Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmänna tillgångarnas tragedi

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertil B

Aktiv medlem
Inom ekonomin brukar man tala om "De allmänna tillgångarnas tragedi" - vilket föranleder mig att låta spinoffeffekten även gälla Fotosidan.se.
Nu gäller tydligen det personliga fotoalbumet som huvudtes. Degenerering är ett annat uttryck. Vill ni se alla mina barn- och kattbilder sedan 1976?
Bertil

Ursäkta men vad menar du?
Det är möjligt att det är för tidigt på morgonen.
Du får gärna vara lite tydligare så man kan säga bu eller bä.

mvh/en trött Ove

Om dina katt och barnbilder är lika bra som landskapsbilderna, då vill vi gärna se och få lite inspiration.

Tyvärr läggs det upp bilder som bara har ett affektionsvärde för fotografen, inget speciellt varken fototekniskt eller motivmässigt för oss andra.

marooned skrev:
Tyvärr läggs det upp bilder som bara har ett affektionsvärde för fotografen, inget speciellt varken fototekniskt eller motivmässigt för oss andra.

Äldre bilder tycker jag är charmiga att se på och med bra text till kan det bli riktigt intressant. Då kan det istället bli ett plus att det är just familjebilder.

Oki, nu är jag med. Lite kaffe var inte helt fel.
Jag kan delvis hålla med med om detta, men det finns en parameter att ta hänsyn till. De som lägger upp bilder med "affektionsvärde", vet dom att deras bilder inte har något att tillföra. Dom kanske söker råd för att bli bättre. För att på sikt kunna skapa bilder med något att tillföra. Ska FS medlemmar utsättas för segregering där man ska hålla ett visst mått för att få publicera. Jag håller med om att det finns många bilder här på FS som kan ifrågasättas. Men om demokratin får råda så har alla rätt publicera sina bilder inom lika moraliska/lagliga ramar.

mvh/Ove

Halt om halvt på skoj...

Jag tycker gott att FS kunde erbjuda oss användare ett "Kattfilter".

har vi inte hört det här förr?
typ sen fotosidans begynnelse. ;o)

ta en titt på poolerna. en av alla anledningar till att dom kom till var för att man skulle kunna välja inriktning på dom bilder man tittar på.
rösta gärna fram fler, såsom husdjurspool eller liknande, om ni vill kunna välja bort kattgluttandet.

hehe...kattfoton... intressant användning av termen "tragedy of the commons". Kankse bör man trycka lite mer på att man endast ska lägga upp bilder som man vill ha kritik på och att hänvisa andra typer av bilder till webbhotell. Samtidigt går det ju inte att bestämma vad för bilder användarna ska lägga upp. Hela grejen med fotosidan är ju att få dela med sig av det man vill, och ta del av andras erfarenheter. Till viss del får man nog acceptera att katter kommer att vara det mest frekventa motivet framöver.

Jag har inget problem med att man lägger upp familjebilder, katter, hundar, barn... men det jag vill se är inte "svensson"-bilder som är tagna med en ixus med blixt rakt på som ger fula skuggor på den "ostädade" bakgrunden där huvudmotivet är centrerat. Jag vill se finurlighet och nyskapande...

Jag tror att vi har oss själv att skylla lite.
Vi skapar en pool för "bättre barnfotografier" men vi ger fan i att kommentera bilderna där i vilket inte hjälper de som bara siktar och skjuter. Följden blir att dom lägger dem i bildkritikspoolen istället, för där kanske man i alla fall får en kommentar på bilden. Vi får väl börja trycka dit en kommentar på de bilder vi tycker suger oxå... och inte enbart kommentera sånt som vi gillar och älskar. Alternativt börja ta betalt för alla medlemsskap så kanske ribban höjs en aning...

Allmänna åsikternas tragedi...? ;-)

Bilder är som åsikter...
Det finns många, olika tyckare/bilder...
Vad härligt!!!!! :)

Å man behöver inte bry sig om allt...
vare sig bilder eller åsikter..
Härligt!

Livet är ett val..
Vad man lägger ned tiden på! ;-)

För min del får bra saker vara väldigt gratis. Ofta brukar dock bra saker kosta något. Alldeles för sällan finns det bra saker att hitta, ens för pengar.

Eller en pool

...för de som bara tar de absolut bästa bilderna där man måste vara rekommenderad för att vara med. Ett första steg skulle kunna vara att bli godkänd för att kommentera i poolen. Då vet vi garanterat vet vad som är bra bilder och kan ge dem bra kommentarerr och de riktigt bra slipper se en och annan katt eller bevärdiga sina ögon med bilder tagna med en billig pocketkamera :)

Martin

Eller varför inte skramla för en intensivutbildning i AI-programmering för allas våran Clindh... då borde han kunna skriva nån kod som automatiskt "känner igen" motiv och vi kan då ha några sköna filtreringsknappar i våra egna inställningar. *ler*

Förslag på filter borde vara:
* Bilder på vattendroppar i diskhoar
* Hundar
* Svepningar på björkskog i lång slutartid
* Utfrätta områden (mer än 5% av bildytan)
* Underexponerade bilder
* Katter
* Barn
* Bilder som ser manipulerade ut

Eller så får vi helt enkelt leva med att det är en sajt öppen för alla; amatörer som proffs.

Där alla har möjligheten att visa sina bilder med samma entusiasm...

Förslag: Sitt inte inne och irritera er på att vissa bilder inte säger er nått. Ut och tänd grillen och knäpp en bira istället.

(edit: rättar stavfel som vanligt)

Eller

Gå ut och ta de bra bilderna istället för att sitta inne och gnälla över andras misslyckanden....och om man definivt vill göra något åt de sämre bilderna kommentera dem konstruktivt beröm motivet och visa vad som kunder göras bättre med det andra!

Re: Re: Halt om halvt på skoj...

Jern skrev:
varför inte ett gnällfilter...

Nja... då hade du ju paradoxalt nog inte fått skriva just det du skrev!

Sitt inte där och häcka nu utan gå ut och ta lite foton istället och lägg på din sida så att jag kan gnälla på dig!

Men lite mer seriöst... jag vet att det finns "bra" kattbilder här också. Dock skulle jag säga att mer än hälften av alla husdjursfoto (katter överrepresenterade) håller en genomsnittligt sämre klass än resten av materialet här på FS. Ganska vanligt med dåliga barnfoton också. Det är lite synd att folk inte förstår att med bilder på något man har en stark personlig relation till måste man vara extra kritisk innan man lägger in dem här på FS för det är ingen annan som beskådar fotot som har den relationen till just det objektet.

Men sedan håller jag till fullo med att om man ser en "dålig" kattbild så ska man inte nöja sig med att sitta och muttra för sig själv utan istället försöka ge lite tips om hur den skulle kunnat bli bra samtidigt som man lite fint kan påpeka att den här sidan är till för att sprida kunskap om foto och inte för att sprida foton om nu den som lagt upp bilden verkar ha missuppfattat det hela. Själv har jag nog hjälp en och annan kattfotograf att få bättre bilder av sina husdjur så det så! *Klappar mig själv på axeln* ;)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar