Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt - Digitalt igen.......

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolingen skrev:
Nu kommenterar jag nästan bara bilder jag vill ge 4 och 5 till. Det löser ju en del obehag :)

Gammalt praktiskt trick... själv kommenterade jag o delade ut några låga betyg i början av min vistelse här på fotosidan... mooooaaaahahah... då fick jag minsann läsa att jag skulle vara tyst...

brukar gå tillbaka till den bilden då o då o se om jag förstår den bättre nu än då, men jag tycker fortfarande att jag kan stå för min kommentar som kanske var lite raljerande men likväl ärligt menad...

Ska se om jag har några kommentarer från dej, annars vet jag... *S*
 
Sonnaren skrev:
Jaha ja? Är det ett stort fel tycker du om fotografen och inte utrustningen väljer hur det skall bli?

I min värld handlade mitt inlägg om vad som är perfektionism i teknisk mening relativt vad som gör ett bra bilduttryck. Jag förstår inte vad du kommenterar och med den ton du har in dina kommentarer kan jag inte påstå att dom känns speciellt konstruktiva.
 
Re: Hantverk

Kolingen skrev:
Att fota analogt och skicka på framkallning är ju inte särskillt hanverksmässigt :)
/Marlene

Nähä, så vi som plåtar och sedan skickar iväg vår film med förtroende till lämpligt labb sysslar inte med hantverket som själv-framkallarna gör?

Det är väl inte i labbet/mörkrummet fotot knäpps, eller...?!
 
Hantverk = Konservatism?

Gjorde ett försök att visa handgjorda motivlackade julgransprydnader på vår lokala julmarknad men stämpeln blev "icke godkänd". Med motivlackade menar jag airbrushlackade med flammor och dödskallar och annat juligt. När jag pressade kär... TANTERNA på varför det inte var OK så ansågs det att hantverk kunde bara uppnås via "gamla goda material". Jag tycker mig känna igen lite av resonemanget hos vissa här :)
 
Senast ändrad:
Ska fotografin nödvändigtvis vara ett hantverk?

Det finns ju poänger med att begränsa sig på olika sätt, men bara för att ett analogt mörkrum är mer begränsat än ett digitalt, innerbär det ju inte automatiskt att det blir bättre bilder...

Ifall man verkligen vill ha ett hantverk, då ska man väl göra sina egna glasplåtar och exponera dem i sin egenbyggda lådkamera, byggd med egentillverkade verktyg, av egenhändigt nedhuggna träd, och egenhändigt berett skinn från egenhändigt nedlagda vilddjur... ;)
 
Re: Re: Hantverk

magnus_alkerdun skrev:
Nähä, så vi som plåtar och sedan skickar iväg vår film med förtroende till lämpligt labb sysslar inte med hantverket som själv-framkallarna gör?

Det är väl inte i labbet/mörkrummet fotot knäpps, eller...?!

Förlåt om jag trampat på tårna i detta med hantverk........ Nä jag kan nog tycka att själva fotograferandet inte tillhör kategorin konsthantverk. Konst JA ! Bildkonst JA ! men inte hantverk. Stryp mig gärna för det men här handlar det väl til stor del i vad vi lägger för olika värderingar i olika ord ordet hantverk har kanske bara en helt annan betydelse för mig pga mina personliga assosiationer till ordets betydelse.
Det var tydligen ruggigt känsligt detta med ordet hantverk.... har nu lärt mig en sak till använd inte det ordet i fotograferings samanhang om man vill undvika missförstånd.

Marlene som inte kan ett skit om mörkrumsarbete...
 
Senast ändrad:
Ordet hantverk och dess varianter "hantverksmässigt", "ett gott hantverk" används ju i ett antal betydelser beroende på sammanhang och det gör enligt min mening just den diskussionen aningen förvirrad.

Hittade nedanstående i SAOL på nätet:

"....BETYDELSE: benämning på vissa slag av med händerna (vanl. i värkstad, under användande av värktyg l. jämförelsevis enkla maskiner) utfört arbete o. härpå grundade (i äldre tid gm skråväsendet reglerade) yrken (t. ex. skomakeri, skrädderi, snickeri, målning, bläck-, hov-, kopparo. plåtslageri, bok- o. borstbinderi, garveri, glasmästeri o. murning), vartill erfordras (större) teknisk färdighet (händighet, yrkesskicklighet), men i allm. föga teoretisk utbildning o. varvid arbete vanl. utföres på beställning (av viss kund); äv. koll., ss. sammanfattande benämning på ifrågavarande yrken (l. deras idkare) samt (i sht i fackspr.) det av dessa yrken representerade produktionssättet, äv. kallat "småindustri" i motsats till "stor-" l. fabriksindustri; jfr MANUFAKTUR o. anm. under FABRIK.

Men jag tror knappast det är den betydelsen som avses här eller hur ? Snarare då något som kräver erfarenhet och mänsklig bedömning - något som svårligen kan automatiseras - typ ?
 
Skillnaden mellan Konst och Konsthantverk?

Den frågan har ställts många gånger av konsthistoriker och konstvetenskapen.
Ingen verkar kunna svara på det, men jag läste att dom ringde från ett universitet i London till skattemyndigheten i Sverige för dom vet vad skillnaden är.
Konst är inte momspliktigt men det är konsthantverk :)
 
Guffa skrev:
Ifall man verkligen vill ha ett hantverk, då ska man väl göra sina egna glasplåtar och exponera dem i sin egenbyggda lådkamera, byggd med egentillverkade verktyg, av egenhändigt nedhuggna träd, och egenhändigt berett skinn från egenhändigt nedlagda vilddjur... ;)

Ja!?! gör inte ni också så?
 
janc skrev:
Hittade nedanstående i SAOL på nätet:

"....BETYDELSE: benämning på vissa slag av med händerna (vanl. i värkstad, under användande av värktyg l.

Släng det där exemplaret av SAOL eller rama in det... det är unikt!!
 
janc skrev:
Men jag tror knappast det är den betydelsen som avses här eller hur ? Snarare då något som kräver erfarenhet och mänsklig bedömning - något som svårligen kan automatiseras - typ ?
Den definition jag gillar stämmer bra med den jag hittade i NE och för övrigt också din SAOL-definition:

"arbetsform vid produktion där arbetet utförs i liten skala med tekniskt enkla hjälpmedel och kräver god yrkesskicklighet om arbetsformen som sådan el. enskild gren därav"

Tekniskt enkla hjälpmedel känns som en viktig del för mig. Själva fotograferingsakten upphörde i mina ögon att vara ett hantverk när vi började med fabrikstillverkad film.

Observera att jag därmed utesluter mig själv från hantverksskrået också, så det är ingen snobbism jag uttrycker här. Jag skannar min film och kommer så småningom till och med att skaffa en sån där stillvideokamera jag med. Men jag tycker ändå att det är viktigt att vi respekterar dem som angriper fotografi (och annat) som ett hantverk.

Det är ju heller inget magiskt med hantverk. Jag tycker det är lite larvigt att vissa måste ha omvärldens bekräftelse på att det de gör är "äkta" eller vad det nu är.

PS. Står det verkligen värkstad och värktyg i SAOL på nätet???
 
Hantverk i den bemärkelse vi tolkar ordet är egentligen enbart gällande äldre yrken där arbetaren såg sin produkt under hela tillverkningen. Att ta till att det innebär tillverkning av egna verktyg är att dra det till in absurdum. Vi kan väl vara överens om att vare sig teknik bakom så kan vi räkna oss som fotokonstnärer? Eller... ?
Jag vet en del analoga anhängare som haaaatar digitalt enbart för att det är digitalt och som inte kan vara förlåtande mot tekniken. Men, om man istället tänker efter - finns det tio saker till att tycka bra om tekniken, om man finner det så är det ju inga problem längre. Finner man det inte, ja då känner man inte till tekniken tillräckligt mycket för att kunna ha en åsikt baserad i fakta. Jag jagar inte analoga användare - var och en använder det dem trivs med. Dem som jag inte kan med är de som haatar digitalt. Hantverk är något som är mer eller mindre utdött och ersatt med produktion där man mer och mer är utelämnad till andras kvalificeringsgrad. Lämnar man sin rulle till framkallning, då är det även interessant att veta till vilket labb om resultatet blir bra. Digitala användare talar ju om när vi får hjälp via ett program eller en datorkunnig. Påstå inte att foton scannas in utan att något görs med dem, antingen redan i scannern eller i ett program som ändrar storleken på dem om inte något annat.
Hör till saken att jag verkligen tycker om att gå på gallerier och se på foton. Jag frågar inte fotografen om det är en analog eller digital kamera. Jag tittar på bilderna och väljer att tycka om dem eller inte. Skulle definitivt inte vräka ur mig att det är synd att det inte är analogt... , för DET vore inte hedersvärt för MIG!
...
 
