Annons

Analog fotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant, FM2 eller FA då? Är F2 ett bättre val?
Alla är bra. FA känns lite mindre tuff med sin plastkåpa över sökarprismat, men man ska väl inte använda sin kamera för att spika med? :)

FA är världens första kamera med flerfältsmätning (eller matrismätning som Nikon kallar den), vilket kanske är lite kul.

Jag tror att FM(2) och F2 är lite mer eftertraktade vilket skulle kunna göra FA till ett bättre köp ekonomiskt.

När det gället mekaniska kameror är det i stället brist på kompetens. Det finns/fanns ett fåtal som är erkänt duktiga på att reparera Nikon, men de har börjat gå bort eller gå i pension. Även till mekaniska kameror börjar det bli svårt med delar, men det finns ganska många donatorkameror. Som tur är räcker det ofta med en CLA för att få liv i gamla kameror, och de går fortfarande att få gjorda, ett tag till i alla fall.

Vad jag vet är det bara Leica som fortfarande erbjuder in-house reparationer även för sina gamla kameror. Om man har råd.

Brukar skicka till Jonas Analoga kameror.

Men många gånger är det specialkompetens för vissa modeller.
Skickade min F2 till legenden Sover Wong. Canon F1 gick till Irland och OM-4 till England och annat till Paepke Fototechnik. Skickade min gamla Linhof till Linhof för CLA. Så man får leta runt efter rätt kompetens.

En ung kille Pierro Pozella i England har fått mycket uppmärksamhet för att ha startat upp kameraverkstad. Förhoppningsvis tillkommer det fler unga som är intresserade av att reparera kameror, borde klart finnas en efterfrågan För den typ av tjänster.

FE kan man inte ställa in exponeringstid
Jodå, det kan man på FE. Det är dessutom enklare (tycker jag) än på FM2/F3 tack vare nålmatchningssystemet i sökaren. Du tänker nog på EM? EM saknar möjlighet att ställa slutartid.

Tillägg: Nikon EM är för övrigt en sjukt kul kamera. Inget för Bussmicke eftersom den bara går att köra med bländarförval, men bortsett från det är det en liten och lätt "riktig" Nikon-SLR som går att få för en guldpeng.

Senast ändrad:
Alla är bra. FA känns lite mindre tuff med sin plastkåpa över sökarprismat, men man ska väl inte använda sin kamera för att spika med? :)

FA är världens första kamera med flerfältsmätning (eller matrismätning som Nikon kallar den), vilket kanske är lite kul.

Jag tror att FM(2) och F2 är lite mer eftertraktade vilket skulle kunna göra FA till ett bättre köp ekonomiskt.

Kollar en hel del på Tradera och Vad är en rimlig prisnivå för F2 eller FM2?

Nej, det är knappast ett rent lotteri. De ensiffriga F-modellerna torde vara robustare i allmänhet och just F2 har ett grundmurat rykte som en kamera som man kan lita på.

Anekdot:

FOTO gjorde ett regntest av ett antal kameror nån gång i mitten(?) av 1970-talet. Man ställde kamerorna under en slags dusch och öppnade kranen. Med jämna mellanrum provade man kamerorna för att se om de fortfarande fungerade. En efter en föll de ifrån, men när det var dags att avsluta testet (efter ett dygn, eller kanske två, jag minns inte) så var det bara Nikon F2 som fortfarande fungerade som vanligt.

Kamerorna som testades var toppmodellerna från den tidens stora kameratillverkare. Ett drygt halvdussin kameror, om jag minns rätt.

N.B: vid den tiden var inte "väderskydd" något som kameratillverkarna hade som försäljningsargument, så det var kanske lite av ett lotteri hur mycket de olika kameramärkena tålde när det gäller regn.

Jag har kvar mina nummer av FOTO från 1970-talet så om jag får tråkigt nån dag så ska jag försöka leta rätt på testet (om jag kommer ihåg det! :) )

[Ändring: rättade stavfel]
Jag är mycket intresserad av det där testet.

Sök på avslutade annonser där varan har sålts så får du ett hum om en rimlig prisnivån. Begärda priser verkar ibland vara lite märkligt satta.

Begagnade filmkameror i allmänhet har gått upp ganska mycket de senaste åren och kanske att Nikon F2 har gått upp lite mer än andra.

Jag sålde min Nikon F2A med ett 28mm Vivitar (mest som lock) på tradera för en månad sedan. Jag fick precis 2000. Kameran var i fint skick och fungerade perfekt, den enda skavanken var en spricka på var sid om plastbeslaget på sökaren där det står ”Nikon”.

