martinot
Aktiv medlem
Vi kan väl komma överens om "delvis korrigerat" för även med Sonys native FE-gluggar är det långt ifrån helt åtgärdat vad gäller problemet det kortare registeravståndet (jämfört med tjockkameror) ger vid användning av vidvinklar. Blir ff för stor "böj" för ljuset att nå sensorns kanter i korrekt vinkel vilket medför kanstoskärpa. Märks tydligt med vidvinkelzoomar, normalzoomar. Men du har rätt i så motto att en viss förrbättring har skett.
Däremot är problemet borta vid användning på en aps-c.
Redan med A7R/A7 hade man vinklat microprismorna för att korrigera detta, men misslyckats. Från 35 mm och uppåt är problemet försumbart.
//Lennart
Jag är personligen av den teorin, och som flera andra varit inte på här också (bl.a. du och Mats L) att Sony nog främst både skapade och optimerade E-mount för APS-C. Sedan lyckades de med konststycket (som många inte ens trodde var möjligt) att knö in en FF-sensor bakom E-mountfattningen med dess korta registeravstånd.
Detta kommer nog för en väldigt lång tid, trots omvägar och andra tekniska tilltag för att dämpa problemen, fortsätta att vara en begränsning som Sony måste förhålla sig till.
Däremot, precis som du poängterar ovan, så fungerar ju E-mount lysande för APS-C och A6000-serien av hus. Där tror jag Sony allra bäst tar tillvara på spegellöst och det korta registeravståndet.
Det enda som jag tycker är lite tråkigt i sammanhanget, och jag har påpekat detta innan någon gång, är att de verkar satsa mer på FE-serien och småbildsobjektiv än E-objektiv som E-mount är mer optimerat för.
Men det är inte för sent.
Om A6300, som verkar vara en helt lysande kamera, fortsätter de starka framgångar som Sony faktiskt haft i flera år med A6000, så kommer en marknad och kunder som jag tror kommer att efterfråga "native" APS-C E-objektiv. Då finns det alla chanser i världen för Sony att korrigera sin nuvarande huvudstrategi, som verkar vara FE, och även försöka bygga upp en stark linje med riktigt bra och någorlunda prisvärda E-objektiv (Fuji har ju tex lyckats lysande här, och med Sonys storlek och mycket större finansiella muskler så finns alla förutsättningar).
Tror som sagt, med en framgångsrik A6300, så kan detta blir ett grymt fint och komplett ekosystem (om Sony och deras kunder vill).