Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Maj 2023

Produkter
(logga in för att koppla)
En dagsfärsk liten upptäkt. Texten på fönstret på nya restaurangen halvvägs till jobbet lägger en skugga precis på bänken där innanför. Också en sorts fotografi.

IMG_6695.jpeg

Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Aktiviteten på FS är uppenbarligen inte så låg som Terje skrev i startinlägget om man ser till denna tråd och "systertråden" om vad som är en bra bild. Det som möjligen är lite trist är att det nästan bara är samma folk som skriver i nästan alla andra trådar som bidrar, och kanske just därför andra håller sig borta ...

Det stora problemet som jag ser det är hur vi ska få in nya deltagare i forumen på samma sätt som det var för 20 år sedan när det hela tiden kom nya. Just nu är forat mest för inbördes beundran/munhuggning/ordmärkande etc ...

De få nya som kommer in och ställer frågor blir snart bortskrämda av de diskussioner i tråden där alla gamla forumrävar börjar diskutera sinsemellan. Så här har det varit i flera år, och jag vet inte om det ens är möjligt att lösa.

Aktiviteten på FS är uppenbarligen inte så låg som Terje skrev i startinlägget om man ser till denna tråd och "systertråden" om vad som är en bra bild. Det som möjligen är lite trist är att det nästan bara är samma folk som skriver i nästan alla andra trådar som bidrar, och kanske just därför andra håller sig borta ...

Det stora problemet som jag ser det är hur vi ska få in nya deltagare i forumen på samma sätt som det var för 20 år sedan när det hela tiden kom nya. Just nu är forat mest för inbördes beundran/munhuggning/ordmärkande etc ...

De få nya som kommer in och ställer frågor blir snart bortskrämda av de diskussioner i tråden där alla gamla forumrävar börjar diskutera sinsemellan. Så här har det varit i flera år, och jag vet inte om det ens är möjligt att lösa.
Vi kan väl prova. Vi som tycker om att diskutera får väl helt enkelt låta bli.
Hur länge ska vi vara tysta?

Jag tycker att det är dåligt att försöka tysta folk som är aktiva i forumet. De senaste veckorna har det dykt upp flera trådar med frågor från "nybörjare" i vilka de har fått många vettiga svar, till stor del av medlemmar som är aktivare än andra. Sånt ska uppmuntras snarare än motarbetas.

Det var fotobollfoto som föreslog att de aktivaste medlemmarna i forumet ska vara tysta ett tag.

[…]

Det var detta stycke som fick mig att fundera. Jag vill inte skrämma bort någon ny (eller gammal) med mitt diskuterande.
Det kanske alltså är bäst att hålla sig borta ett tag och låta några nya blommor blomma

Den 24:e maj. På väg till tåget mot Uppsala fastnade jag för ljuset i trappen upp till perrongen i Örbyhus. Måste passerat här tusen gånger men inte noterat detta tidigare.

24052023-Instagram24 maj 2023-DSCF2869.jpg

Vårbruk på Gotland. Snustorrt i jorden. Vem kör traktorn? Mannen i förarhytten ser ut att äta smörgås och prata i telefon.
001-DS8_5481.jpg

Jag tycker att det fenomenet har minskat de senaste åren, men borta är det förvisso inte (se bara denna meta-diskussion :). I morgon är det inte längre maj, som tur är, och då har den här tråden passerat bäst-före-datum.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar