Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

allra första kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

sape

Ny medlem
Hejsan!
Ska nu införskaffa min allra första egna systemkamera. Har idag varit och tittat på en Nikon D80 och hittat ett erbjudande med ett 18-200 Tamron objektiv. Nu sitter jag och letar runt lite på internet och hittar ovan nämnda objektiv med eller utan AF - jag undrar: vad innebär AF? Hur stor roll spelar det om mitt objektiv har AF eller inte (minns inte om det hade det)?
Känner mig väldigt grön på området...

Jag tror inte tamron 18-200 existerar utan AF.

AF innebär autofokus. Meningen med AF är att man ska slippa ställa in skärpan manuellt när man så önskar.

Jag är ingen Nikon kännare men om du köper en D80 så tror jag du kommer att få autofokus med alla objektiv som säljs nya idag.

Beträffande val av objektiv så är det frestande att som nybörjare välja ett som har så stor omfång som möjligt, t ex ett 18-200. Tanken är ofta att "slippa mickla med att byta objektiv". Visst kan det det vara bekvämt men oftast blir objektivites prestanda lite sämre än om man delar upp omfånget på flera objektiv.

För egen del tycker jag lite av vitsen med en systemkamera är just att man kan byta objektiv allt efter situation.

Mvh
Anders

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto