Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal kommentarer i bildlistorna

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Som jag fattar det var det skyltar även på bilder som inte lagts i någon pool?
Jo så var det. Jag håller med om att vi inte behöver "puffa" för kommenterande på bilder som inte är begärda kritik på. Jag har ändrat det nu.
 
clindh skrev:
Jo så var det. Jag håller med om att vi inte behöver "puffa" för kommenterande på bilder som inte är begärda kritik på. Jag har ändrat det nu.

Låt vara att uppmaningen till att bli först ut att kommentera försvann för de bilder där kritik inte efterfrågats, men efter denna ändring syns alltså inte heller antalet kommentarer för bilder utanför bildpoolerna. Det kanske var tanken, men jag tycker det känns ologiskt att se antalet kommentarer för vissa bilder men inte alla.
 
Re: Re: Jag blir störd ...

clindh skrev:
Vi kanske skulle gjort den ännu skrikigare - så man blir än mer motiverad att kommentera alla bilder för att få bort dem... :)
Undrar om inte blinkande gifar skulle slå bättre då?

Men allvarligt talat så tror jag en måttlig gråton skulle funka i stället för det gröna (om något alls funkar.) De som vill satsa på de bilderna kommer lätt att se dem även med måttligare färgval, men tummarna skulle inte förtas så mycket som de gör av den gröna nu för oss andra som inte klarar att se bilderna så lätt bland det gröna. Jag har uppriktigt svårt att koncentrera mig på tummarna med skylten som är nu och föredrar att se bilderna bättre.
 
Senast ändrad:
Tanken med färgen var att göra en "glad" knapp som syns och som motiverade till att kommentera. Den ligger ju i en lista med små thumbnails så att det skulle störa själva bilden tycker jag är mindre bra argument.

Erik hade först gjort en grå diskret, men den tyckte jag kändes för dyster, och bad om något med mer pepp i. Då blev det den gröna.

Nu har vi lagt den grå så får ni se. Personligen tycker jag att den försvinner och därmed förlorar den lite sitt syfte, nämligen att locka till att skriva en kommentar. Syftet var inte att skapa en knapp som matchar bilder.
 
elmfeldt skrev:
Nu har vi lagt den grå så får ni se. Personligen tycker jag att den försvinner och därmed förlorar den lite sitt syfte, nämligen att locka till att skriva en kommentar. Syftet var inte att skapa en knapp som matchar bilder.

Jag tyckte inte den gröna var sådär våldsamt störande men den grå nyansen blev mer behaglig. Håller dock med om att den kan försvinna och förlora sin funktion. Fortsatt grå nyans men med större typsnitt kanske?

Däremot tycker jag det är olyckligt att en räknarfunktion återinträtt.

/Johan
 
Topp!

Jag tror den är tillräckligt tydlig ändå med sin form som skiljer från de som bara har text. (och Erik verkar ha god smak, första tanken är ofta bäst;))
 
Tror inte större typsnitt fick plats eftersom bredden är begränsad. Inte helt säker på att antalet kommentarer är rätt, men har inte funderat klart på det ännu.

Vad är största nackdelen? Kommenteringshets eller att man hellre klickar på en bild med många kommentarer?
 
lottawe skrev:
Topp!

Jag tror den är tillräckligt tydlig ändå med sin form som skiljer från de som bara har text. (och Erik verkar ha god smak, första tanken är ofta bäst;))

Låter mer som ett designargument än ett funktionsargument, och tanken med mitt beslut var inte att skapa den snyggaste knappen.
 
elmfeldt skrev:
Vad är största nackdelen? Kommenteringshets eller att man hellre klickar på en bild med många kommentarer?
Sist siffran fanns var det väl det sistnämnda? De med många kommentarer tjänade på det?

Jag tror inte riktigt på siffergrejen, men har inte mot heller.
Något jag däremot tror massor på är att kommenterandet skulle bli bättre (kanske inte mer, men med högre kvalitè) om bra utvalda kommentarer lyftes fram på indexsidan. Tror också på ett upp/nertummesystem där både den som fått samt betraktare kunde ge tummar vore gott och kanske inspirera/motivera några fler att kommentera också.

EDIT: till ditt senaste inlägg. Design och funktion hör snarare ihop än vad det mottalar varandra. "Fel" design fyller sällan funktion utan rör till och irriterar ögat i stället för att uppfylla.
 
elmfeldt skrev:
Vad är största nackdelen? Kommenteringshets eller att man hellre klickar på en bild med många kommentarer?

Jag tycker en räknare som visar summan av kommentarer en bild fått känns som ett starkare dragplåster och borde således vara den största nackdelen då den inte är till gagn för de bilder med inga eller få kommentarer.

/Johan
 
Alltså, den gröna färgen var ful och stjäl definitivt blicken och stör översikten, men den fyller sin funktion. Den diskreta grå knappen smälter in mycket bättre och stör inte alls, men det känns som att den helt förlorat sin poäng.

Jag tror det vore bra att ha den fula gröna färgen under nån månad eller två och sen utvärdera hur den funkade.

Kanske behöver vi bli lite störda när vi skannar tumnaglar :) Kanske är det nåt sånt som behövs för att påminna att vi är där för att ge bildkritik :)

/Maria
 
emtre skrev:
Alltså, den gröna färgen var ful och stjäl definitivt blicken och stör översikten, men den fyller sin funktion. Den diskreta grå knappen smälter in mycket bättre och stör inte alls, men det känns som att den helt förlorat sin poäng.

Jag tror det vore bra att ha den fula gröna färgen under nån månad eller två och sen utvärdera hur den funkade.

Kanske behöver vi bli lite störda när vi skannar tumnaglar :) Kanske är det nåt sånt som behövs för att påminna att vi är där för att ge bildkritik :)

/Maria

Ja, det så var det ju. Beslutet var ju som sagt inte att skapa den snyggast knappen utan en Pepp-knapp. Jag tror den gråa ligger en stund nu och så inom kort så gör vi en ny som är snyggt-jättepeppig, inte fult-jättepeppig och inte heller snyggt-osynlig. (Jag hoppas att det går :)
 
Tycker också en funktion med tumme upp eller ner skulle ge betraktarna en möjlighet att visa hur bilden upplevs av dom. Alla är nog inte bra på att ge kritik på ett traditionellt sätt. En fingervisning om ens bild håller en god kvalitét vore önskvärd. En köpare kan ju fastna för en bild utan att kunna med vackra ord beskriva varför han köper den. Det finns många som är nya inom fotograferandet som säkert vill ge sin synpunkt men de behärskar kanske inte alla facktermer eller kan beskriva varför de gillar bilden. En tumme upp eller ner kan kanske räcka för de som vill markera sin syn.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.