Annons

Ang bilder på hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)
huh??
han får i stort sett posta vilka bilder han vill såvida det inte är i kommersiellt syfte så länge bilderna har bilder han själv fotat.

Vad säger du om det här, som publicerats ett otal gånger här i forumet då (mig veterligen i varenda tråd som avhandlar detta ämne)?
3. När behövs det samtycke från avbildade människor på fotografier?
b) när det handlar om en beställd porträttbild enligt upphovsrättslagen 27 §. Om beställaren och den avbildade är olika personer behövs samtycke från såväl beställaren som den avbildade. Beställarens samtycke behövs alltid oavsett hur fotografiet ska användas

Källa: Svenska Fotografers Förbund.

Det beror förmodligen på i vilket land bilderna är tagna och var webhotellet är också. Olika länder har väldigt olika lagar när det gäller detta och Sverige har väldigt slappa lagar när det gäller fotografering. Förmodligen kan det dock bli svårt för en främmande makt att få igenom sin lag för en hemsida som är i Sverige.

Frågan är om vilken lag som gäller om bilden är tagen i land A, hemsidan är på ett webhotel i land B och publiceraren bor i land C.

/Karl

Om jag var otydlig: bilder jag tagit åt en beställare, ex bröllop eller någons barn. Jag är ingen företagare som jobbar med detta utan det är bara en hobby.

Vad jag har läst mig till så räknas bilder på en egen hemsida som reklam/kommersiellt .... Och därför behövs tillstånd..

Men jag är själv nyfiken på vilka regler som gäller då det man kan läsa sig till är lite luddigt.

Får jag lägga upp vilka bilder på okända personer som helst på min hemsida (så länge det inte är kränkande bilder?)

I tex fotsidans tidning så publicerar de bilder från "amatörer" som avbildar folk på stan. Är detta ok utan tillåtelse?

När måste man ha tillåtelse förutom när man ska sälja en bild?

Med vänlig hälsning, Torbjörn

Tillstånd av personer som man kan identifiera behöver man bara ifall man använder det i kommersiellt reklamsyfte.
Det är inte fotografens ansvar utan den som har det i sin i sin reklam. Den som har har i sin reklam har bara upprättat kontrakt att få använda bilden.

Och fotoförbud vs publicering odyl är skilda saker.

Dvs:
Jag kan ta ett foto på ett ställe där det råder fotoförbud på en person vars ansikte man kan se.
Jag får publicera denna bild på min privata hemsida. Dessutom får jag sälja bilden till en bildbyrå.
Bildbyrån däremot måste ha tillstånd av den avbildade personen ifall de vill använda bilden i reklamsyfte. Det betyder inte att fotoggrafen redan äger dessa rättigheter.

/stefan

Hej Stefan.

Jag är med på att det är köparen som måste ha tillståndet ( dock så underförstått så betyder det att jag som fotograf måste ha det då köparen förmodligen inte kan få tag i någon som jag bara fotat i förbifarten, i en anläggning m.m. annat gäller det en modell som är lättare att hitta)

Men det jag har läst mig till ( så som jag förstått det ) är att en personlig hemsidan räknas som "kommersiell reklam" för mig som fotograf och därför får jag inte publicera bilder på personer där utan tillstånd..

Jag har som sagt sökt runt och läst en massa men tycker inte att det finns någon klar skrift om exakt vad som gäller rådande publicering av bilder utan allt känns lite "luddigt" och tolkningsbart.

//Torbjörn

Tillstånd av personer som man kan identifiera behöver man bara ifall man använder det i kommersiellt reklamsyfte.
Det är inte fotografens ansvar utan den som har det i sin i sin reklam. Den som har har i sin reklam har bara upprättat kontrakt att få använda bilden.

Och fotoförbud vs publicering odyl är skilda saker.

Dvs:
Jag kan ta ett foto på ett ställe där det råder fotoförbud på en person vars ansikte man kan se.
Jag får publicera denna bild på min privata hemsida. Dessutom får jag sälja bilden till en bildbyrå.
Bildbyrån däremot måste ha tillstånd av den avbildade personen ifall de vill använda bilden i reklamsyfte. Det betyder inte att fotoggrafen redan äger dessa rättigheter.

/stefan

Men det jag har läst mig till ( så som jag förstått det ) är att en personlig hemsidan räknas som "kommersiell reklam" för mig som fotograf och därför får jag inte publicera bilder på personer där utan tillstånd..

Nej, det gör det inte. Tillstånd av den avbildade krävs endast om bilden används

1. Av en näringsidkare
2. För marknadsföring

Senast ändrad:
Ja.

Långdraget det blev :)

Just det jag tolkat:

2. Om jag som fotograf gör en hemsida "så räknas hemsidan om marknadsföring" och även bilderna jag lägger upp där därav så behöver jag tillstånd från de jag fotat för att publicera.

( som jag förstått det )

Nej, det gör det inte. Tillstånd av den avbildade krävs endast om bilden används

1. Av en näringsidkare
2. För marknadsföring

Just det jag tolkat:

2. Om jag som fotograf gör en hemsida "så räknas hemsidan om marknadsföring" och även bilderna jag lägger upp där därav så behöver jag tillstånd från de jag fotat för att publicera.

( som jag förstått det )
Är du näringsidkare?

För övrigt är det knappast troligt att ett galleri på en fotografs webbsajt är marknadsföring i lagens bemärkelse.

( som jag förstått det )

Bara om du säljer tjänster och det står det på hemsidan. Och man kan inte sälja tjänster under hobbyverksamhet.
Är dina referenser tagna från bildombudsmannen? Han är den enda referensen som "advokat" jag kan läsa om detta och honom skulle jag inte ta för givet att han är duktig inom området.

/stefan

Jag har byggt ihop en enkel hemsidan www.studiophoto.se men tanken är att i framtiden sätta ihop något snyggare.

Då jag bara fotat natur/fåglar tidigare och just gett mig in i studiofoto så har jag försökt att läsa på så mycket som möjligt och kollat runt bland regler och lagar därav frågorna i denna diskussion.

Det jag har läst mig till och som jag har uppfattat det är att "alla" hemsidor kan räknas som marknadsföringsportal... Sen i mitt fall så har jag en fotosida där jag inte har lagt upp priser utan mest som en grund för att visa att jag finns om man skulle tex prata med någon modell för TFP.

Som jag sagt tidigare så anser jag att lagarna/reglerna som man kan hitta är luddiga och det är svårt även för mig som väldigt nogrannt letat efter dessa lagar/regler att få något direkt svar på vad som gäller eller ej.

Har förståelse för att det står olika saker i forum där inte alla har full koll men även på datainspektionen, regeringen m.m. är det svårt (omöjligt ) att hitta ett rakt svar på vad som är ok eller ej..

Som jag sagt tidigare så anser jag att lagarna/reglerna som man kan hitta är luddiga och det är svårt även för mig som väldigt nogrannt letat efter dessa lagar/regler att få något direkt svar på vad som gäller eller ej.

Har förståelse för att det står olika saker i forum där inte alla har full koll men även på datainspektionen, regeringen m.m. är det svårt (omöjligt ) att hitta ett rakt svar på vad som är ok eller ej..
Nej, lagarna är inte luddiga. Vad som står i Lagen om namn och bild i reklam är ganska lätt att förstå.

Sedan är det förstås en annan sak hur detta tolkas av olika domstolar. Det finns ingen som i förväg helt säkert kan säga att "detta är lagligt" respektive "detta är olagligt". Det avgör ju varje domstol i varje fall.

Tack Erland för att du tagit dig tid att svara.

Så:

Jag kan lägga upp vad jag vill ( så länge det inte kan räknas som kränkande eller om det är beställda bilder på min hemsida, Facebook, blogg m.m ) OM min hemsida inte är byggd för att sälja bilder ( som tex en fotografisk hemsida men inriktning på att få in kunder till min fotostudio ).

Men jag kan ta bilder på i stort sett vem som helst och lägga upp på min "vanliga" hemsida.

Mvh Torbjörn

Nej, lagarna är inte luddiga. Vad som står i Lagen om namn och bild i reklam är ganska lätt att förstå.

Sedan är det förstås en annan sak hur detta tolkas av olika domstolar. Det finns ingen som i förväg helt säkert kan säga att "detta är lagligt" respektive "detta är olagligt". Det avgör ju varje domstol i varje fall.

Erland.

Du som verkar ha bra koll på detta runt lagar och regler, jag har en fråga till dig eller om någon annan kan svara.

Jag driver ett företag där jag fotar mina kunder. Jag har skrivit in i vårt regelverk ( företaget bedriver idrottsutövning för privatpersoner och företag ) att företaget har rätten att använda bilderna jag tar på hemsidan, facebook samt i marknadsföring så som affischer m.m.

Funkar detta rent juridiskt att jag har lagt in detta i vårt regelverk?

Det står även i anmälan att man läst och förstått regelverket.

Mvh Torbjörn

Om kunderna skrivit under att de godkänner ett avtal som innebär att du får använda bilderna så borde det väl inte vara något problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar