Grimmer
Aktiv medlem
FS Galleri är en kompis pool
Utveckla dig eller låt bli att göra meningslösa inlägg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
FS Galleri är en kompis pool
Man kan bara konstatera (tycker jag) att galleri FS liksom överlevt sig själv, där jag personligen många gånger ställer mig väldigt frågande till hur vissa bilder kommer med i galleriet.. Själv har jag tagit beslutet att inte söka dit fler gånger och detta av flera anledningar. Sista gången låg en bild och skvalpade i slussen i två månader tills jag mailade och frågade Fotosidan om något fel uppstått.. och tänk då, tog det max 12 timmar så var bilden refuserad
Galleri FS upplever jag idag som en blek kopia av 1x.com och likriktningen på Galleri FS känns nästan löjlig och där man ibland kan klicka på medlemmmar som har med ett antal bilder, som man nästintill kan lägga "kalkerpapper" över så likriktade är dessa.
Avslutningsvis, alla har vi olika mål med vårt fotograferande, mitt mål som sagt är inte att bli publicerad i galleri FS eller Fotosidans magasin.. mitt mål är betydligt högre.. ;-)
Med risk för att bli påhoppad så skriver jag detta ändå.
Visst kan det kännas surt när ens bilder inte kommer med men det låter på många här har samma ton som hörs från en dålig förlorare.
Jag har varit med i flertalet fotoklubbar där det tävlas med bilder riktigt flitigt. Jag vet att folk kan bli riktigt sura då de inte blir placerade. Men vad de bör fråga sig är inte om bilden deras är bra (för det är den troligtvis) utan om den är BÄTTRE än de placerade.
I mitt tycke är bilderna i Galleri FS riktigt bra även om det finns flera som jag själv inte anser vara något speciellt.
OCH jag kan hålla med om att i mitt tycke så är det lite för lätt att "Photoshopsmode-bilder" kommer med en period, då de inte skulle ha en chans något år senare då "modet" är passé.
Det är skillnad på Galleri FS och "Den högre skolan" (eller vad den hette). Där det var mer en klubb för inbördes beundran eller att man upphöjde sina kompisar. Visst kan det finnas en risk att de som har bilder med i GFS röstar fram liknande bilder som de själva tar men jag tror det är mindre risk och variationen på bilderna i GFS är stor. Ibland ser man tex i tidningen Foto att de har en naturfotograf som ska bedöma bilder. Om han ska ta med en naturbild så utgår han troligtvis från sina egna ramar o referenser och då måste det vara en naturbild med hög klass för att komma upp i listan. Men visst ibland kan det vara så att en viss typ av fotograf (tex gatufotograf) bara tar ut sin typ av bilder ( tex gatufotografi).
Galleriet är just bara en kul grej och visst blir man f-bannad när man blir refuserad.
Men jag har sett så många bra bilder bli refuserade och det beror nog på den nivå "juryn" har snarare än kvaliten på bilderna.
Blev och blir ofta själv refuserad men när jag testade att följa strömmen och körde en hdr-bild gick det bra ;-)
//Leif
" isåfall skulle man lik väl kunna kritisera alla hyllningar som många mindre bra bilder får i sk. kritikpooler, där ser man inte mycket av konstruktiv kritik vilket jag antar var meningen skulle finnas, utan man kliar helst varandra på ryggen. Jag menar INTE att man inte ska berömma bra bilder men ibland förvånas man av vilka hyllningar vissa bilder får.
//Jimmy
Att behöva följa strömmen för att få in en bild i GFS??
Inget jag själv siktar på, alltså varken följa stömmen eller komma med i GFS.
Fotar vad jag känner för att fotografera för stunden.
Visst kan jag hålla med om att när man tittar igenom GFS undrar jag hur pass bra "orginal"-fotot egenligen är eller om allt jobb är gjort framför datorn.
Oj, nu kommer folk att kasta sten efter mig
Det jag ville komma till egentligen va ett förslag om att ha ett GFS för varje kategori. Ett sport-GFS, ett Natur-GFS, ett efterbehandlings-GFS osv osv där juryn för varje GFS blir fotografer som just är duktiga på att bedömma den typen av foto.
På så sätt kan medlemmar lätt ta en titt på riktigt bra foton av duktiga fotografer oavsätt om deras foton passar in på vad som för tillfället passar in i dagens GFS.
//Magnus
En uppdelning av GFS skulle göra gallerierna likriktade och tråkiga. Bara titta på HDR eller bara makro. Nä, blandningen är viktig." .
Jag skulle tycka att det var roligt om alla bilder som fått avslag hamnade i en egen kritikpool. I den poolen skulle man ju sen kunna ge kommentarer på bilden utifrån nivån på GFS. "Varför kom vi inte med?" Givetvis så skulle bara folk med bilder i GFS kunna svara, det är ju de som inte godkänt bilden. Kanske skulle dessa kommentarer hållas skilda från övriga kommentarer då det ju är meningen att berätta felen, även om bilden är bra i övrigt. Dessutom så är det ju inte nödvändigtvis samma person som röstar nej som ger kommentaren. På så vis behöver man ju inte känna sig elak för att man bara visar felen på en annars bra bild.
Alternativet vore att kunna ge en personlig kommentar vid själva röstningen, men det tror jag inte folk har lust med när de röstar. Skulle nog ta för lång tid. Då tror jag mer på "Bilderna som inte kom med"-poolen.
Då skulle man kunna få en vettig förklaring till varför bilden inte platsade i GFS. Bara en tanke. Jag misstänker att det finns ett antal argument på varför det är en dålig idé men jag väljer att enbart se positivt på saken just nu. :O)