Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alltså så borde det räcka med ett 300mm för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Grundregeln är ett så tungt stativ som ens partner orkar bära! ;-)

Tumregler är alltid bara tumregler. Det går att ta skarpa bilder handhållet med 600mm och 1/125 och det går att få rörelseoskärpa med 1/4000.

Vad jag vet är att jag fick en relativt liten, men ändå irriterande andel oskarpa bilder med 600mm+ och mitt 055 vilket gjorde att jag bytte stativ. När jag experimenterade med att stacka konvertrar på mitt 400mm (1120mm) prövade jag 055-stativet med F4, spegeluppfällning, trådutlösare och under vindstilla förhållanden. Det blev oskärpa. Lade sedan objektivet direkt på en sandsäck på ett gediget bord, och voila, skärpa.

Den här hackspetten är fotograferad med långsam slutartid (1/60 tror jag) och motsvarande 1200mm på ett Gitzo 500 med videohuvud. Jag skulle inte räknat med full skärpa på ett 055.

/Pontus

Jag kommer nog att uppgradera mitt 055 till något stabilare, det är ju inte världens mest stabila staiv direkt.
Jag fotograferar mest med 500mm så min 300 + 2x använder jag inte längre. Funderar på att investera i en 1,4 converter och då reser ju brännvidden iväg till 700mm, längre än det på fullformat gillar jag inte för mina fotografiska situationer i alla fall.

En fråga bara, när du använde ditt 055. Hur fotade du då, med stativbenen ute och kameran i ansiktshöjd eller på lägre höjd?

Jag tror som sagt att mycket handlar om arbets-vanor/sätt,,

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
En fråga bara, när du använde ditt 055. Hur fotade du då, med stativbenen ute och kameran i ansiktshöjd eller på lägre höjd?

Aldrig med mittpelare, 80-90% med benen i första läget ut från centrum och helt ihopfällda. 055 är ett kanonstativ för pengarna, men inte helt optimalt för riktigt långa brännvidder.

/Pontus

Ja, och resultaten har också helt säkert med just hanteringen att göra.
Jag fotograferar aldrig med benen helt ute eller med mittpelaren uppe.
Minst 95% fotar jag stående på knäna eller sittande på marken. Benen ofta ute i läge två eftersom jag upplever det som det bästa. Stor skillnad i stabilitet beroende på hur stativet används,, Men det är ju inget nytt;)!

/Vh Niclas,

Helt klart!

Måste dock tillägga att det inte finns något stabilare än en rejäl sandsäck/bönpåse på stabilt underlag. Slår stativ med hästlängder. Det näst stabilaste jag hittat är farsans Berlebach UNI 16 med den enorma nivelleringskulan som huvud, men då är det stativfästet på objektivet som sätter gränserna. En bit därefter kommer mitt Gitzo 500 med videohuvud.

Det bästa är ändå att komma nära fysiskt... Men det är kul med långa brännvidder!

/Pontus

Pongu skrev:

Det bästa är ändå att komma nära fysiskt... Men det är kul med långa brännvidder!

/Pontus

Yes, visst är det kul med längderna, spec på korta avstånd.

Jag fotar ofta mina objekt på korta avstånd och det är minst sagt en utmaning med långt tele,)

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Jag fotar ofta mina objekt på korta avstånd och det är minst sagt en utmaning med långt tele,)

Jo, jag prövade 1200mm på småfåglar på 4m avstånd (närgränsen). Det var ett h-vete att ens hitta dem i sökaren... Man får välja en gren de kommer tillbaka till, ställa skärpan och vänta.

/Pontus

Jag har monterat bort mittpelaren på mitt 055. Dels för att det blir onödigt skakigt med den uppe. Dels för att det är nödvändigt för att kunna gå ner i spagat.

Arleklint skrev:
Jag har monterat bort mittpelaren på mitt 055. Dels för att det blir onödigt skakigt med den uppe. Dels för att det är nödvändigt för att kunna gå ner i spagat.

Ahaa, intressant!
Men är inte benen spärrade från spagatläge i det yllersta läget.

Mitt stativs ben går inte ut i nittiograders läge sett ifrån mittpelarens position, gör ditt det Janne?

Kanske finns det olika konstruktioner på olika 055 generationer;)

Mvh Niclas,

Jag har också monterat bort pelaren på mitt 055 Nat Tracker. Den känns väldigt onödig att ha, med tanke på att stativet inte blir särskilt stabilt med pelaren uppfälld.

I de flesta situationer känns 055 fullt tillräcklig, men då gäller det att inte fälla ut benen allt för mycket. Blåser det lite mer en dag och man har benen utfällda..ja då skakar sökarbilden. Inget kul!

Jag har vid ett par tillfällen varit på väg att beställa hem ett Optipod istället, vilket verkar vara ett praktiskt och mycket stabilt stativ. Men jag vet inte riktigt om jag känner för att släpa på ytterligare några kilon. 2-3 kg till i ryggsäcken är en sak, men ett stativ som väger 2-3 kg "extra" kommer förmodligen märkas på ett helt annat sätt.

Vad gäller spagat med 055:an så fungerar det inte fullt ut. Åtminstone inte på mitt 055:a. Dessutom tycker jag det är grymt osmidigt och trögt när man ska fälla ut benen i "spagatläget". För pengarna är 055 ett helt okej stativ, men det har en del brister som kan vara irriterande ibland.

Eftersom stativet är naturfotografens viktigaste tillbehör bör man inte snåla här egentligen. Jag menar..köper man objektiv och kamerahus för flera tiotusenlappar är det kanske inte helt fel att lägga 5000-7000 kr på ett riktigt bra stativ också. Jag känner faktiskt att jag har snålat lite genom att köpa ett 055.. :=)

Niclasfoto skrev:
Ahaa, intressant!
Men är inte benen spärrade från spagatläge i det yllersta läget.

Mitt stativs ben går inte ut i nittiograders läge sett ifrån mittpelarens position, gör ditt det Janne?

Kanske finns det olika konstruktioner på olika 055 generationer;)

Mvh Niclas,

Mitt 055 går ut i full spagat utan mittpelare.

Arleklint skrev:
Mitt 055 går ut i full spagat utan mittpelare.

Ohh stiligt 055 du har då:=)

Så det går HElt ut i spagat,,

Mitt 055 går ut i nästan spagat, vinklen är inte stror men eftersom benen i kortaste läget ändå är ca 40cm långa så bli avståndet lite irriterande stort.

Bilagor

• stativ2.jpg
    stativ2.jpg
    14.7 KB · Visningar: 196
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar