Annons

Analogt - Digitalt igen.......

Produkter
(logga in för att koppla)
berga skrev:
Det intressanta är att både vid vinyl och cd-produktion som brukar toner högre än c 18khz-20khz att filtreras bort.

Ja, möjligen av ljudteknikerns partiella dövhet för övrigt finns de där... eller fanns...


/kg som passerat 40 o e glad när han hör en syrsa...
 
Ögat är mer lättlurat

än örat... o örat har accepterat digitalt för längesen... o ändå har digitalbild utvecklats mycket fortare... ge digitalbild ett eller två år till och alla nytillkomna fotografer kommer att garva läppen av sej över de som försöker hävda att analogt ens är likvärdigt...

Analogt foto har funnits och utvecklats i över hundra år, digitalt i 20? ge det fyra år till och ingen vill se åt analogt längre (förutom EU-bidragstagare i knätofs o stora mössor)
 
KGS skrev:
Ja, möjligen av ljudteknikerns partiella dövhet för övrigt finns de där... eller fanns...


/kg som passerat 40 o e glad när han hör en syrsa...

???????
Filtert har inget med ljudteknikernas hörsel att göra, utan det tar fysikaliskt bort toner högre än en viss frekvens. Detta kallas low-pass filter.

Orsaken till att man gjorde så är till för att alla vinyl-nålar inte klararde av att vibrerra så snabbt som frekvenser över 20khz kräver.

Anders som passerat 40 och som ibland hör insekter på sommaren,
 
Re: Ögat är mer lättlurat

KGS skrev:
Analogt foto har funnits och utvecklats i över hundra år, digitalt i 20? ge det fyra år till och ingen vill se åt analogt längre (förutom EU-bidragstagare i knätofs o stora mössor)

Handen på hjärtat KG...
Hur desperat söker du bekräftelse på att du köpt "rätt" grej?
Ditt rackande över den ickedigitala fotografin och dess framtid samt förträffligheten på din avancerade digitala amatörkamera låter ibland ganska ansträngt desperat. =)

Blir du förvånad om det fortfarande säljs 135-film om fyra år? Jag blir inte det.
Jag blir däremot förvånad om priserna på bra digitalprylar som t ex PhaseOne-bakstycken kommer ha blivit så mycket billigare.
 
Analogt - digitalt igen....

För att inte begrava mig i något fällt...

När det gäller foto är jag helt för uteslutande digital foto, och då mest för att jag bara hållt på med digitalt. Så att gå från en Olympus 2100UZ till en Canon 10D var... lyriskt.

Dock. Ska man ta en analog jämförelse vad gäller video. Jag har(och är får man nog säga) varit en stor advokat för analog video, då jag under många år samlade på mig stor samling LD-skivor(som jag iofs i många avseende rent HiFi-mässigt fortfarande ser som bättre) i förmån av DVD. Men i långa loppet insåg t.om jag att DVD mognat till det bättre formatet med högre upplösning, anomorfiskt lagring, och rent allmänt bättre vad gäller färgchroma/mättnad/gråskalor/whatever. Tekniken går framåt. Med det sagt inte att jag kasserar min stora filmkollektion vad gäller LD-skivor, far from it.. De är fortfarande lika suveräna som när jag köpte de första gången. Men det kommer säkert nya utgåvor så småningom som kommer att passer dom i kvalitet mm..


Med detta sagt var nog det jag ville få fram; dåtida tekniker blir inte värdelösa i form av beståndhet eller kvalitet, men mera hur vi beskådar dom med dagens och framtidens mått mätt..

I mean; min 10D är.. helt suverän vad gäller kvalitet just nu. Men i framtiden, när Canon kommmit med sina nästa, och nästa, och nästa generation digitalkameror...?


Nå, bara min åsikt/kommenterande..
 
Varför kan ni inte bara ge upp inför faktumet att det finns kameror, digitala som analoga, och att dom har olika fördelar och nackdelar.
Vissa tycker om att använda analoga kameror och andra inte. Varför måste man fördöma människor för deras åsikter och göra sig löjlig över dom.

Tycker att detta ämne börjar bli väldigt tjatigt framför allt så tycker jag att det är tråkigt att dessa debatterna tar upp så mycket plats, specielt mot vad det har för betydelse i fotohistorien. Det som är rätt idag kommer ändå vara fel imorgon!

Mindre tjafs och mer foto!

Patrik med knätofs
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.