Bilagor

• 04175571-41B3-4DA0-8A02-5AB5A37294F2-4838-00000687F3B46D5F.jpeg
    15 MB · Visningar: 7
  • A81463AD-BCBB-4343-BCB1-903C11BCF036-4838-00000687CB1B0E21.jpeg
    14.7 MB · Visningar: 5
Jag la just upp min digitalkamera till försäljning då den knappt används, det enda den har använts till på senaste tiden är att digitalisera negativ. Värdet på den är för högt för att inte användas.

Jag har inte riktigt analyserat mig själv för att lista ut varför mediet spelar roll, men det gör det. Den enda förklaringen jag har är att jag verkligen ogillar att efterbehandla bilder, och med film kommer de ur framkallningsdosan som jag vill ha dem direkt.

Jag tänker hålla i objektiven ett tag, jag funderar på att köpa en billigare digitalkamera, bara för att ha tillgång till en.

Då är detta lite dyrt då.

Hoppas att det inte drar iväg för mycket.

Eller den?

Vad innebär en eftertraktad sökare?
DE-1, som är en enkel prismasökare utan ljusmätning, är numera eftertraktad eftersom den är sällsyntare än sökarna med ljusmätning.

En DP-12 är kanske eftertraktad. Det är den senaste och modernaste av sökarna med ljusmätare. Eventuellt är också DP-3 eftertraktad eftersom det är Nikons första ljusmätare med kiselcell.

Ljusschaktsökaren DW-1 och förstoringssökaren DW-2 (en slags ljusschaktsökare med inbyggd förstoringsslupp) kanske är eftertraktade. Jag köpte en fin DW-2 häromdagen för 576 kr, så jag vet inte riktigt om den är eftertraktad.

Actionsökaren DA-1 är nog ganska eftertraktad.

De tre senast nämnda sökarna har inte ljusmätning.

För fotografering, och inte för att bara att ha kameran i ett vitrinskåp, tycker jag att DP-11 är den sökare som är mest prisvärd. Den har mätarmål för att ställa in exponeringen. De två senaste sökarna, DP-11 och DP-12, har AI-koppling som gör att det går att använda moderna (från 1977 och framåt) objektiv med full funktionalitet för ljusmätningen.

Med en DP-11 heter kameran F2A och med DP-12 får kameran namnet F2AS.

Senast ändrad:
Vill du ha en "framtidssäker" kamera bör det vara minimalt med elektronik för elektroniken ger förr eller senare upp även om man inte använder kameran. Så t.ex en Nikon FM har ju bara ljusmätning elektroniskt.
F3 är kameran utan AF men med flest möjligheter (titta på en förteckning över tillbehör till F3).
Den har dock elektronisk slutare (det finns ett "nödläge" på 1/60s att använda om batteriet tar slut) och en LCD-diplay som bleknar med tiden. När F3:an fungerar som den ska är den dock mycket trevlig att använda.
Ska det bara vara för att det är film finns ju F5 och F100 (F6 är dyr) som fungerar i stort som en vanlig modern DSLR men utan display för bildvisning. Men notera varningen för fallerande elektronik.

Är man beredd på priset så finns ju FM3A som går att köra utan batteri på nästan alla slutartider, även fast den också har elektronik om man så önskar.

Min Nikon F6 kommer till användning mer och mer. Den analoga fototekniken kommer tillbaka med stora steg. Jag har inte möjlighet till något mörkrum så Crimson framkallar mina Ektar filmer. Skannar negen själv med i mitt tycke skapligt resultat.

Då är detta lite dyrt då.

Hoppas att det inte drar iväg för mycket.

Eller den?
Den säljaren, Photographica_Auction_Sweden, sätter konsekvent priser som går från "något för dyrt" till rent löjliga överpriser. Jag skulle inte köpa av dem. Som exempel har de nu en helt vanlig Leica M4 i lite smådassigt skick för 44000 kr; den är värd kanske 10-15 tusen.

F2:an i mitten kan vara ett bra köp, men den ser ut att ha levt ett hårt liv och det står inget om funktionen. Kan vara värd en chansning om den blir billig (< 1000 kr).

Guldtiden för köpare av systemkameror på tradera var nog för cirka 15 år sedan. De flesta ville väl gå över till digitalt och rensade i byrålådor och skåp. Jag köpte en nikon F3 för 700 kr och köpte, testade och sålde en hel del av alla nikontillbehör som tillverkats för småpengar. Man fick tillbaka pengarna, ibland lite mer, när man sålde så det var i stort sett gratis. Nikon EM som såldes för ett par hundralappar om de såldes alls fnyste man åt som "instegskamera" och inget att ha.🤔
Hasselbladare kostade inte mycket heller. Några få tusenlappar. Ångrar lite att jag inte testade det systemet när det var överkomligt för en billig peng.

Jag har inte följt priserna aktivt på sista tiden för analoga nikon men man får nog ingen fungerande under tusenlappen längre. Möjligen EM.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar