janc
Aktiv medlem
jimh skrev:
...PS. Står det verkligen värkstad och värktyg i SAOL på nätet???
Exakt - men det är knappast senaste utgåvan
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jimh skrev:
...PS. Står det verkligen värkstad och värktyg i SAOL på nätet???
fjalstal skrev:
Jag tror nämligen inte att verktygen gör konstnären utan att det behövs anlag och vilja för att bli bra på nåt, och med fler möjligheter får vi också fler duktiga fotografer. Vilka verktyg som används är då för mig helt likgiltigt.
Sen undrar jag om vissa här verkligen har förstått att det är en kreativ syssla dom håller på med? Det blir ofta väldigt tekniskt... Med lite god vilja kan man nog hitta både diagonaler och gyllene snitt i vilken bild som helst
fjalstal skrev:
men hemma i enskildheten headbangar till AC/DC
Om du gör en parallell med diskussionen så håller jag inte med dig. Det tekniska är något man kan lära sig och det finns gott om lärare och utbildningsmaterial. Det är mycket svårare att lära sig se bilden, att lära sig förstå betraktaren och att lära sig förstå sig själv. Om man har den mjuka kompetensen så är det inte svårt att gå över till digitalt från den traditionella tekniken.janc skrev:
En kompetens man tillängnat sig i en viss teknik är helt plötsligt inte lika värdefull längre därför att ny teknik ger möjlighet att uppnå i det närmaste samma resultat betydligt enklare.
Vi har en del fotokvällar i min lokala fotoklubb där vi tittar på varandras bilder. Jag försöker att se till bildidén men finns där uppenbara tekniska missar så blir jag lätt lite blind. Samtidigt är det synd på en bra idé när den inte får den presentation som den förtjänar. Se till exempel på en del modern konceptkonst.Hobbe skrev:
I vissa fall kan jag hålla med i upphängadet av det tekniska, men jag vill tro att det för det mesta är ett fastsällande av ett foto man tycker om. Det är sant att vissa kompositioner är bättre än andra, men man får inte hänga upp sig på det. Ibland kan en bild vara mycket bättre centrerad än ocentrerad. Då är det lite synd att den bilden får dåligt betyg pga en inpräntad kompositionsidé.
Samtidigt kan man vara cynisk och säga att det aldrig har gjorts så mycket fula trycksaker som idag.Hobbe skrev:
Så tekniken inom grafisk industri har lett till snabbare arbete, säkrare och kostnadseffektivt
jpersson skrev:
Om du gör en parallell med diskussionen så håller jag inte med dig. Det tekniska är något man kan lära sig och det finns gott om lärare och utbildningsmaterial. Det är mycket svårare att lära sig se bilden, att lära sig förstå betraktaren och att lära sig förstå sig själv. Om man har den mjuka kompetensen så är det inte svårt att gå över till digitalt från den traditionella tekniken.
Sedan ska man inte glömma de med mindervärdeskomplex som går i bräschen för ny teknik. De är väl så jobbiga som de som fastnat i gammal teknik.
Då missförstod du mig kanske? Det är inte särskilt svårt att skugga ljuset från förstoringsappareten. Det är inte heller särksilt svårt att göra den digitala motsvarigheten. Det svåra är att se vad som ska vad som ska skuggas och den kunskapen blir inte gammal.janc skrev:
Ny teknik generellt ger nya förutsättningar för att uppnå resultat och det gör att vissa resultat som tidigare per defenition var kopplade till en ett visst mått av skicklighet eller prestation inte är det med samma självklarhet längre.
Aj, då, jag får nog börja tagga ner på tekniksnacket då det verkar oförenligt med estetiken.....Bilder är ju det som är intressantast. Kollar man på de värsta tekniktokarna har de sällan något vettigt i bildväg att visa upp.
Det är faktiskt så.
jpersson skrev:
Då missförstod du mig kanske? Det är inte särskilt svårt att skugga ljuset från förstoringsappareten. Det är inte heller särksilt svårt att göra den digitala motsvarigheten. Det svåra är att se vad som ska vad som ska skuggas och den kunskapen blir inte gammal.
Absolut inte. Det finns plats för all form av diskussion på FSDamocles skrev:
Aj, då, jag får nog börja tagga ner på tekniksnacket
Snapphaneledaren skrev:
Även om cd har många bra saker så har den en stor nackdel och det är att låta bra i låga frekvenser. Men däremot så kan cd:n återge toner långt över 20 000 hz. Man hör oftast på bas och diskant om det är en cd eller vinyl dom spelar (om dom inte har spelat av en vinyl och brännt på cd förstås). Vinylen har stor dynamik och kan återge bastoner långt under 40 hz medan den har svårt att spela toner högre än 16 000 hz.