Det finns inget med EVF-tekniken som bromsar. Lagget mellan bilder vid serietagning är borta och den funkar betydligt bättre än optiska sökare vid sämre ljusförhållanden.
Sökaren är nog det jag gillar mest med A6300 så här långt, den är s-n-a-b-b. Och den laggar så försumbart lite att det faktiskt funkar riktigt bra med ett öga i sökaren och ett utanför. Sedan blir min hjärna förvirrad av att den ljusar upp mörka situationer, där har nog du och jag lite olika smak
Jag är också "DSLR-människa" och gillar den där omedelbara resposen som hittills bara sådana kameror har kunnat leverera ...
You and me both. Jag hamnade i onåd i Sony-forumet på Dpreview för ett par år sedan när jag försökte påpeka att A6000 inte - som några där envist hävdade på den tiden - inte "ran circles around" de stora proffshusen från Canon och Nikon när det gällde snabbhet i allmänhet och sökar- och AF-prestanda i synnerhet.
MEN, A6300 levererar! AF-systemet på den och uppdaterinen av sökarbilden som inte hackar vid serietagning, gör att responsen infinner sig på samma sätt som med en DSLR. Jag är positivt överrqskad och förvånad över det. Första gången med en spegellös kamera som jag inte retar mig på när jag använder den.
Håller med. A6300 har mycket av den där omedelbarheten jag vill ha i en kamera. Där är den helt klart ett stort steg framåt jämfört med A6000 (som ändå inte är någon långsam kamera).
A6300 ersätter inte en bra DSLR i alla lägen. Formfaktorn i den lilla kameran gör att ergonomin inte är så bra med stora objektiv och så, men det kanske är en vanesak.
På det temat: Jag har 24-70/2,8 GM och 85/1,4 GM nu, sugen på att testa?
Med Sony är det inte riktigt så. De håller fortfarande på och experimenterar en hel del och gör en del underliga saker. Om jag skulle ha fotografi som mitt levebröd och vara beroende av det så finns det inte en chans att jag skulle satsa på Sony.
Fast senaste åren har de faktiskt lugnat ned sig en lite och sett till yttre hanteringen har de varit riktigt konsekventa ett tag nu - sannolikt mycket just för att de pratat med till exempel yrkesfotografer om hur de vill att kameror skall vara. Se bara på hur lik A6300 är A6000 till det yttre. Hanteringen hos A6000 är helt ok och då har de klokt nog inte ändrat saker i onödan.
Men allmänt på temat om att fotografera som sitt levebröd: En av akilleshälarna för i stort sett alla spegelfria kameror (oavsett fabrikat) för många yrkesfotografer (inte alla, men många) är saker som att de kan ha en del lagg och långsamhet. Men det allra värsta är nog att de fortfarande är lite inkonsekventa. Snabba för det mesta, men kan plötsligt vara långsamma. Snabb sökarbild ...Tills den plötsligt hackar till och du missar ett bra ögonblick.
Ser man till specifikationerna ser inte alltid de yrkesinriktade modellerna från Canon och Nikon så exceptionella ut. Men huvudpoängen med dem är nog mer än något annat att de verkligen håller sina prestanda oavsett vad och hur du fotograferar. De är exceptionellt förutsägbara och konsekventa i hur de beter sig.
Men jag upplever att Sony menar allvar i att de vill bygga sina kameror så de tilltalar även kräsna användare och att de under de senaste åren verkligen lyssnar noga på input hur entusiaster och proffs vill ha kameror.