detta men bara för att vara korrekt av mig vill jag påpeka det.
Ola, du har dock fått mig att tänka till ytterligare nu så att jag nu hamnar mer i mitten i valet mellan de två versionena av D800, så nu vet jag varken in eller ut
Du skulle bara kollat bilden på barnvagnen
Men som sagt, det finns många exempel där man kan se för och nackdelarna.
Jag har också haft en D70 som hade alldeles för svagt AA filter. Många regnbågar blev det.
En canonkompis ska köpa D800 utan filter. Han kommer dock bara använda den i studio för modellfoto så han kan ha kontroll på miljön. Ute kommer han köra sina vanliga canonkameror.
Själv kommer jag att köpa den vanliga D800.