iSolen.se
Guest
Kanske inte, men fotoförbud och publiceringsförbud är inte samma sak.
Jag ser inget problem för arrangörer / band med bilder som inte publiceras, hur menar du nu?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kanske inte, men fotoförbud och publiceringsförbud är inte samma sak.
huh??
han får i stort sett posta vilka bilder han vill såvida det inte är i kommersiellt syfte så länge bilderna har bilder han själv fotat.
3. När behövs det samtycke från avbildade människor på fotografier?
b) när det handlar om en beställd porträttbild enligt upphovsrättslagen 27 §. Om beställaren och den avbildade är olika personer behövs samtycke från såväl beställaren som den avbildade. Beställarens samtycke behövs alltid oavsett hur fotografiet ska användas
Vad säger du om det här, som publicerats ett otal gånger här i forumet då (mig veterligen i varenda tråd som avhandlar detta ämne)?
Källa: Svenska Fotografers Förbund.
Ja, det får du.Får jag lägga upp vilka bilder på okända personer som helst på min hemsida (så länge det inte är kränkande bilder?)
Ja, det får du.
Du behöver inte tillstånd för att sälja bilden heller.
... vilket i stort sett innebär att jag måste skaffa tillståndet för att kunna sälja bilden... Eller har jag fel?
Tillstånd av personer som man kan identifiera behöver man bara ifall man använder det i kommersiellt reklamsyfte.
Det är inte fotografens ansvar utan den som har det i sin i sin reklam. Den som har har i sin reklam har bara upprättat kontrakt att få använda bilden.
Och fotoförbud vs publicering odyl är skilda saker.
Dvs:
Jag kan ta ett foto på ett ställe där det råder fotoförbud på en person vars ansikte man kan se.
Jag får publicera denna bild på min privata hemsida. Dessutom får jag sälja bilden till en bildbyrå.
Bildbyrån däremot måste ha tillstånd av den avbildade personen ifall de vill använda bilden i reklamsyfte. Det betyder inte att fotoggrafen redan äger dessa rättigheter.
/stefan
Men det jag har läst mig till ( så som jag förstått det ) är att en personlig hemsidan räknas som "kommersiell reklam" för mig som fotograf och därför får jag inte publicera bilder på personer där utan tillstånd..
Nej, det gör det inte. Tillstånd av den avbildade krävs endast om bilden används
1. Av en näringsidkare
2. För marknadsföring
Är du näringsidkare?Just det jag tolkat:
2. Om jag som fotograf gör en hemsida "så räknas hemsidan om marknadsföring" och även bilderna jag lägger upp där därav så behöver jag tillstånd från de jag fotat för att publicera.
( som jag förstått det )
2. Om jag som fotograf gör en hemsida "så räknas hemsidan om marknadsföring" och även bilderna jag lägger upp där därav så behöver jag tillstånd från de jag fotat för att publicera.
( som jag förstått det )
Nej, lagarna är inte luddiga. Vad som står i Lagen om namn och bild i reklam är ganska lätt att förstå.Som jag sagt tidigare så anser jag att lagarna/reglerna som man kan hitta är luddiga och det är svårt även för mig som väldigt nogrannt letat efter dessa lagar/regler att få något direkt svar på vad som gäller eller ej.
Har förståelse för att det står olika saker i forum där inte alla har full koll men även på datainspektionen, regeringen m.m. är det svårt (omöjligt ) att hitta ett rakt svar på vad som är ok eller ej..
Nej, lagarna är inte luddiga. Vad som står i Lagen om namn och bild i reklam är ganska lätt att förstå.
Sedan är det förstås en annan sak hur detta tolkas av olika domstolar. Det finns ingen som i förväg helt säkert kan säga att "detta är lagligt" respektive "detta är olagligt". Det avgör ju varje domstol i varje fall.