"Konst är inte momspliktigt men det är konsthantverk :)"

Det är så sant. Därför är det många konstnärer som skapar grupper/föreningar så säljer dem varandras tavlor istället för att slippa momsen :)
 
fjalstal skrev:
Hantverk = Konservatism?

Gjorde ett försök att visa handgjorda motivlackade julgransprydnader på vår lokala julmarknad men stämpeln blev "icke godkänd". Med motivlackade menar jag airbrushlackade med flammor och dödskallar och annat juligt. När jag pressade kär... TANTERNA på varför det inte var OK så ansågs det att hantverk kunde bara uppnås via "gamla goda material". Jag tycker mig känna igen lite av resonemanget hos vissa här :)

Vi talar ju åter igen om vad man lägger för betydelse i ordet konsthantverk. Jag har nog en gammalmodig känsla för ordet... Men det betyder ju inte att jag tycker sämre om pryttlar tillverkade av icke gamla goda material...
Däremot har jag stor respekt för den gamla sortens konsthantverk och för menniskor som utövar det.

Däri hoppas jag inte man kan tolka att jag skulle tycka det ena vara bättre än det andra... Bara en tolkning av ett ords innebörd.

Marlene / med digital teknik i hela huset :)
 
Vad jag tycker är mest synd är när nån ikoniserar sin kamera (Hasselblad :) ) utifrån exklusivitetsaspekten och sen dessutom sen tar bilder som förväntas komma från en sån kamera. Finns det verkligen ingen som tar familjebilder och "patetiska" solnedgångar med en Hasselbladare nu för tiden? Det känns rätt mycket som när vissa människor efter att ha uppnått en viss bildningsnivå bara uppskattar "finkultur" utåt men hemma i enskildheten headbangar till AC/DC :)
 
Tror väl att Ebba Grön gick rätt bra hem hos överklassen då det begav sig. Risken med allt är att det går finkultur i det samt att det utnyttjas som en social måttsticka på ens värde. Kanske därför en del så till den milda grad måste hacka ner på vissa tekniker och höja sin egen till skyarna, för detär väl så det fungerar - att om all andra är mindre värda, så är man själv rätt värdefull?
 
Hobbe skrev:
Kanske därför en del så till den milda grad måste hacka ner på vissa tekniker och höja sin egen till skyarna, för detär väl så det fungerar - att om all andra är mindre värda, så är man själv rätt värdefull?

Kan nog vara så. Problemet är väl bara att de som kritiserar de nya sätten att jobba inte förstår att generationsbytet som är på gång inom foto kommer att slå tillbaka på dom själva. Möjligheterna att skapa fotografiska bilder håller ju på att bli fler och lättare än någonsin och det tror jag är bra. Jag tror nämligen inte att verktygen gör konstnären utan att det behövs anlag och vilja för att bli bra på nåt, och med fler möjligheter får vi också fler duktiga fotografer. Vilka verktyg som används är då för mig helt likgiltigt.

Sen undrar jag om vissa här verkligen har förstått att det är en kreativ syssla dom håller på med? Det blir ofta väldigt tekniskt och det finns en massa regler för hur en bild SKA vara uppbyggd för att anses "rätt". Undrar om inte reglerna är till för att man alltid ska kunna definiera vilken bild som är bra, och därmed slippa tänka till själv. Med lite god vilja kan man nog hitta både diagonaler och gyllene snitt i vilken bild som helst :)
 
KGS skrev:
Släng det där exemplaret av SAOL eller rama in det... det är unikt!!

Snarast rama in på CD då... :)

Uppslagstjänster på nätet är vad dom är men även om det är antikt (eller kanske just därför) ligger det nog rätt nära den ursprungliga betydelsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.