ANNONS
Annons

Alternativ till EF 24-70 2,8L

Produkter
(logga in för att koppla)

KaLi

Aktiv medlem
Hej!

Finns det några FUNGERANDE alternativ till Canons EF 24-70 2,8L. Är så j---a less på att Canon inte kan gräva fram en fungerande glugg... :-(

Fick tillbaka gluggen idag, efter "justering". Och upptäcker precis samma back focus som den hade innan... :-(

Trött, less, sur och besviken...

Tvungen att skriva av mig lite frustration... :-((

Jag har inte använt min 24-70 sedan jag köpte 40D och EF-S 17-55/2,8 IS.

men det beror mest på vikten och att IS är guld. har pajjat armbåge och handled pga dagligt användande av Eos 1D mark II och EF 24-70/2,8

24-105/4 är ju skarp, lätt och har bildstabilisering. Lite hög distorsion.

Hade samma problem med mitt 24-70L. In på kalibrering i västra sverige och tillbaka med "back fokus".

Ja gav mig dock inte utan lämnade in en gång till. Denna gång med kamera så att de blev samkalibrerade. De fick instruktioner om att inte röra kameran utan bara objektivet. Det blev klockrent.

Så ge inte upp. Det är en av de bästa zoomarna som Canon har. Troligen en av de bästa zoomarna som finns!

Vart skickade du in kameran?

Skickade nyligen in min 5D med 3 gluggar till Intervision i Malmö pga bakåtfokus. Hade kameran hemma igen innan 2 veckor hade gått och nu fokuserar alla objektiven bra.

5 stjärnor av 5 möjliga till Intervision!

Vet ej var de skickar på reparation.

De hade "nollställt" optiken, enligt servicelappen. På min 20D och på butikens 30D och 40D så fokusera den galet. Törs inte lämna in kameran ihop med gluggen för då lär säkert fokuseringen på övriga gluggar bli fel... :-(

Får bara hoppas att Canon skickar en ny glugg som förhoppningsvis fungerar bättre...

Ger Canon en chans till.

Funderar på att gå "full frame" och då är det lika bra att ha ett gäng schyssta EF-gluggar i fotoryggan... :)

Re: Ger Canon en chans till.

KaLi skrev:
Funderar på att gå "full frame" och då är det lika bra att ha ett gäng schyssta EF-gluggar i fotoryggan... :)

Hoppas du får bättre tur än mig. Köpte min 5D med 3 L gluggar för nån månad sedan. Skickade iväg allt på kalibrering efter nån vecka pga bakåtfokus. Enligt följesedeln hade de justerat kamerahuset OCH alla 3 objektiven.

Någon som vet vart man gör detta ifall man bor i Göteborg?
Och kostar det något att göra detta?
Köpte precis ett nytt 24-70 och känner mig inte helt nöjd med detta. Måste man göra något självtest först eller kan man bara skicka in det?

norfolk skrev:
Någon som vet vart man gör detta ifall man bor i Göteborg?
Och kostar det något att göra detta?
Köpte precis ett nytt 24-70 och känner mig inte helt nöjd med detta. Måste man göra något självtest först eller kan man bara skicka in det?
Testa själv med ett fokustet (sök på forumet om detta). Du bor ju i Mölndal såg jag och då har du ju inte långt till Canon verkstaden i "Hookfield factories".

Senast ändrad:
julia-kempe skrev:
Det var där jag anade att man lämnade in den. Vet du ifall det kostar något?

om det är Garanti på sakerna så borde det inte kosta något, när jag lämnade in mina saker där så hade dom skickat rubbet till STH i separata försändelser och allt kollades inviduellt (märkligt tyckte jag) och sedan skulle do ha betalt, men efter samtal med dom i Göteborg så gick det på garantin i alla fall, men kolla innan för säkerhet skull.

Kari, du skriver inte om du kör crop eller FF.

Själv kör jag 5D och har haft 2 st 24-70L och 2 st 24-105L. Velade fram och tillbaka men nu har jag 24-105L som normalzoom.

Saknar ljusstyrkan ibland men då tar jag fram något fast ännu ljusstarkare alternativ. Saknar aldrig vikten/storleken/den icke befintliga bildstabiliseringen på 24-70L ;-)

Om du kör crop så är ju valet lätt: skaffa 17-55 IS!

Senast ändrad:
Tack för alla svar. :)

Just nu kör jag crop (20D) men min plan är att gå upp på fullframe framöver, det är därför jag känner att 24-70 skulle vara det bästa alternativet. Förutsatt att det fungerar som det skall... :-/

Uppdatering 2007-11-08

Fick nu hem en annan 24-70 som bakfokuserar ännu värre. :-(
Funderar på om det är mitt 20D-hus som är boven i dramat. Dock fungerar 70-200 2,8L perfekt på huset. Törs man lämna in glugg och hus för justering eller riskerar man då att 70-200:an börjar fokusera fel?

Re: Uppdatering 2007-11-08

KaLi skrev:
Fick nu hem en annan 24-70 som bakfokuserar ännu värre. :-(
Funderar på om det är mitt 20D-hus som är boven i dramat. Dock fungerar 70-200 2,8L perfekt på huset. Törs man lämna in glugg och hus för justering eller riskerar man då att 70-200:an börjar fokusera fel?

Om jag vore du så skulle jag skicka in kamerahuset tillsammans med alla dina objektiv.

Re: Re: Ger Canon en chans till.

danieljansson skrev:
Hoppas du får bättre tur än mig. Köpte min 5D med 3 L gluggar för nån månad sedan. Skickade iväg allt på kalibrering efter nån vecka pga bakåtfokus. Enligt följesedeln hade de justerat kamerahuset OCH alla 3 objektiven.

Vad kostade det?

En frisk och välkalibrerad 24-70 kan vara värd en del krångel. Det är en otroligt skarp glugg, med mycket fin kontrast och färgåtergivning. Jag har sällan varit så nöjd med en glugg som denna. Just att den är så klockrent skarp redan på 2,8 gör den väldigt användbar.

KaLi skrev:
Hej!

Finns det några FUNGERANDE alternativ till Canons EF 24-70 2,8L. Är så j---a less på att Canon inte kan gräva fram en fungerande glugg... :-(

Fick tillbaka gluggen idag, efter "justering". Och upptäcker precis samma back focus som den hade innan... :-(

Trött, less, sur och besviken...

Tvungen att skriva av mig lite frustration... :-((

Här finns en länk till en som har hittat ett bättre objektiv än EF 24-70/2.8!

http://www.outbackphoto.com/the_bag/paul_lens_adapters/essay.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar