Hej!
Jag är tekniskt intresserad, men är inte intresserad (eller har tid) att sitta framför datorn och bildredigera. Sedan finns det naturligtvis undantag, men typ 99% av bilderna kommer jag inte att redigera. Däremot tycker jag mycket om att ta bilder och bildkomposition.
Jag vill ha en kamera som ger bra bilder rakt av, men även alltså kunna redigera om jag vill (dvs ha tillräckligt bra grund för att kunna redigera dem). Eftersom jag har fått barn så är det oftast hon som är motiv. Det innebär att jag vill ha en bra kamera med schyst kit-objektiv typ 18-55 eller kanske upp till 70. Alternativt mycket bättre kompaktkamera än min S100.
Jag vill ha en snabb kamera med bra sensor, målet är att kunna fota skarpa bilder utan krångel och inte behöva använda blixt i ett vardagsrum med "mysbelysning" trots att barn sällan är stilla två sekunder. Jag vill inte behöva tända taklampan, använda blixt alls etc.
Till vardags använder jag ofta mobilen som kamera, men till speciella tillfällen som jul, lucia, födelsedagar etc vill jag ha en bra kamera. Förr prioriterade jag vikt på elektronik, men eftersom det är så mycket att ta med ändå på utflykter etc (vagn, skötväska, leksaker etc etc) så spelar det ingen roll om kameran är större än pocketmodell. Pris då, ja säg 6000. Jag kommer köra mycket automatläge, möjligen ändra lite skärpedjup men vill ha schysst vitbalans etc även på autoläge.j
Utifrån ovanstående, vad rekommenderar du?