Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alltså så borde det räcka med ett 300mm för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: 300mm kan absolut räcka,,

Pongu skrev:
Får du regelmässigt skarpa bilder med 600mm och 1/30 på ett 055? /Pontus

Då jag körde med 300 2,8L + EF2x så hade jag inga problem med det i alla fall i 7 av 10 försök. Men sedan så handlar det också om den specifika situationen. I vissa lägen så blir det färre skarpa,,

Jag har mitt 055 kvar och ser ingen anledning att byta Upp mig, än. Visst blir det säkert en dag men av andra skäl än att få fler skarpa bilder,,

Mvh Niclas,

Att regelmässigt få skarpa bilder (då menar jag bilder utan skakningsoskärpa) med 300 + 2x på ett 055 funkar. Men om det skall funka är en förutsättning att man regelmässigt är nogrann i sitt fotograferande. Trådutlösare och spegeluppfällning gäller, plus vad som nu ytterligare kan krävas.

Fokusering är en annan sak, det är heller inte lätt. Här styr nog motivet hur mycket tid man får för fokusering och vad man hinner åstadkomma.

Kolla mina bilder, det är taget med ett 300 2.8 på Canon EOS D60, jag tycker kanske inte alltid det räcker, men oftast, jag kommer köpa en 1.4 och 2x converter för att få det lilla extra jag kommer behöva, dock gillar jag att komma nära. detaljer osv blir så mycket schystare.

MvH

Martin

Arleklint skrev:
Att regelmässigt få skarpa bilder (då menar jag bilder utan skakningsoskärpa) med 300 + 2x på ett 055 funkar. Men om det skall funka är en förutsättning att man regelmässigt är nogrann i sitt fotograferande. Trådutlösare och spegeluppfällning gäller, plus vad som nu ytterligare kan krävas.

Enligt mig så Är det Ingen "förutsättning" som du skriver Janne.
Hur ofta fotar du med den kombinationen?
Det krävs en god portion teknik men inte så väldigt mycket mer än det heller, enligt mig.

Skarpa bilder blir det absolut utan trådutlösare och spegeluppfällning, även vid 1/30sec!
Visst är det en lite kritisk slutartid men visst fixar i alla fall jag fler skarpa än oskarpa, om de övriga förutstättnignarna tillsäger det såklart.

Jag använde aldrig spegeluppfällning och trådutlösare när jag fotade med den kombinationen. Ev använde jag vid ngr tillfällen självutlösaren,,

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Enligt mig så Är det Ingen "förutsättning" som du skriver Janne.
Hur ofta fotar du med den kombinationen?
Det krävs en god portion teknik men inte så väldigt mycket mer än det heller, enligt mig.

Skarpa bilder blir det absolut utan trådutlösare och spegeluppfällning, även vid 1/30sec!
Visst är det en lite kritisk slutartid men visst fixar i alla fall jag fler skarpa än oskarpa, om de övriga förutstättnignarna tillsäger det såklart.

Jag använder aldrig (väldigt extremt sällan,,) spegeluppfällning och trådutlösare när jag fotade med den kombinationen.
Mvh Niclas,

Jag ser det som en förutsättning, så vi har tydligen olika syn där. Huvudreglerna 1/brännvidden som längsta handhållna slutartid och 1 kg stativ per 100mm brännvidd är inte helfel.

Jag fotar ofta med den kombinationen.

Arleklint skrev:
Jag ser det som en förutsättning, så vi har tydligen olika syn där. Huvudreglerna 1/brännvidden som längsta handhållna slutartid och 1 kg stativ per 100mm brännvidd är inte helfel.

Jag fotar ofta med den kombinationen.

Ja, dessa "regler" ger jag nog inte så spec mycket för. Låter faktiskt som det man läser i skolböckerna.

För mig så är det inget alternativ att bära fler kg stativ än vad jag gör,,, JAg är 100% säker att vikten bara är en av måånga viktiga faktorer som spelar in.

Jag tror nog att jag fotar skarpt med 1000mm på mitt Manfrotto också,, visst färre bilder skarpa MEn knappast få. Men jag låter det vara osagt eftersom jag inte praktiserar mitt fotande på den brännvidden.

Mvh Niclas,

Jag har full respekt för att man inte vill släpa tunga stativ. (Därför har jag själv stannat vid 055 i vikt), men jag har lika stor respekt för långa brännvidder.

Som några har varit inne på så kan det vara idé att köpa i två steg. Jag kör idag med ett Sigma 50-500mm vilket är en skaplig optik men saknar bländare under /f6.3 rätt ofta. Min erfarnehet säger mig att kunskap om fåglarna är minst lika viktig som optiken. Det finns erfarna ornitologer som har "skitgrejer" men ändå tar fina bilder eftersom de vet vart fåglarna brukar sitta, äta, häcka, sova, sk-ta etc. Så mitt råd är att du kanske inskaffar dig en begagnad optik först och sedan när du plåtat säg en säsong eller mer köper den optik du vill behålla i många år framöver.

Själv finns det 4 optik som jag bollar mellan som skall bli mitt stora köp; Cannons 400/2.8, 500/4, 600/4 eller Sigmas 300-800m/5-6. Då jag ofta varit ute vid kustbanden där sträckande fågel visar sig på 200m-3km räcker i regel aldrig mm:rarna till. Så fort det blåser lite kommer ditt stativ på prov och jag skulle gärna testa hur bra stabilisatorerna fixar vind då det markant ökar antalet oskarpa bilder så fort det blåser lite.

Alexandersson skrev:
Som några har varit inne på så kan det vara idé att köpa i två steg. Jag kör idag med ett Sigma 50-500mm vilket är en skaplig optik men saknar bländare under /f6.3 rätt ofta. Min erfarnehet säger mig att kunskap om fåglarna är minst lika viktig som optiken. Det finns erfarna ornitologer som har "skitgrejer" men ändå tar fina bilder eftersom de vet vart fåglarna brukar sitta, äta, häcka, sova, sk-ta etc. Så mitt råd är att du kanske inskaffar dig en begagnad optik först och sedan när du plåtat säg en säsong eller mer köper den optik du vill behålla i många år framöver.

Själv finns det 4 optik som jag bollar mellan som skall bli mitt stora köp; Cannons 400/2.8, 500/4, 600/4 eller Sigmas 300-800m/5-6. Då jag ofta varit ute vid kustbanden där sträckande fågel visar sig på 200m-3km räcker i regel aldrig mm:rarna till. Så fort det blåser lite kommer ditt stativ på prov och jag skulle gärna testa hur bra stabilisatorerna fixar vind då det markant ökar antalet oskarpa bilder så fort det blåser lite.

När jag plåtar fåglar med mitt 100-400mm kör övervägande med 400mm, hade inte varit dumt med mer.
Du skall få se en bild tagen med ett drömobjektiv, läs även vad för grejer han använt.
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2797791

Wov! Vilken bild! Bra väderförhållande och snabb tid, men handhållet under dessa förhållande från en guppande båt. Jag tror inte det hade gått utan IS.

Re: SE länken 1120mm på frihand från en liten jolle,,,

Niclasfoto skrev:
Här har vi en kille som visar att det går.

Länken nedan leder till en av de Norska killarna som hanterar sin utrustning mycket väl.

Bilden jag länkar till är fotograferad med EOS10D + 500 4IS + EF1,4X = 700mm som då motsvarar 1120mm i fullformatet.
****OBS FRIHAND från en liten jolle dessutom.

http://www.foto.no/cgi-bin/bildekri...sid=&nomenus=&serieid=0&minimumanbefalinger=1

En mycket bra bild, men eftersom bilden är gjord med "Blender f/5.6 Lukker 1/4000s Brennvidde 700mm" och eftersom objektivet har IS så har det funkat.

Ta en titt her

www.naturogfritid.no

Det finns masser bra info och pris på utrustning om du er intressert i fågelfoto. Om du har et ornitologiskt intresse mera än att plåta det extrema bildet som skall säljas eller hänga på väggen i 2x3 meters format så kan du mycket väl använda digiscoping. Du får tillräckligt bra bilder att hänga på väggen hemma, samt att du får stillt ditt behov av att fota fåglar.

På nämnda site så finns mycket bra teleskop i klassen 12-25 tusen, men även enklare utrustning. Du har en EOS, men för dom som tittar i denna tråden och har Nikon D70 finns även specialpaket som ger 1500 mm ekvivalent till 35 mm med f13. Det finns även paket med D70, Nikons nya special adapter och teleskop och minneskort.

Av de mest populära teleskopen för digiscoping bland ornitologer är Swarovski ATS 80HD. 30 års garanti!!

Köpte själv en 70-300 mm till Nikon, är nöjd med köpet, men om man inte vill kravle i diket så blir fåglarna små utan cropping i Adobe PS.

Mvh
Tor

Senast ändrad:
Re: Re: SE länken 1120mm på frihand från en liten jolle,,,

Arleklint skrev:
En mycket bra bild, men eftersom bilden är gjord med "Blender f/5.6 Lukker 1/4000s Brennvidde 700mm" och eftersom objektivet har IS så har det funkat.

Jajaja, jag säger ju inte att det var med 1/60sec heller;)!

Imponerade enligt mitt sätt å se det i alla fall.

Anledningen att jag länkade till den killen är att visa att MYCket ÄR möjligt med bra teknik. Jag vet många som inte ens skulle ta med 700mm på en 10D utan stativ. Varför inte fota handhållet med perfekt skärpa med 600mm tex. Nejnej kanske inte på 1/30sec men kanske 1/125sec.

Visst är det absolut absolut hur möjligt som helst att fota skarpt med 600mm på ett 055;)!

Stativet är ju bara en led av de inspelande faktorererna, stativhuvudet, vinklen som kameran är låst i etc,,,
Inte minst vikten. En tyngre utrustning är en fördel för stabilitet,,, ett lätt men långt objektiv är långt svårare att hålla stabilt än ett tyngre på samma stativ. Därför så blir det för lätt att säga att det måste till 1kg stativ för varje 100mm brännvidd.

Mvh Niclas,

Ps, huvudsaken är ju att vi blir saliga på vår tro;)!!

Re: Ta en titt her

TML skrev:
www.naturogfritid.no

Det finns masser bra info och pris på utrustning om du er intressert i fågelfoto. Om du har et ornitologiskt intresse mera än att plåta det extrema bildet som skall säljas eller hänga på väggen i 2x3 meters format så kan du mycket väl använda digiscoping. Du får tillräckligt bra bilder att hänga på väggen hemma, samt att du får stillt ditt behov av att fota fåglar.

På nämnda site så finns mycket bra teleskop i klassen 12-25 tusen, men även enklare utrustning. Du har en EOS, men för dom som tittar i denna tråden och har Nikon D70 finns även specialpaket som ger 1500 mm ekvivalent till 35 mm med f13. Det finns även paket med D70, Nikons nya special adapter och teleskop och minneskort.

Av de mest populära teleskopen för digiscoping bland ornitologer är Swarovski ATS 80HD. 30 års garanti!!

Köpte själv en 70-300 mm till Nikon, är nöjd med köpet, men om man inte vill kravle i diket så blir fåglarna små utan cropping i Adobe PS.

Mvh
Tor

Jag följer denna teknik med stort intresse, kollar alla bilder jag kommer åt som är plåtade med Digiscoping. Jag har även blivit medlem i SKOF, tillbörja med som stödmedlem.

Re: Re: Re: SE länken 1120mm på frihand från en liten jolle,,,

Niclasfoto skrev:
Jajaja, jag säger ju inte att det var med 1/60sec heller;)!

Imponerade enligt mitt sätt å se det i alla fall.

Anledningen att jag länkade till den killen är att visa att MYCket ÄR möjligt med bra teknik. Jag vet många som inte ens skulle ta med 700mm på en 10D utan stativ. Varför inte fota handhållet med perfekt skärpa med 600mm tex. Nejnej kanske inte på 1/30sec men kanske 1/125sec.

Visst är det absolut absolut hur möjligt som helst att fota skarpt med 600mm på ett 055;)!

Stativet är ju bara en led av de inspelande faktorererna, stativhuvudet, vinklen som kameran är låst i etc,,,
Inte minst vikten. En tyngre utrustning är en fördel för stabilitet,,, ett lätt men långt objektiv är långt svårare att hålla stabilt än ett tyngre på samma stativ. Därför så blir det för lätt att säga att det måste till 1kg stativ för varje 100mm brännvidd.

Mvh Niclas,

Ps, huvudsaken är ju att vi blir saliga på vår tro;)!!

Du har en liten förmåga att inte läsa allt jag skriver. Jag skrev att 1 kg stativ/100 mm har en "huvudregel", en tumregel som ger en ungefärlig hint.

Det jag reagerade mot var att du sa att man regelmässigt kunde fota skarpt med 600mm på 055 och 1/30 sek utan fjärrutlösare och spegeluppfällning. Jag tror inte på det. Visa mig! :)

Att det går att fota skarp med 600mm handhållet är det ingen tvekan om, men korta tider är då en förutsättning. Min 1/4000 sekunders tärna som jag länkat visar att jag håller med om det.

Re: Re: Re: Re: SE länken 1120mm på frihand från en liten jolle,,,

Arleklint skrev:
Du har en liten förmåga att inte läsa allt jag skriver. Jag skrev att 1 kg stativ/100 mm har en "huvudregel", en tumregel som ger en ungefärlig hint.

Det jag reagerade mot var att du sa att man regelmässigt kunde fota skarpt med 600mm på 055 och 1/30 sek utan fjärrutlösare och spegeluppfällning. Jag tror inte på det. Visa mig! :)

Att det går att fota skarp med 600mm handhållet är det ingen tvekan om, men korta tider är då en förutsättning. Min 1/4000 sekunders tärna som jag länkat visar att jag håller med om det.

Ojdå, det var ingen bra förmåga nej. Ber om ursäkt om du har missförstått mig. Jag har nog inte missat många tecken som du skrivt Janne, bara så att det är sagt.

Att du inte tror mig;)
Jag kommer inte att stressa med att lägga upp bilder nu,, känner inte att jag har ett beviskrav liggande på mina axlar;) Varför bara inte lämna det och göra försök själv.
Om jag säger som så. Medvetet så drar jag ofta ned slutartiden mot 1/15sec för att få en effekt av det,, borde jag inte märkt att bilderna blir oskarpa vid det här laget, visst är det fler oskarpa på dessa tider MEn INte alls få;)?
Visst kan jag lägga upp bidler ngn gång men bara för att du inte tror mig i den saken,, nej då blir det lite patetiskt;) Ta INTE illa upp nu!!

Tror nog att vi är nästan heeelt eniga Janne, bara med lite olika arbetsrutiner och vanor;)!

Mvh Niclas,

Ps, Jag har inte missat en bokstav Janne, den respekten visar jag dig, tro mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar