Analogt - digitalt igen....
För att inte begrava mig i något fällt...
När det gäller foto är jag helt för uteslutande digital foto, och då mest för att jag bara hållt på med digitalt. Så att gå från en Olympus 2100UZ till en Canon 10D var... lyriskt.
Dock. Ska man ta en analog jämförelse vad gäller video. Jag har(och är får man nog säga) varit en stor advokat för analog video, då jag under många år samlade på mig stor samling LD-skivor(som jag iofs i många avseende rent HiFi-mässigt fortfarande ser som bättre) i förmån av DVD. Men i långa loppet insåg t.om jag att DVD mognat till det bättre formatet med högre upplösning, anomorfiskt lagring, och rent allmänt bättre vad gäller färgchroma/mättnad/gråskalor/whatever. Tekniken går framåt. Med det sagt inte att jag kasserar min stora filmkollektion vad gäller LD-skivor, far from it.. De är fortfarande lika suveräna som när jag köpte de första gången. Men det kommer säkert nya utgåvor så småningom som kommer att passer dom i kvalitet mm..
Med detta sagt var nog det jag ville få fram; dåtida tekniker blir inte värdelösa i form av beståndhet eller kvalitet, men mera hur vi beskådar dom med dagens och framtidens mått mätt..
I mean; min 10D är.. helt suverän vad gäller kvalitet just nu. Men i framtiden, när Canon kommmit med sina nästa, och nästa, och nästa generation digitalkameror...?
Nå, bara min åsikt/kommenterande..