ANNONS
Annons

Allmänna tillgångarnas tragedi

Produkter
(logga in för att koppla)
jag känner inte till något svenskt alternativ.

Jag hade nog hängt på Photo.net om det inte vore för att deras sida är så ful och jag gillar inte deras forumsystem.

Deviantart är för stort och har för många pretton och fjortisar som är påväg att bli pretton. När Deviantart startade var där en skön stämning, men när saker blir förstora så brukar saker hända som står utanför de ursprungliga designernas tankar och grundideer.

Jag gillar Fotosidan även om jag ibland kan bli galen och irriterad på folk här, men jag är van. Har varit med om fler flamewars än jag orkar minnas. Startat en del flames också när jag var yngre innan jag visste hur man ska betee sig och hur man ska tolka inlägg på diskutioner. Det var på den gammla goda BBS och USENET tiden, när man kopplade upp sig mot internet med Telnet. Lirade MUD och försökte vara Legions Of Doom groupie, men blev bara en scriptkiddie.... Ahh det var tider det.... Annat är det nu, med alla emoticons, script animeringar och flash (ryyyyyys).

C. som blivit nostalgisk gammal gubbe vid 23år =)

EDIT: rättade stavfel... jag vara ert svenskläraret.

Anders Östberg skrev:
Så länge inte ägarna av Fotosidan klagar så...

...gilla läget eller dra?

Jag i min enfald trodde att det här var ett forum där man fick ha avvikande åsikter... Jag har visserligen inte sett några bilder på redaktionen i arbete men jag misstänker starkt att de inte går omkring i bruna skjortor, koppel och ridstövlar (detta är inte en S/M liknelse). Men visst... ber de mig att dra för att jag har mer intresse av foto än familjealbum så ska jag göra det.

Vad gäller alterntiv på svenska till FS så har jag än så länge inte sett några seriösa.

Clouseau skrev:
Jag i min enfald trodde att det här var ett forum där man fick ha avvikande åsikter... Jag har visserligen inte sett några bilder på redaktionen i arbete men jag misstänker starkt att de inte går omkring i bruna skjortor, koppel och ridstövlar (detta är inte en S/M liknelse). Men visst... ber de mig att dra för att jag har mer intresse av foto än familjealbum så ska jag göra det.

Vad gäller alterntiv på svenska till FS så har jag än så länge inte sett några seriösa.

Mja, inte riktigt så... det är ju tvärtom så att man faktiskt får ha olika åsikter och ladda upp olika typer av bilder. Vad jag menar är att dom som retar sig på detta har att dra en egen slutsats om Fotosidan är rätt site för dom, eller dra om det inte passar att ibland titta på (eller kanske hellre hoppa över) katt- och barnbilder. Site-ägarna har inte sagt något om dessa bilder så jag drar slutsatsen att de är tillåtna.

Skulle tro att det är krass ekonomi som gäller här, skulle man strikt tillämpa ett ideal om "fotografisk värdefulla" bilder och diskussioner och "städa" bland bilderna så skulle denna site antagligen tappa en majoritet av sina betalande användare och inte gå ihop ekonomiskt. Jag har förmodligen inte många bilder som platsar i alla fall.

Senast redigerad av en moderator:
Anders Östberg skrev:
Vad jag menar är att dom som retar sig på detta har att dra en egen slutsats om Fotosidan är rätt site för dom, eller dra om det inte passar att ibland titta på (eller kanske hellre hoppa över) katt- och barnbilder. Site-ägarna har inte sagt något om dessa bilder så jag drar slutsatsen att de är tillåtna.

Jag kan ju besvara det med en länk:

http://www.fotosidan.se/doc.htm/1381/1005

och sedan säga att eftersom jag har betalt för mitt medlemsskap under de premisser som är uppsatta så vill jag ju att de följs. Men visst det finns två sidor av det här myntet. Dels finns risken att förlora medlemmar pga personer som egentligen inte är så intresserade av att utveckla sitt fotograferande lämnar sidan, dels finns risken att riktigt bra fotografer slutar nyttja fotosidan pga den dalande kvalitén. Det ena fallet leder till mindre pengar och därav en mindre bra sajt. Det andra fallet leder till färre kompetenta kritiker. Pest eller kolera...

Hmmm.... jag har fortfarande en livlig diskussion om Tujas bilder, var det skit eller geni? Det var nog lika stor spridning på de åsikterna som det var insändare...

Vem ska sätta måttstocken för vad en bra bild är?

Norrlandsros skrev:
Hmmm.... jag har fortfarande en livlig diskussion om Tujas bilder, var det skit eller geni? Det var nog lika stor spridning på de åsikterna som det var insändare...

Vem ska sätta måttstocken kvaliteten?

För mig handlar det inte om kvalitén utan om inställningen till varför man är här. Jag bryr mig inte om ifall det är en blixtbild på en katt med röda ögon (vilket iof sig skulle vara ett naturfenomen) om personen som tagit bilden verkligen lägger upp den för att få tips om hur den skulle kunna bli bättre. Egentligen är det tvärtom mer befogat att lägga upp riktigt dåliga bilder sålänge man inte vet varför de blivit dåliga och vill ha hjälp med att fixa det till nästa gång. Men att lägga upp en bild på samma katt för att man tycker den är söt...

Vad gäller Tujas bilder så finner jag deras berättigande i just det faktum att man kan ha så många olika åsikter om dem även om jag själv ser dem som totalt ointressanta som foton.

Det är väl ganska lätt att lösa Henrik. Ge kritik på bilderna och tala om varför du gillar dem eller inte gillar dem. Och det gäller givetvis oss alla.
Den som inte vill ha kritik på sina bilder av ungar och katter kommer troligtvis då att välja ett bättre ställe att visa sina bilder på, och den som vill ha konstruktiv kritik och lära sig av sina misstag blir hjälpt.

Jag tycker bristen på kommentarer är ett större problem ärligt talat. Det känns som folk antingen är rädda för att komma med negativ konstruktiv kritik, eller att man helt enkelt inte bryr sig. Och då kan man knappast klaga över att kvalitén sjunker om man som kunnig inte hjälper de mindre kunniga.

Förstår oron över urvattningen som uttryckts här...men det finns också en fara att det kan gå åt andra hållet och bara bli klubben för inbördes beundran.

Jo då jag gör vad jag kan på kritikbiten. Men ibland är det svårt att ge kritik när man inte vet vad personen vill ha ens åsikt om. Ibland är det ju även så att man ser någån som fått tjugo kommentarer på en bild utan att för den skull svara på någon av dem och då undrar man ju om han/hon tar åt sig av det som skrivs.

En lite tråkig detalj som jag tycker är fel här på FS är att bilder som ligger under nybörjare automatiskt ges sifferbetyg när man väljer de olika "bra, men jobba vidare" och "dags för bildkritik" eller vad de heter. Dels är kanske inte sifferbetyg just vad en nybörjare behöver, dels är det lite tråkigt att dessa sifferbetyg motsvarar 1 och 2 (om jag inte misstar mig helt). Det ger lite sken av att bara för att man är nybörjare så kan man inte ta en bild som är kanonbra. Visst man kanske inte har en susning om vad man gjorde vid tillfället men verket ska inte nedvärderas för det. Ibland surfar jag runt bland just nybörjarfotona för att försöka bidraga med lite kunskap och det är tråkigt att inte kunna ge det betyg en bild verkligen förtjänar. Jag har även märk att en del nybörjare inte förstår hur man kan säga så possitiva saker och sedan ge en två... nu vet jag inte om det blivit lite off topic... jag skulle ju gnälla på katter! ;)

Clouseau skrev:
Jo då jag gör vad jag kan på kritikbiten. Men ibland är det svårt att ge kritik när man inte vet vad personen vill ha ens åsikt om. Ibland är det ju även så att man ser någån som fått tjugo kommentarer på en bild utan att för den skull svara på någon av dem och då undrar man ju om han/hon tar åt sig av det som skrivs.

En lite tråkig detalj som jag tycker är fel här på FS är att bilder som ligger under nybörjare automatiskt ges sifferbetyg när man väljer de olika "bra, men jobba vidare" och "dags för bildkritik" eller vad de heter. Dels är kanske inte sifferbetyg just vad en nybörjare behöver, dels är det lite tråkigt att dessa sifferbetyg motsvarar 1 och 2 (om jag inte misstar mig helt). Det ger lite sken av att bara för att man är nybörjare så kan man inte ta en bild som är kanonbra. Visst man kanske inte har en susning om vad man gjorde vid tillfället men verket ska inte nedvärderas för det. Ibland surfar jag runt bland just nybörjarfotona för att försöka bidraga med lite kunskap och det är tråkigt att inte kunna ge det betyg en bild verkligen förtjänar. Jag har även märk att en del nybörjare inte förstår hur man kan säga så possitiva saker och sedan ge en två... nu vet jag inte om det blivit lite off topic... jag skulle ju gnälla på katter! ;)
Ja, jag såg att du verkligen drar ditt strå till stacken. :)
Att någon inte svarar på kritik kan kanske också bero på att många "kritikinlägg" är okonstruktiva, oavsett om de är positiva eller negativa.
Det jag menade var att även om personen inte bett om kritik går det att kritisera, ligger bilden i ngt kritikforum är det väl fritt fram för dig att säga vad du tycker. Ifrågasätt varför bilden lagts in om du tycker det är en bild som inte har några fotografiska värden och som passar bättre i familjealbumet. Påpeka vad som skulle kunna göra bilden intressant och bättre. Eftersom du nu varit riktigt aktiv på att kommentera får jag väl förtydliga att detta gäller oss alla...enligt min ringa mening i alla fall.

Så för att som du så riktigt säger även följa topic lite: Katter är dumma. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar