ANNONS
Annons

Allmänna tillgångarnas tragedi

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet med barnfoton eller andra foton med högt affektionsvärde kan ju också vara att fotografen blir mindre mottaglig för konstruktiv kritik.

Har själv kommenterat en bild och fått nåt svar i stil med "... si och så mycket för tidigt född och var faktiskt jättesvag... etc". Bilden blir väl inte bättre för det? Är det bildkritik man vill ha då eller letar man egentligen efter www.tyck-synd-om-min-bebis-forum.se?

Vad ser du i så fall som allmän tillgång här?

Lagringsutrymmet kan det väl inte vara eftersom det knappast kan anses ändligt i sammanhanget, eller hur?

Den frekvens med vilken en publicerad bild visas för någon betraktare kan det väl inte heller vara, eftersom antalet betraktare måste antas öka proportionellt med antalet medlemmar. Så frekvensen visningar av en bild borde inte minska med ökande antal medlemmar (och bilder).

Ok, nu förstår jag (tror jag). Du menar kanske att antalet bilder per medlem skulle öka som någon form av girighet och resultera i degenerering?
Dvs, att om jag som medlem ökar antalet bilder som jag publicerar (och därmed roffar åt mig en större andel av det totala antalet bilder), så får jag mer ... vadå? Uppmärksamhet?
Och för att kunna öka antalet bilder jag publicerar så måste jag gräva djupare i mina bildhögar och då publicera mindre bra bilder (degenerering?).

Å andra sidan skulle man ju kunna hävda det omvända, att en större bildmängd istället ökar kravet på bildkvalitet, eftersom de annars drunknar i floden av bilder, med resultatet att vi istället får se bättre bilder!

;)

Re: Re: Halt om halvt på skoj...

Jern skrev:
varför inte ett gnällfilter...

Jo gärna, elitismen påminner sig av och till och den är så tröttsam. Använd den tid det tar att skriva ett gnäll-inlägg till konstruktiv kritik istället och hjälp en blivande fotograf utvecklas.

Det sorgliga är inte alla skräp djur/barn bilder det är att man inte bedömmer de barn/djur bilder som faktist är bra, utan betraktar alla som skrot...

Re: Re: Re: Halt om halvt på skoj...

Anders Östberg skrev:
Jo gärna, elitismen påminner sig av och till och den är så tröttsam. Använd den tid det tar att skriva ett gnäll-inlägg till konstruktiv kritik istället och hjälp en blivande fotograf utvecklas.

Och där kom det lite gnäll till. Varför är du här inne och gnäller på folk som vill att andra ska ta sig i kragen och publicera de bilder som har ett fotografiskt värde istället för de som bara har ett emotionellt värde för den som lägger upp dem? Om man lägger upp ett fåtal bra bilder, eller sådana som man vill ha kritik på, istället för bilder som bara har värde för en själv blir det lättare för alla att sovra, utvärdera och kritisera. Vilket borde vara till allas gagn.

Men om du inte har något för dig så kan du ju gnälla istället!

I hur många led tycker du vi ska gnälla på gnället?:)

Vem bestämmer vad som har "fotografiskt värde"?

Senast redigerad av en moderator:
Vad jag med flera vill ha sagt är att den som lägger upp bilden bör fundera över huruvuda fotot har ett fotografiskt värde eller om det rör sig om ett emotionellt värde för fotografen. I det senare fallet bör man ha så mycket självkritit att man skickar bilden till familjealbumet istället för till FS. Såvida det inte rör sig om att fråga varför man inte lyckats få bilden bättre än den blev. Du har man ett mål att utvecklas som fotograf och då får bilden vara precis hur tokdålig som helst, den hör ändå hemma här.

Martin F skrev:
Problemet med barnfoton eller andra foton med högt affektionsvärde kan ju också vara att fotografen blir mindre mottaglig för konstruktiv kritik.

Eller så är den som ger kritiken sämre på att ge konstruktiv kritik eftersom han eller hon inte gillar bilden? Det kan ju faktiskt fungera på bägge hållen.

I den här tråden är den som lägger upp barn- och kattbilder boven - Men frågan är ju även vad "kritikerna" bidrar med till problematiken?

Att ge kritik kring bilder handlar ju inte bara om ljussättning, bländare osv - Det handlar ju även att kunna tala om vad man känner inför en bild när man ser den och det är långt ifrån alla som är bra på detta när dom ger kritik.

Det är väll ett fritt community, man får ju lägga upp vad man vill sålänge det inte dinte strider mot någon av det verkliga samhälletslagar om jag har fattat saken rätt.

Du behöver ju inte aktivt söka upp alla blider på grannens ungar sommaren 67, eller vattendroppar, eller för den saken landskaps bilder och djurfoton.

Jag stör mig mest på alla som tror sig vara mattias klum, inte gnäller jag för det i en tråd.

Om vi bara ska ha bilder som är de bästa finaste och tekniskt perfekta, får vi ett slätstruket skittråkigt community, med vissa fascistiska tendenser.... Och det vill vi ju inte... ivarje fall inte jag.

C.

Det som Hans-Christian Stoltz skriver får jag tyvärr hålla med om. Det är inte helt sällan man ser någon ganska otrevlig kommentar just för att det råkar vara en bild med djur eller barn. Visst är det helt OK och egentligen, mer därtill enligt mig, att påpeka att bilden kanske inte borde läggas upp pga att husse/matte tycker lilla vovsingen är så phöter utan att det finns ett annat mål med den här comunityn, men det finns ingen anledning i världen att vara otrevlig för det. Dessutom är det ju så att om någon vill lägga upp bilder för att visa upp sitt husdjur för att det är så sött så gör man ju faktiskt dem en tjänst om man omdirigerar dem till msn eller något annat ställe där folk sysslar med just bilder på söta djur mm. Där kan ju fotografen få betydligt mer uppmärksamhet av den typen han/hon eftersträvar.

Men alltså... det är lite varning för arrogans här... det finns visst en förutfattad mening om att dom som fotar barn och husdjur inte är här för att också lära sig och förbättra sitt foto. Alla gillar inte att se efterapningar av Ansel Adams gatumotiv i svartvitt men förmodligen anses dom bilderna stå högre i "fotografiskt värde" som någon uttryckte det. Ännu bättre om det är fotat på gammalt hederligt silver. Jag har sagt det förut, det finns alltid en skara elitistiska personer i sådana här communities som ser ner på det som inte faller dom själva i smaken. Tröttsamt. Dom skulle göra en större insats genom att objektivt kritisera speciellt dom bilder dom inte gillar så att Fotosidan blir just den utvecklande site som är avsikten. Istället mumlas det i kulisserna om hur vissa medlemmar "förstör" siten och dränker deras fotografiska mästerverk med lägre stående alster. Suck.

Anders Östberg skrev:
Men alltså... det är lite varning för arrogans här... det finns visst en förutfattad mening om att dom som fotar barn och husdjur inte är här för att också lära sig och förbättra sitt foto. Alla gillar inte att se efterapningar av Ansel Adams gatumotiv i svartvitt men förmodligen anses dom bilderna stå högre i "fotografiskt värde" som någon uttryckte det. Ännu bättre om det är fotat på gammalt hederligt silver. Jag har sagt det förut, det finns alltid en skara elitistiska personer i sådana här communities som ser ner på det som inte faller dom själva i smaken. Tröttsamt. Dom skulle göra en större insats genom att objektivt kritisera speciellt dom bilder dom inte gillar så att Fotosidan blir just den utvecklande site som är avsikten. Istället mumlas det i kulisserna om hur vissa medlemmar "förstör" siten och dränker deras fotografiska mästerverk med lägre stående alster. Suck.

Visst är det så. Men det är inte ovanligt att folk lägger upp bilder bara för att de tycker att deras husdjur är söta. Det behöver du bara läsa bildtexterna för att se. Personligen ger jag mer än gärna kritik på en "dålig" husdjursbild om personen som lagt upp den skriver att han/hon vill ha hjälp med att få en bättre bild. Men skriver man bara "Visst är Fido sööööööt!" så måste man ju för fasiken få ifrågasätta om det här är rätt community för den sortens bilder utan att bli kallad fascist, elitist mm.

Att det här har snöat in på just husdjur och barn är ingen tillfällighet då det oftast är där folk blir mest sentimentala. Men det kanske är så att oerfarna fotografer tenderar till att fotografera just det som ligger dem närmst och det därför blir dessa foto som håller lägst teknisk kvalitét!?

Vad det gäller arrogans så är jag innerligen trött på alla arroganta typer som tror att man själv tycker man är så förbannat bra bara för att man försöker förmedla en för vissa obekväm åsikt. Personligen anser jag mig inte vara någon fantastisk fotograf, jag precis som merparten medlemmar på FS är en glad amatör, men jag är här för att jag vill bli en bättre fotograf och samtidigt hjälpa andra att bli bättre fotografer.

Senast ändrad:
Personligen tycker jag det är fan så mycket drygare att behöva bläddra igenom trettio "mitt självporträtt i svartvitt som visar hur jävla dåligt jag mår, hur synd det är om mig, och hur gärna jag vill dö"-bilder varje dag än kattbilder.

Jag håller med inlägget innan, det är förbannat jobbigt med folk som tycker att dom har så jävla mycket att förmedla.

deez skrev:
Jag håller med inlägget innan, det är förbannat jobbigt med folk som tycker att dom har så jävla mycket att förmedla.

Jag tror nog du trillar i din egen grop nu - Du talar ju om hur "jobbigt" du har det inför vissa typer av bilder. Vad är skillnaden mellan att tala om det med hjälp av text eller att tala om det med en bild?

Tala om med KONSTRUKTIV kritik varför du inte tycker om "jag mår så dåligt"-bilder. Att bara spy galla utifrån sin personliga smak ger nog inte fotograferna i fråga speciellt mycket.

Tänk om alla skulle lämna följande kommentar under alla bilder:

"Jag gillar inte den här typen av bilder"

Kan det finnas någon risk tro... att det bildas ett "innergäng" här på fs som tycker att dom är bättre människor än övriga medlemmar. De som ratar sämre tyckare och fotografer, kanske bara för att man inte tycker om vissa typer av art.

/ Janne

Nä, nu börjar sommartorpet... hej på er.

Personligen tycker jag lösningen på alla världens problem är att spärra ute alla medlemmar som har ett medel på över 3 för sina satta betyg. Förutom för bildkommenterandet då, där kan de fortsätta att kommentera tills de fått ner sitt medel under 3. Då släpps de in igen i gemenskapen. ;)

Problemet med "de allmänna...." är att när sidan har förflackats till att innehålla för mycket av det personliga affektionsvärdet som då överstiger det allmänna bildintresset, kommer de som är bäst skickade att ge handledning överge skutan. I och med det så är sidan död.

Bertil
(Ha en riktigt bra sommar. Just nu är det kanonväder längs norrlandskusten.)

Så länge inte ägarna av Fotosidan klagar så...

...gilla läget eller dra?

Har ni sett till något svenskt alternativ till denna site? Jag har inte det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar