Annons

Nu har Samsung åter igen gett sig på Sony (och andra) på allvar ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant i FOTOs test var att Samsung NX1 inte har jämförbar AF i sämre ljus mot en bättre DSLR. Vi kan alltså här få svaret - spegellösa kameror ersätter inte DSLR i total AF prestanda och sannolikt är NX-1 den spegellösa som har bäst AF.

Dessutom, för en ren stillbildsfotograf torde alltså 7DII med ett snarlikt pris erbjuda mer prestanda för pengarna. Detta innebär att antingen får Samsung hämta kunder bland de videointresserade eller sänka priset. Storleksvinsten med 50-150 eller 16-50/2,8 är obetydlig mot en DSLR med motsvarande objektiv. Då den faller till runt D7100 pris kan den bli intressant även för oss stillbildsfotografer om man inte fotar inomhussport förstås.

Panasonic GH4 och Olympus M-1 är bättre att ta Fokus i svagt ljus än Canon 7DMKII, det Canon uppger -3EV stämmer inte, Utmärkta Foto testade även detta i ett speciellt rum, Tyvärr så han aldrig Foto att testa Nya A77II som genom ny FW fått bättre förmåga att ta fokus i svagt ljus. Canon är inte klockren på alla punkter om nu någon trodde det fast det är en vanlig DSLR och då är ändå 7DMKII bättre än det tidigare flaggskeppet 7D.

Det tar tydligen bra lång tid även för Samsung att utveckla bra kameror, dom har väl hållit på i ca 9 år nu med systemkameror. NX1 är onekligen en bra kamera, men menyerna i första firmweren verkar vara en katastrof. Frågan är om Sony har lärt sig att tackla Samsung, eller om Samsung kör över Sony (och Pansonic/Olympus/Fuji) i framtiden som dom gjort med telefoner. Spegellöst har framtiden för sig och plockar nog någon % om året av spegelkamerorna.

Sony TV och Telefon har varit efter, men inte i dag, Z3 kompakt var bättre än Samsungs kompakter och kommande Z4 håller jämna steg, Samsung har överraskat rejält på telefonsidan det är mycket sant. men övriga konkurrenter vilar inte på lagarna eller.

Det är en sak att dra i väg 15b/sek men hur många blir skarpa, Samsung har ny FW på gång till NX1, ser att Martin skall prova den så det kan vara förbättringar med autofokusen. Det har blivit ett väldigt ståhej kring autofokus i mörker nu för tiden, Gamla 7D klarade -0,5 ev läste aldrig något om att den var dålig i mörker när det begav sig.

Tror som StenÅke ge Samsung ett eller två år till då kan det hända grejer.

//Bengt.

Panasonic GH4 och Olympus M-1 är bättre att ta Fokus i svagt ljus än Canon 7DMKII, det Canon uppger -3EV stämmer inte, Utmärkta Foto testade även detta i ett speciellt rum, Tyvärr så han aldrig Foto att testa Nya A77II som genom ny FW fått bättre förmåga att ta fokus i svagt ljus. Canon är inte klockren på alla punkter om nu någon trodde det fast det är en vanlig DSLR och då är ändå 7DMKII bättre än det tidigare flaggskeppet 7D.

Jag kanske skulle ha varit tydligare: jag syftade på följande AF i svagt ljus (alltså PDAF). I riktigt svagt ljus kan CDAF ibland, som på spegellösa, ha lättare att låsa fokus på stilla motiv om det finns kontraster.

Jag skulle tro att Canon 7DII skulle vara med viss marginal den kamera man skulle föredra på en hockeymatch i den prisklassen över spegellösa.

Det tar tydligen bra lång tid även för Samsung att utveckla bra kameror, dom har väl hållit på i ca 9 år nu med systemkameror. NX1 är onekligen en bra kamera, men menyerna i första firmweren verkar vara en katastrof. Frågan är om Sony har lärt sig att tackla Samsung, eller om Samsung kör över Sony (och Pansonic/Olympus/Fuji) i framtiden som dom gjort med telefoner. Spegellöst har framtiden för sig och plockar nog någon % om året av spegelkamerorna.

tackla Samsung ?

Idag sitter det Sonys kameramoduler i nästan alla mobiltelefoner och varav Apple är den största kunden. Omnivision är nr 2 vad det gäller sensorer
Ingen har Sonys spännvidd vad det gäller kameramoduler, sensorer , från övervakning, mobil, bil och större sensorer dvs från kompakter upp till 24x36mm och MF.
Sony äger över 50% av marknaden.
Just nu blir det en liten plutte tackling i offensiv zon

Nu har Samsung sänkt priset till under 12.000:- och i paket med 16-50/2,0-2,8 hamnar man på 20.000:-. Det är bara det att köpet av spegellöst har historiskt varit en större förlust än DSLR. Samsungs aktuella kameror är svårsålda till 50% av nypris beg och det hjälper inte att Samsung själva verkar sälja ut de sista exen av utgående modeller för c:a 50% av lanseringspris. Vågar man tro att NX1 säljs för 7500-8000:- nytt om något år? Hmmm

Samsung far illa precis som A77II, kanske om bägge hade kommit några år tidigare, synd om två så bra kameror, marknaden är till viss del mättad, samtidigt som 1 tums kameror svämmar över och Panasonic har släppt sin LX100.

//Bengt.

Tycker det är kul att se hur det bubblar av intresse för Samsung bland filmare på forumen runt om i världen.
Känner att Samsung står idag där Panasonic gjorde med Gh2/3. Och vi vet alla hur det gick.
Stillbilder har jag ingen åsikt om.

Själv är jag nöjd.
Här är mitt första test.
Spring Starts - A Samsung NX1 4K Video Test - 30mm f2.0: http://youtu.be/YeReub7OQbQ

Jag tänker inte kommentera kamerorna så mycket. Jag har läst lite i den här tråden, och det var väldigt mycket som jag kände mig motiverad att ge min åsikt om.

Jag tror att trådskaparen är helt rätt ute när han säger att Samsung ger sig på Sony. Inte bara Sony förstås. De andra som gör den här sortens kameror också. Jag tror inte på ett paradigmskifte, som spegellösing-fansen ständigt örlar om. Spegellösa kameror är i sig själva en funktionell marknad. De fungerar helt enkelt för en del. Sen finns det väl en del som lurar sig själv, men de finns nog i båda lägren.

Hursomhelst, Samsung ger inte sig in i något utan att ha mycket, mycket stora planer. Jag sa det redan för länge sedan. Samsungs kamerasatsning kommer bara att växa och växa. De doppar inte tån i vattnet. Det är början på en stor, ångvältsliknande invasion.

Och hur Samsung konkurrerar har vi kunnat studera tidigare, TV-skärmar t.ex, och kan vi studera nu också, på mobiltelefonmarknaden. Samsung är en hänsynslös och brutal monopolist. Förutom att ösa på med teknik och nya modeller, så pressar man också priserna så att de närmsta konkurrenterna tvingas ner i röda siffror, år efter år. Tills de är borta.

Jag sa de närmsta konkurenterna. För så är det. Inte de största. Det är möjligt att Apple konkurerar med Samsung. Men Samsung bryr sig än så länge inte så mycket. Samsungs mål är alla de andra, inte Apple. De tänker tvinga bort alla de andra Android-telefonmakarna. T.ex Sony. Och bli ensamma, som enda alternativ. Sen kommer de kanske att börja konkurrera med Apple.

Jag ser nåt liknande kan vara i görningen nu. Det är inte Nikon och Canon som är den första måltavlan för Samsung. Det är alla de andra. Småfisken skall rensas bort och Samsung skall consolidera alla dessas marknader hos sig. Sen tar man itu med Nikon och Canon. Men det är långt dit. Men Samsung tänker långsiktigt. Och då kommer man att vara ett etablerat namn inom foto.

Jag ser i ditt kameraskåp att du mera hör till kategorin Blåval, din objektivpark ligger på den övre halvan så visst är du ordentligt inlåst i ditt system, Blåvalen lever på plankton så där är inte Samsung ännu på ett bra tag, men visst kallar du Sony och övriga för plankton så kanske Samsung kommer att knipa åt sig en del av kameramarknaden.

Men skall Samsung trimma upp sina telefoner till en ännu bättre kamerafunktioner så finns risken att dom inte köper deras kameror, jag tror dom funderar en del där nere i Korea nu hur dom skall göra, deras egen telefon kan ju börja att äta av kamerorna som en riktig rovfisk, risk för kollisioner med andra ord.

Rejäl konkurrens är ofta vägvinnande och skapar kreativitet hos tillverkarna, vilket även kommer att gynna Canon/Nikonägare, så var glad du att någon åtminstone försöker att knuffa lite grann på dom två stora. Sedan tror jag att folket vill ha valfrihet, det vore hemskt om det bara funnes ett kameramärke eller endast ett bilmärke,, eller att enda hunden man såg vore en Labrador med svart färg.

//Bengt.

Menar du Sony? Ja Sony försöker knuffa på "de två stora". Och de gör härliga kameror. Jag har aldrig varit så frestad att köpa en kamera jag inte behöver, som av A6000. Det var nära. Men det är ju deras arv, bl.a. från Minolta. Och kan de inte konkurrera med att göra samma saker, så måste de ju söka nya vägar.

Men jag tycker nog att Nikon kunde vara lite större. Blir tvåan för liten, faller under en kritisk gräns, blir det mycket svårare att konkurrera. Det där är ett orosmoment. Men Canon dumpar ju inte sina priser och offrar vinsten bara för att tvinga ner Nikon i röda siffror.

Nu är det så att jag menade allvar. Jag ser Samsung på kort sikt i första hand som ett hot mot Sony, Fuji och Panasonic. Det finns ett skäl till att bara Apple tjänar pengar på smartphones. Och det skälet är inte Apple. Det är Samsung. Och det är inte så att jag är glad åt Samsung eller skadeglad. Om du uppfattade mitt inlägg så, vilket kan tyckas, så är det fel. Samsung är mycket duktiga, men jag är traditionalist och ser inte så där jättemycket fram emot att uppfatta Samsung som fotoutrustning.

Senast ändrad:
Men skall Samsung trimma upp sina telefoner till en ännu bättre kamerafunktioner så finns risken att dom inte köper deras kameror, jag tror dom funderar en del där nere i Korea nu hur dom skall göra, deras egen telefon kan ju börja att äta av kamerorna som en riktig rovfisk, risk för kollisioner med andra ord.
Det är fortfarande rätt stor skillnad i handhavande på en bra mobiltelefonkamera och en riktig kamera. Jag har en Samsung-telefon vars kamera har tio gångers optisk zoom (24-240mm i småbildstermer) och optisk bildstabilisering. Den har bättre teknisk bildkvalitet än alla andra mobiltelefonkameror jag har provat men är inte direkt något underverk ergonomiskt.

Jag tänker inte räkna ut Samsungs kameraavdelning pga den.

Den stora smarttelefon generationen struntar i ergonomi, många har ingen ytterligare Dator eller, tror att dom flinar lite åt gubbarna som kommer bärandes med stora Pansarkameror och objektiv som bazookas. Skämt och sida, vi som huserar på fotosidorna kommer aldrig att kunna styra över våra ungdomars kameraval dom går sina egna vägar som dom alltid gjort.

Samsung telefoner imponerar och dom är ofta först med vissa finesser, Deras NX1 har mycket tekniskt hokus pokus att briljera med, men slutresultatet skiljer sig inte särskilt mycket som från en 70D, men jag kanske inte har förstått tekniken kring NX1.

//Bengt.

Var i Malaysia och Indonesien över jul o nyår och där var Samsung redan helt dominerande.

I framför allt Malaysia är utbudet av hemelektronik helt enormt och en mobiltelefon är verkligen var mans egendom även bland de med lite pengar.

Visst fanns även Sony representerade i butiker osv men det var Samsung som var dem som syntes mest. Som någon skrev längre upp, Samsung hade näst intill monopol på framför allt mobiler.

Jag som kör iPhone skulle ha tag på ett tillbehör men fick verkligen fråga mig fram och leta mig fram till en affär som sålde Apples prylar och expediten som hjälpte mig använde själv en Samsung telefon. DET skulle ju vara helt otänkbart i Sverige, iaf att en butiksanställd talar om det för en kund.

Sen frågan om telefon eller kamera eller mobilkamera, Samsung och kanske andra tillverkare verkar låta det där smälta ihop mer och mer.

Den här modellen eller någon liknande såg jag många som hade där nere, i Sverige vet jag knappt en om jag har sett nån som har den. Om den är bra vet jag inget om.

Bilagor

• zooms4-main.jpg
    zooms4-main.jpg
    57.6 KB · Visningar: 68
Jo det skiljer mellan olika länder, vi läste nyligen att tex A6000 sålde mycket bra i japan. Amerikanarna gillar väl fortfarande stora kameror, det kan ändra sig snabbt så man vet aldrig.

//Bengt.

Ola,

Det är precis en sån mobiltelefon/kamera jag har, och den är riktigt bra förutom att den har hopplös ergonomi som kamera. Den är också lite i största laget för att vara en mobiltelefon.

Men den skulle förstås bli ännu större om den hade ett bra grepp och en sökare så en sådan utveckling tror jag inte riktigt på.

Har undrat när NX1 skulle dyka upp hos DX0, så kom då D7200 i alla fall, när jag då bläddrar där mellan olika jämförelser så helt plötsligt dyker NX1 upp bara så där, mycket märkligt att inte DX0 som brukligt har med NX1 på första sidan som dom annars alltid har när dom sensortestat en ny kamera. hur som helst så går det att hitta den.

Förvånad över att DR inte var högre på denna så omtalade nya kamera, D7200 klipper till med högsta DR någonsin bland APS-C- kameror, så nog håller Nikon fortfarande ställningarna, och som så fyndigt DX0 skriver, så knackar D7200 på dörren till FF-rummen. ( här får StenÅke åter igen en poäng över hur senaste APS-C sensorer kliver fram och tar för sig )

Vänligen.
//Bengt.

DR var ju inte direkt dåligt i DxO-mätningen - NX1 klår min A6000 på alla punkter i deras test. Visst får D7200 bättre resultat, men det gör ju inte att NX1 är direkt usel ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar