Annons

Analog fotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)
[…] Den äldre typen av koppling kräver att man drar bländarringen rätt efter montering för att mätaren ska "fatta". De är ju inte Automatic Indexing.

Jag minns känslan av att vrida bländarringen fullt åt varje håll efter byte av objektiv. Gillar man äldre kameror kanske man gillar dessa små egenheter också.

Jag var dock tvungen att googla nu för att rekapitulera varför man behövde göra detta. Vad var det kameran behövde ”fatta”.
Det handlar om att ljusmätaren behöver veta vad största bländare är då den alltid får ljus från full öppning.

 
Lite högt pris med tanke på nötta färgen bak?

Jag har inte följt prisutvecklingen exakt, men tycker inte 1700:- är mycket för en fullt fungerande FM2N. Däremot är tradera svårtytt tycker jag. Både när jag säljer och köper har jag svårt att gissa vad det skall sluta på. Ibland blir det dyrare än butik (i mitt exempel en otestad Leica IIIG, som jag hoppade av budgivningen på och köpte för samma pris i butik med garanti), ibland blir det fyndpris. Lättast blir det om man bestämmer om man letar efter fynd, eller vilken man skall ha och struntar i priset, typ.

När det gäller valet av modell är jag mycket partisk, köpte min FM2N när jag var 16, 1988, och den är fortfarande min mall för den perfekta kameran. Slutaren fick bytas för 15 år sedan, förrutom det har jag aldrig haft problem. Har också haft FG, FE, FE2, FA i samma format. FM2N fungerar utan batterier, vilket har räddat en del bilder på udda platser, 1/4000 är användbart, med film vill jag alltid köra manuellt.
 
Fotosidans Köp & Sälj kan vara lämpligt att titta i ibland. Priserna där tycker överlag är mer realistiska än på Tradera.
 
Antingen satsar jag på den här FM2 eller FE med objektivet men jag vet inte vad det är för skillnad mellan FE och FM.
 
Antingen satsar jag på den här FM2 eller FE med objektivet men jag vet inte vad det är för skillnad mellan FE och FM.

I grunden handlar det om att FE-serien är elektroniskt styrd (med en mekanisk backupslutartid) med FM-serien är mekaniskt styrd med elektronisk ljusmätning. Undantag är FM3A som jag nämnde tidigare som är en kombination.

Jämför du specifikt FE och FM2 så är FM2 nyare och klarar bl a kortare slutartider, men det finns ju en FE2 också.
 
En sak till. Om man ska använda dessa gamla kameror är att ljustätning och spegeldämpare troligen behöver bytas då materialet i dessa har övergått till tuggummikonsistens. Utbytes-kit finns att köpa om man inte vill skära till tunna remsor av skumplast själv.
 
Det kanske har varit uppe i tråden tidigare men de flesta kameror i den här kategorien drivs, eller snarare, drevs ljusmätaren med ett 1,35V kvicksilverbatteri. Såna finns inte längre. Det blir att skaffa zink-luftbatterier, dyra och med relativt kort livslängd. Eller så använder man moderna NiCad 1,5V och räknar om felutslaget på grund av för hög spänning. Jo, det går faktiskt att göra det om än lite pyssligt.
 
Det kanske har varit uppe i tråden tidigare men de flesta kameror i den här kategorien drivs, eller snarare, drevs ljusmätaren med ett 1,35V kvicksilverbatteri. Såna finns inte längre. Det blir att skaffa zink-luftbatterier, dyra och med relativt kort livslängd. Eller så använder man moderna NiCad 1,5V och räknar om felutslaget på grund av för hög spänning. Jo, det går faktiskt att göra det om än lite pyssligt.

NiCad? Nu blev nog något fel.

Vare sig FE eller FM-serien använder kvicksilveroxid hursomhelst. Jag tror på rak arm inte att någon med AI-koppling gör det.
 
Jag håller med Petter - även om jag inte har provat mellanformat, men dels att friska upp ens analogfotokunskaper sedan 60- och 70tal, dels att det tekniska med analoga kameror och objektiv intresserar mig.

Att man dessutom bara har 36 (el24) bilder på en rulle får mig att ”planera” varje bild noggrannare!
Hej, ja det där med att planera bilden pga. antalet bildrutor i en analog kamera är nog tyvärr en sak som försvunnit på den digitala bildkonstens bord! Man blir nästan omärkligt slöare med planeringen, för man kan ju ta om bilden om några sekunder igen o då justera åtminstone nån detalj man missat! M.a.o. latheten o tålamodet byter omärkligt plats med varandra. Där det skulle behöva vara tvärtom! Saknar egentligen inte jobbet i mörkrummet fast visst hade det sin tjusning. Men tålamodet med att komponera bilden skulle jag både behöva mer av o inse i stunden när bilden blir till! Har fotat sen 12 års ålder när jag gick min första kurs i att kopiera o slabba s.a.s. Nu 76 år, så kanske har man lärt sig lite efterhand. Mvh. Chrille
 
Från (Nikon) FM och framåt, ev tidigare är det LR44/SR44 på 1,5 volt. Två sådana eller den där dubbla varianten på 3 volt som är lika stor som 2 st LR44. Men äldre kameror än så kan vara tillverkade för kvicksilverbatterier som inte längre finns att köpa. F2 vet jag inte vad den tar för batterier då jag aldrig köpte någon.
 
NiCad? Nu blev nog något fel.

Vare sig FE eller FM-serien använder kvicksilveroxid hursomhelst. Jag tror på rak arm inte att någon med AI-koppling gör det.
Det får du förklara lite närmare. Vad har kopplingen med hur och med vilken spänning ljusmätningen drivs? Nikon FG, och andra kameror tillverkade på åttiotalet, exempelvis drivs med 1,5V däremot inte tidigare Nikon F photomic som vill ha två stycken 1,35V. Bra att vara observant på om man skaffar sig en veterankamera. Eller så kör man sunny 250. :)
 
Det får du förklara lite närmare. Vad har kopplingen med hur och med vilken spänning ljusmätningen drivs? Nikon FG, och andra kameror tillverkade på åttiotalet, exempelvis drivs med 1,5V däremot inte tidigare Nikon F photomic som vill ha två stycken 1,35V. Bra att vara observant på om man skaffar sig en veterankamera. Eller så kör man sunny 250. :)

Om inga kameror med AI-koppling använder kvicksilverbatterier behöver man förstås inte "vara observant" om man är ute efter just en sådan, vilket Micke verkar vara. Det finns kameror med den äldre kopplingen som inte behöver kvicksilverbatteri(er) heller, men där får man kontrollera den specifika modellen.

Egentligen är det inte spänningen hos batterierna som är grundproblemet, utan att man struntade i att ha en konstruktion som kan hantera att spänningen varierar, eftersom det inte behövdes med kvicksilverbatterierna och därmed blev enklare och billigare. Använder man t ex alkaliska måste man ha en konstruktion som kan hantera att spänningen ändras, eftersom de kontinuerligt tappar vartefter de laddas ur.

(Noterar att du väljer att inte kommentera frågan om det märkliga förslaget om ett "modernt" (?) nickel-kadmium-batteri, som inte ens har den nominella spänningen du angav.)
 
Det kanske har varit uppe i tråden tidigare men de flesta kameror i den här kategorien drivs, eller snarare, drevs ljusmätaren med ett 1,35V kvicksilverbatteri. Såna finns inte längre. Det blir att skaffa zink-luftbatterier, dyra och med relativt kort livslängd. Eller så använder man moderna NiCad 1,5V och räknar om felutslaget på grund av för hög spänning. Jo, det går faktiskt att göra det om än lite pyssligt.

Det går fint att stoppa i hörapparatsbatterier utan att behöva räkna om eller justera. De kostar nästan ingenting, men varar inte häller så länge.

Vill man köra med 1.5V batteri så är det enkelt att sätta ISO-ratten lite lägre för att kompensera permanent, utan att behöva räkna om.

Vill man lägga en liten slant så finns det adaptrar för 1.5V batterier att köpa.

Man kan också köpa baterier från Wein cell som håller 1.35V, de kostar ca 85kr styck.

Batteri är inget problem.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar