Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
/Mats
Edit: tagit bort personangrepp. /mod
Kul! Ja, jag vill också ägna lite tid åt att dryfta en massa inställningar och utbyta erfarenheter för att kunna dra nytta av kameran. Väldigt mycket i A6300 är ju lika det som finns i dina A7RII osv, så det finns nog en hel del att utbyta där. Jag är dock inte alls så insatt i detta än, utan det behövs nog spenderas en del kvalitetstid med det för att det ska bli bra.
Vi får skapa dedikerade trådar om det.
Tyvärr så är det just nu lite hektiskt för mig med jobb och andra saker, så precis i närtid kan jag nog inte tillföra speciellt mycket, men det blir bättre.
Stenis: Ja vi får skapa nya trådar när det spårar ur.
Ja, det är förbannat trist varje gång. Och vi nappar på det och tror gott om idioten en stund för att sen bli besvikna igen. Nu är en tråd körd i diket och en massa energi har gått åt till helt ointressanta saker alldeles i onödan.
Skriver man det här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2118290#post2118290
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2118338&postcount=1596
så borde kan man tycka funktionärerna gripa in resolut redan från start och slänga ut idioten för gott.
Inte för att innehållet i ett isolerat perspektiv egentligen är så fel, utan för att det är så tydligt vad avsikten är och det finns ju en historia när han tidigare gång på gång trollat på det viset och förstört så mycket. Det finns ju alltid nya personer som inte varit med förr när han har härjat och inte så enkelt kan genomskåda det heller.
Metoden är ju känd vid det här laget:
Först något provocerande som "krämaren Fong", "till nytta för få fotografer", "lättgenomskådade hallelujademonstrationer" osv.
Sen några sansade inlägg som verkar seriösa och sen några till med väl valda felaktigheter som "vi" då nappar på kroken genom att bemöta. Och hela tiden detta med att styra in diskussionen på Canons olika lösningar som ingen i det här forumet är särskilt intresserade av. Hela tiden en balansgång som utförs skickligt, men tar så mycket energi och föder massa trams. Och vi går på det igen och igen en stund varenda gång.
Vi får väl ta saken i egna händer om inte FS klarar att styra upp det. Bara att ignorera skitinläggen och verkligen göra det, samt anmäla sådana inlägg som avviker på ett negativt sätt.
Vi börjar om med diskussioner i nya trådar helt enkelt.
DON'T FEED THE TROLLS!
Stenis: Ja jag kollade länkarna ovan och bägge verkar nu borttagna.
Det låter intressant med Nissin!
http://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/nissin-air-r-styr-blixtar-fran.htm
Jag tycker också det nya från Sony verkar intressant:
http://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/sony-utvecklar-radiostyrt-blixtsystem.htm
Men, vaddå inte håller med förresten?
Det jag sa var bara att Sony lyckats paja det gamla Minolta-systemet med trådlös blixt och så är det ju. Sedan dess har jag inte ens försökt vidare med blixt från Sony och jag har idag inte en enda blixt.
Men det finns ingen anledning att se tillbaka. Det är helt andra tekniker nu och radio-triggers är ju mycket bättre på alla sätt, så det finns anledninga att sätta sig in i det framöver, absolut. Sen om det är Sony eller Nissin eller något annat spelar ingen roll för mig. Om man dessutom är allätare och kan ha lite olika kameramärken för olika ändamål så kan det vara bra med någon tredjepart som funkar tvärsöver.
Det är lite roligt att Sony nu nått critical mass och har stöd av tredjeparts tillbehörs-tillverkarna, vilket öppnar helt nya möjligheter i framtiden på ett sätt man som Sony-användare inte varit så van vid.
Stenis: Det var först med A7 II-plattformen och framförallt A7 II och A7r II som det lyft på allvar. FF förstås för annars är det ju inte riktigt seriöst i mångas ögon. Sony har haft väldig framgång med A7 IIrna men den stora bulken Sony-systemkameror som sålts är ju faktiskt A6000 som är en jättesuccé. Läser man användarrecensioner kopplade till exv. Imaging Recourse och andra så är många ändå jättesura då priset nu ligger på under 1000 U$ för kamerahuset. 1000 U$ när man kan få A6000 för hälften är en vanlig kommentar. Men det man missar är ju att A6000 haft en lång produktcykel och nu i princip reats i väntan på nästa version som tagit väldigt lång tid på sig att dyka upp.
Sammantaget har Sony nu en verkligt stark portfölj och ett stort momentum och det gör ju att som du säger Sony uppnått viss kritik massa. Det skulle vi aldrig kunnat drömma om för några år sedan och här måste vi ju tacka alla de som haft andra system och då främst Canon, som valt att gå över till Sony helt eller delvis. Utan dem hade vi aldrig stått där vi är idag. Det goda är dessutom att även Sony då pressats att ta sig samman kring blixtsystemet av främst Nissin.