ANNONS
Annons

Maj 2023

Produkter
(logga in för att koppla)
För egen del försöker jag undvika negativ kritik och lämnar sällan eller aldrig kommentarer till bilder som jag inte tycker är bra, vilket egentligen är fel men grundar sig på att jag vet att många har svårt att hantera detta. Ofta avvaktar jag till fotografen ifråga ställer en konkret fråga till mig.

[…]

Konstruktiv kritik är annars det som driver utvecklingen.
En fotbollstränare som gapar och skriker åt sina trötta spelare i slutet av matchen att de måste ta i mera och kämpa hårdare ger sällan resultat. Men en tränare som i förväg förstår vad som kommer att hända och möblerar om i positionerna i laget för att överrumpla motståndet kan vända underläge till överläge ganska snart.

Alltså egentligen: Se vad som är fel (i resultatet), men beskriv vad som ska göras annorlunda (i metoden).

Konstruktiv kritik är annars det som driver utvecklingen.
En fotbollstränare som gapar och skriker åt sina trötta spelare i slutet av matchen att de måste ta i mera och kämpa hårdare ger sällan resultat. Men en tränare som i förväg förstår vad som kommer att hända och möblerar om i positionerna i laget för att överrumpla motståndet kan vända underläge till överläge ganska snart.

Alltså egentligen: Se vad som är fel (i resultatet), men beskriv vad som ska göras annorlunda (i metoden).

Konstruktiv kritik är för mig underförstått. Kritik som inte är konstruktiv är aldrig utvecklande.

Negativ kritik kan vara konstruktiv men är sällan det, positiv kritik är också sällan konstruktiv men borde vara det.

Sedan kan det vara mer utvecklande om vi tycker olika eller om vi ska diskutera oss fram till en enad syn. Vissa kan uppleva ett bråk, den andra ser en intensiv diskussion. Det viktiga är däremot att vi alla har respekt för varandra, det skapar öppningar för alla inblandade.

Negativ kritik kan man utforma som "Om du gör så här i stället..." Då kan den leda till förbättring.
Jag fotograferar ibland lite som Petter, fast det är inte fotbollsspelare, utan orienterare. Där blir det (för mig) tråkigt ibland för det som uppskattas av andra är en "bra" bild på någon de känner, eller dem själva. "Bra" definieras som går väl att känna igen.
Ibland hoppar jag utanför skaklarna och har med rörelseoskärpa, ovanliga bildvinklar eller vad det nu kan vara. Aldrig någon mer än jag själv som verkar uppskatta dem. Men det må vara hänt, jag ska ju också ha kul.

Här är dock en bild som bryter mönstret lite, inte för att han gör något ovanligt (han ska målstämpla), utan för att han gör det på ett lite ovanligt sätt.

APR39726.JPG

Negativ kritik kan man utforma som "Om du gör så här i stället..." Då kan den leda till förbättring.
Kritik betyder omdöme (från grekiskans ord för "döma" eller "domare"), men det blir sällan konstruktivt om omdömet bara är baserat på tyckande. En förklaring behövs för att den kritiserade ska kunna förstå kritiken. Även det som är bra behöver förklaras.

Kritiken bör också helst vara objektiv till del. I dagens samhälle tycks ofta alla åsikter anses vara lika värda oavsett hur underbyggda de är. Jag tror att alla skulle vinna på att åsikter blir mer faktabaserade (och inga alternativa fakta, tack!).

Kritik betyder omdöme (från grekiskans ord för "döma" eller "domare"), men det blir sällan konstruktivt om omdömet bara är baserat på tyckande. En förklaring behövs för att den kritiserade ska kunna förstå kritiken. Även det som är bra behöver förklaras.

Kritiken bör också helst vara objektiv till del. I dagens samhälle tycks ofta alla åsikter anses vara lika värda oavsett hur underbyggda de är. Jag tror att alla skulle vinna på att åsikter blir mer faktabaserade (och inga alternativa fakta, tack!).
Vi måste alltså ha en objektiv definition av vad som är en ”bra bild”?

När domare i ”bedömningssporter” som konståkning, dans eller dressyr sätter poäng är det från tydligkriterier. En skapligt objektiv metod.
När tittare på tv får ringa in och lägga sina poäng på olika tävlande förefaller det vara väldigt subjektivt. Röstar kanske hellre på den kändis de har som idol än på den som för stunden presterade bäst.

Men när domare i dressyr sätter sina poäng så är det på andra kriterier än domarna som sätter betyg i konståkning.

vi behöver alltså sätta objektiva kriterier för olika genres inom foto för att avgöra vad som är en bra bild inom respektive.

Eller så låter vi den så kallade ”ignoranta massan” rösta subjektivt

”Fel låt vann” varje år när det var en utbildad jury som bedömde Melodifestivalen. Detta är inte alls lika vanligt nu när pöbeln själv får välja

Egentligen är det inte så svårt.
Den som ber om kritik får vara beredd på att det kan svida lite.

På nätet där man är i stort sätt anonym så är det ganska riskfritt att ge "negativ" kritik eller sämre omdöme. Det blir skillnad öga mot öga då det blir mer känsligt att säga sin ärliga mening.

Denna tråd är intressant och andemeningen är väl att det är fritt för den som vill kommentera alla olika bilder. Annars bör man i regel undvika att ge kritik om det inte efterfrågas tycker jag.

Egentligen är det inte så svårt.
Den som ber om kritik får vara beredd på att det kan svida lite.

På nätet där man är i stort sätt anonym så är det ganska riskfritt att ge "negativ" kritik eller sämre omdöme. Det blir skillnad öga mot öga då det blir mer känsligt att säga sin ärliga mening.

Denna tråd är intressant och andemeningen är väl att det är fritt för den som vill kommentera alla olika bilder. Annars bör man i regel undvika att ge kritik om det inte efterfrågas tycker jag.
Vi utsätts alltid för vår omgivnings kritiska granskning. På jobbet. På restaurang. I bilkön. På bussen. Vi tar till oss av ibland sublima signaler. Vi lär oss och anpassar oss. Ibland förstärks ett beteende för att omgivningen visar gillande, ibland dämpar vi ett beteende för att vi fattar att det inte passar.
Delar vi bilder med andra så får vi självklart kritiska signaler. Uteblivna gilla-tummar är också kritik. Men inte så konstruktiv.

Det kan rent av vara omdömeslöst att ge ogenomtänkt kritik 😜

• Gilla
Reaktioner: PMD
Många som inte fotograferat under maj 2023, eller är ni blyga för att visa fram era bilder?

Många som inte fotograferat under maj 2023, eller är ni blyga för att visa fram era bilder?
Jag är inte det minsta blyg. Närmare fem tusen bilder från maj direkt ur kameran ligger helt ostädat publicerat publikt på Flickr. Det är öppet för vem som helst att titta, tycka, ladda ner. Ungefär en procent av dem ligger lika öppet publicerade på Instagram.
Men jag tror att de två ni fått se räcker för att fatta vad det rör sig om. Målgruppen är mycket smal. Jag har väl ett fyrtiotal personer som går in och kollar efter varje match.

Jag bidrar med en bild av mig själv när jag kör motorcykel. Jag har dock inte fotograferat mig själv, och bilden har utsatts för en hel del av Photoshops nya funktioner :) Den färdiga bilden är i alla fall gjord i maj 2023 ...

Det är alltså inte något klipp-och-klistra inblandat här, utan jag har utgått från bilden av mig på MC:n och sedan stegvis låtit Photoshop generera omgivningarna enligt instruktioner.. Det enda som existerar i verkligheten på denna bild är alltså jag.

storstad.jpg

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar